چاپ مطلب چاپ مطلب

نماینده وزیر جهاد کشاورزی در گیلان گفت:تولید کنندگان در قالب کارهای تیمی و تشکل‌های کشاورزی با ترسیم نقشه عادلانه و واقعی مشارکت دهی مبتنی بر سهم‌دهی، زمینه ارتقای ضریب امنیت غذایی را فراهم می‌آورند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همزمان با پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر رشت گفت:تاسیس جهاد سازندگی با فرمان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ در راستای محرومیت زدایی

و عمران روستایی و مناطق کم توسعه یافته تشکیل شد.

صالح محمدی ضمن تبریک این روز به همه جهادگران که همانا سنگرسازان بی سنگر هستند،به ویژه شهدا، جانبازان و ایثارگران افزود: هفته جهاد کشاورزی را به همه جهادگران، کشاورزان و تولید کنندگان بخش‌های مختلف، صاحبان صنایع کشاورزی، همکاران زحمتکش در مراکز خدمات جهاد کشاورزی در دهستان‌ها، مدیریت‌های جهاد کشاورزی ، دستگاه‌های تابعه ،مراکز و موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها و دانشکده‌های کشاورزی تبریک عرض می‌کنیم.

وی یادآور شد:امروزه جهان ما با چالش‌های متعددی نظیر بحران‌های مالی، مشکلات اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، گرسنگی آشکار و پنهان، سوء تغذیه و ناآرامی‌های جوامع مواجه است و هم اکنون بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو )بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از گرسنگی آشکار و پنهان و سوء تغذیه رنج می‌برند و این عدد در سال ۲۰۵۰ به حدود ۴ میلیارد نفر می‌رسد.

محمدی تصریح کرد:از سوی دیگر تامین نیازهای غذایی و امنیت غذایی جوامع رو به رشد از دیگر معضلاتی است که بایستی مطابق با منابع و امکانات موجود با رویکرد علمی و دانش بنیان برطرف شود و با عنایت به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به جهش تولید با مشارکت مردم و تاکید معظم له که کشاورزی مسئله درجه اول کشور است و نباید از ان غفلت شود، یک تکلیف برای همه مسئولان و دست اندرکاران و تولید کنندگان مشخص است و آن در مقطع کنونی و با توجه به حساسیت‌های بالای امنیت غذایی،لزوم استفاده از عنصر مشارکت تولید کنند.

نماینده وزیر جهاد کشاورزی در گیلان گفت:تولید کنندگان در قالب کارهای تیمی و تشکل‌های کشاورزی با ترسیم نقشه عادلانه و واقعی مشارکت دهی مبتنی بر سهم‌دهی، زمینه ارتقای ضریب امنیت غذایی را فراهم می‌آورند.

وی تاکید کرد:تمرکز اینجانب و مدیران خانواده بزرگ جهاد کشاورزی در گیلان عزیز بر موضوعات زیرساختی بخش کشاورزی، افزایش توان تولید تا رسیدن به پتانسیل حداکثری تولید و بازاریابی برای داخل و خارج کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به ارایه گزارش عملکرد دولت سیزدهم در بخش صدور مجوزها پرداخت و گفت: در حوزه طیور ۸۲۷ واحد در دولت سیزدهم پروانه تاسیس گرفته و ۱۶۶۶ به مرحله بهره‌برداری رسیده است و در بخش شیلات ۲۰۴۹ پروانه تاسیس و ۲۷۹۷ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

وی ادامه داد: در صدور مجوز تاسیس دام ۴۴۴ پروانه تاسیس و ۹۴۱ پروانه بهره‌برداری صادر شده در بخش گل و گیاه نیز ۴۲۳۰ واحد پروانه تاسیس و ۴۰۴۴ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

محمدی تصریح کرد: شاخص‌های اقتصادی بخش کشاورزی در حال بهبود است و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران مثبت می‌باشد ودر پایان سال ۱۴۰۲ نرخ رشد بخش کشاورزی مثبت است

وی در ادامه سخنانش با اشاره به افزایش تولید میانگین روزانه ۵۵۰ تن مرغ در گیلان به ۹۰۰ تن در روز گفت: جهاد کشاورزی خدمت بی‌منت به مردم ارائه می دهد و در بحث نهاده‌های دام و طیور به اندازه کافی ذخیره داریم تا برای ۴ ماه آینده ذخایر موجود است و در ذخایر استراتژیک گندم و آرد برای ۱۰۰ روز آینده برنامه‌ریزی و تدارک شده است.

وی گفا:بعد از ۶۰ سال در دولت سیزدهم به صورت جدی و برنامه‌ریزی شده در قالب قانون رفع تداخل برای حل مشکلات کشاورزان و دامداران با یکدیگر و دستگاه‌های دولتی و حل مشکل زمین‌های خودشان در سازمان جهاد کشاورزی کمیسیون رفع تداخل تشکیل و شکل گرفت.

وی یادآور شد: از ۲۳۰ هزار هکتار اراضی مشمول قانون رفع تداخل تاکنون ۲۱۸ هزار هکتار در کمیسیون رفع تداخل انجام شد با

حضور مدیران کل ثبت اسناد، اقتصاد و دارایی و منابع طبیعی و برای ۱۱۵ هزار هکتار هم سند کشاورزی صادر و به صاحبانشان تحویل شده است.

محمدی به مبارزه و کنترل ملخ مراکشی که یکی از معضلات کشاورزی استان است، اشاره کرد و گفت: ستاد ملی قرنطینه آستارا سال‌ها بود که منتسر راه اندازی بود و به عنوان یک سد دفاعی برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های گیاهی شناخته می شود که در هفته جهاد کشاورزی امسال افتتاح شد.

وی ادامه داد:جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد انقلابی و مردمی افتخار داشته طی سال‌های اخیر با ارائه تسهیلات، صدور مجوزها،حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان با اجرای پروژه‌های مهم از جمله تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار ،افزایش درجه مکانیزاسیون،توسعه صنایع تبدیلی، تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش،کشت قراردادی، مدیریت مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری ۱۹ درصدی آب به توسعه پایدار و تولید پایدار در کشاورزی دست یابد.

وی در خاتمه تاکید گرد:باید منابع گرانبهای خاک و آب که ودیعه الهی است را حفظ کرده و به گونه‌ای کار نکنیم که محیط زیست و منابع طبیعی را برای آیندگان با معضل مواجه سازیم

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار لنگرود: تعمیق دموکراسی و مردم سالاری مهم ترین رکن، امرانتخابات است

فرماندار لنگرود: تعمیق دموکراسی و مردم سالاری مهم ترین رکن، امرانتخابات است ✍️️به گزارش همای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *