چاپ مطلب چاپ مطلب

نمادهاى جهانى و ملى حسابدارى / سحر عامرى

اختصاصی همای گیلان: حسابدارى مانند ادبیات و موسیقى همزاد با اغاز حیات انسان است وبا گسترش تمدن بشرى روند تکاملى این دانش نیز تداوم یافت، شاید بتوان قدمت نخستین حسابدارى را به لوحه هاى بابلى در ٣۶٠٠ سال قبل معطوف کرد که در انها درباره چگونگى محاسبه و پرداخت حقوق به کارگران سخن گفته شده است.

در تعریف حسابدارى این تعریف از شمول فراوان ترى – در جنب دیگر تعریف هاى حسابدارى – برخوردار است : فرایند شناسایى، اندازه گیرى و گزارشگرى اطلاعات اقتصادى به منظور تصمیم گیرى هاى اگاهانه بوسیله استفاده کنندگان ان اطلاعات. برابر این تعریف اطلاعات حسابدارى معادل اطلاعات اقتصادى است.

%d8%b3%d8%ad%d8%b1-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%89

حسابدارى را زبان تجارت نیز مى نامند، چراکه بواسطه گزارش مالى، اطلاعات لازم موسسات و واحدهاى اقتصادى به اعتبار دهندگان، مدیران، سازمان هاى مالى ویا اقتصادى – به طور کلى – مخاطبان – داده مى شود، هم چنین حسابدارى سیستم اطلاعاتى خاصى است که داده ها و رویدادهاى مالى متعددى را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار مى دهد .

علم حسابدارى به عنوان فعالیت ویا دانشى نوین با نام لوکا پاچیولى پیوند خورده است، او به پدر علم حسابدارى مشهور است ، پا چیولى در کتابی به نام مجموعه اى از جبر ، هندسه، نسبت و تناسب به تبیین مفاهیم و موضوعاتی چون : حساب و جبر، استفاده انها در تجارت، دفتر داری پول و مبادله پرداخت.
او اولین بار به تلفیق دانش ریاضی زمانش همت کرده و برای نخستین بار در مورد روش نگهداری حسابها، دفاتر تجاری تجار و نیز شرح مبسوطى بیان داشت.

سیستم ابداعی وابتکاری لوکا پا چیولى متضمن اغلب چرخه هاى حسابدارى است، او به شرح جز ییات دفترهاى کل و روزنامه مبادرت ورزید و بر بررسى نهایى اخر سال تاکید کرده و پیشنهاد نمود که یک تراز ازمایشى برایى تایید دفتر کل تعیین شود او در ضمن بحث مفصل خود، به ضرورت وجود اخلاقیات حسابدارى و رعایت انها در چهار چوبى معیین نیز اهتمام داشت.

پدر علم حسابدارى در ایران فضل اله اکبرى ( ٨۴-١٣٠٠ ) ه.ش است،اکبرى اهل گلپایگان بود ودر رشته مدیریت بازرگانى با گرایش حسابدارى در دانشگاه های کالیفرنیاى جنوبى و استنفورد تحصیل کرده و در ١٣٣٧ ه. ش به عنوان اولین مدرس حسابدارى به عضویت هیات علمى دانشگاه تهران در امد، نامبرده موسس دانشکده مدیریت و علوم ادارى دانشگاه تهران است.
از پدر علم حسابدارى ایران اثار گوناگونى در قالب کتاب و جزوه درباره حسابدارى نوشته شده است از جمله :
اصول حسابدارى ، فرهنگ اصلاحات حسابدارى ، حسابدارى بازرگانى و حسابدارى صنعتى

//سحر عامرى دانشجوى کارشناسى ارشد حسابدارى

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …