چاپ مطلب چاپ مطلب

نقش باورهای اعتقادی بر اندیشه های سیاسی /جلال میرزااقایی

قسمت اول

اختصاصی همای گیلان: اعتقاد از ریشه عقد به معنی بستن، گره بستن و استوار کردن پیمان و عهد است. اعتقاد دینی در اصطلاح، یعنی آنچه از نظر دین باید بدان معتقد بود و ایمان داشت.
دین، در لغت به معنای جزا و پاداش و به معنای اطاعت و پیروی از فرمان نیز آمده است، و در اصطلاح، عبارت از مجموعه قواعد و قوانین و آدابی است که انسان در پرتو آنها می‌تواند به خدا نزدیک شود و به سعادت دو جهان برسد.
اعتقاد و ایمان به وجود خداوند، عالم قیامت، رسالت پیامبران و عدالت خداوند از مهم‌ترین ارکان اعتقادی از دیدگاه های اساسی باور های اعتقادی است که باید بر اساس شناخت و تحقیق عالمانه باشد.. نقطه انحراف بسوی خرفات در همین جا شکل می گیرد
ایمان و باور های اعتقادی و دینی هر فردی محرک و جهت‌دهنده او در همه یا بخشی از عمل‌کردهای روزانه زندگی و اجتمایی و سیاسی اوست و این امر اختصاص به حوزه تکالیف دینی ندارد، بلکه تمامی جنبه‌ها و ابعاد زندگی او را از برخورد با خود، خانواده، خویشاوندان و کلیه انسان‌ها در بر می‌گیرد.
در آموزه‌های قرآنی، ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هریک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی‌ارزش می‌کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و وصول به مقام خلیفه‌اللهی و سرمنزل مقصود است. در آموزه‌های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است و هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش، نیک کردار خواهد بود. ایمان مقتضی عمل است نه عین عمل خارجی، بلکه ریشه و جهت‌دهنده به آن است و صلاح و شایستگی و حسن فاعلی فعل، بستگی به ایمان دارد. اگر عملی از ایمان به خدا سرچشمه نگیرد، در سعادت حقیقی انسان تأثیر نخواهد داشت، گرچه کرداری نیکو باشد و منافع بسیاری در دنیا برای خودش یا دیگران بر آن مترتب شود و از سوی دیگر عمل صالح و کردارهای شایسته، سبب دوام و استحکام ایمان و عقیده می‌شود و اعمال ناشایست و ارتکاب گناهان موجب ضعف و سرانجام، خشکیدن ریشه ایمان می‌گردد.
ایمان به آدمی، عشق، امید، گرمی و مقصد خوب خواستن می‌دهد و الهام می‌بخشد که چه باید کرد. ایمان، انسان‌ساز است و به انسان نیروی فراوان و زیبایی روح و احساس امنیت درونی می‌دهد. ایمان همچنین انسان را در مقابل اضطراب‌ها، تنهایی‌ها، احساس بی‌پناهی‌ها و پوچ انگاری‌ها ایمنی می‌بخشد. ایمان عارفانه و باور های عاشقانه به نظام هستی است که انسان را از غرق شدن در خودخواهی و تردید و سرگردانی می‌رهاند، به اوحیات طیبه می‌بخشد و او را به تلاش وا می‌دارد. اگر کسی به خدا و عالم غیب ,باور مسئولانه داشته باشد و با آن ارتباط یابد، محال است قدرت، مقام یا چیزهای دیگر او را به خود جلب کند. بی‌جهت نیست کسانی که با دستگاه الوهیت و عالم ملکوت آشنا شدند، اگر آفتاب و ماه را در دست‌های آنها می‌گذاردند، حاضر نیستند از آن حقیقت و ترویج آن روی بر تابند؛ و نیز تعجب ندارد آنان که به آن عالم، ایمان آوردند، سرما و گرما و زجر دیدن و کشته شدن را با آغوش باز می‌پذیرفتند.
اعتقاد و ایمان عارفانه و مسئولانه، تلقی انسان از جهان را دگرگون می‌سازد و مرتبط ساختن آدمی با کانون حیات و هستی و جمال و کمال، موجب بهجت و انبساط خاطر و خوشبینی به جهان خلقت و هستی است. و همه تلاش های اجتمایی و سیاسی را در همین جهت سوق می دهد آدمی وقتی از چهار چوب محدود مادیات بیرون آید و به هدفداری جهان و انسان آگاه شود و بداند که آدمی عبث آفریده نشده است، بلکه هدف از خلقت او عبودیت و دستیابی به کمال و سعادت است، دید او نسبت به نظام هستی تغییر می‌کند وتلاش می کند که قوانین حاکم بر جامعه را در مسیر آرمانها و اهداف انسانی خویش بسازد و اینجاست که اندیشه های سیاسی او شکل می گیردو باعث تعالی و یا احیانا انحطاط وی میشود.

ادامه دارد……

با کانال همای خبر همراه شوید

 

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …