چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی به آمار کارمندان دولت/علی رحیم پور دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان، از مجموع بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کارمندی که در دستگاه‌های اجرایی ایران فعالیت می‌کنند،حدود ۷۹۰ هزار نفر کمتر از لیسانس و ۱۵۰ هزار نفر زیر دیپلم هستند./ایسنا
○○○
به عبارت دقیق تر؛
۴ درصد؛دکتری.
۱۳ درصد؛ارشد.
۴۹درصد،کارشناسی.
۱۱ درصد،فوق دیپلم.
۱۶ درصد؛دیپلم.
۷ درصد،سیکل.
(محاسبات از جدول)
°°°
توسعه دانشگاه های آزاد،
پیام نور و علمی کاربردی،
(بعد از جنگ‌)سبب شد
که نصف کارمندان دولت،
دارای مدرک”کارشناسی”شوند.
اما ۲۳درصد(۵۰۰ هزار نفر)
هنوز دیپلم و پایین ترند!
چرا به به مدرک کارشناسی
دست نیافتند؟
°°°°°°
دولت های بعد از انقلاب؛
نخواسته اند،متناسب با رشد تورّم،
“حقوق”ها را؛افزایش دهند.
۸۳ درصد کارمندان،
زیر خط فقر رسمی اند
(لیسانس و پایین تر).
۱۷ درصد کارمندان،روی خط فقر.
(ارشد و دکتری).
♦️خط فقر در سراسر ایران=
۴میلیون تومان در ماه در ۱۳۹۸♦️
°°°
?سیاست تعدیل اقتصادی در
۱۳۶۸خورشیدی،کلید زده شد.
تبعیض و تحقیر پیامد قهری
این سیاست بود‌.
تحقیقاً؛یک میلیون کارمند؛
آموزش و پرورش که
وظیفه ی بزرگ”ِانسان سازی”
را بر عهده دارند،زیر خط فقر،
مانده اند.
۷ گانه سازی مدارس،
فقط،مشکل مادّی ۱۰ درصد
دبیران توانمند و مُدیران کاسبکار
آموزش و پرورش را حل کرده است.
(جامعه ی فرعونی هم ۷ گانه بود).
سال ۱۳۶۸ خ؛
سرآغاز سیاست تعدیل اقتصادی
(نسخه صندوق بین المللی پول)
در ایران بوده است،
نیروی کار قراردادی،پیمانی،
در سازمان ها و نهاد ها،فراگیر شدند.
تبعیض ۵ تا ۱۰برابری حقوق،مزایا
و امکانات در جای جای
سازمان ها و وزارتخانه ها؛
نهادینه شده است.
⚫️این قاعده در مورد بازنشستگان
ایران هم صدق می کند⚫️
مانند ِدرآمد:
پزشک و پرستار،
سردار و سرباز،
مدیر و کارمند،
قاضی و منشی،
خلبان و مهماندار،
پیشنماز و کفشدار،
ملوان و جاشو.
°°°°°°°
به عبارت دقیق تر؛پس از
پایان جنگ،کارمندان دولت،
براساس”مدرک تحصیلی”،
طبقه بندی شدند.
در آغازین دهه۷۰،کمتر کارمندی،
مدرکی بالاتر از دیپلم داشت.
در ۱۳۷۴،تورم ۵۰ درصدی شد.
?موازی سازی :
ارتش و سپاه،جهاد وکشاورزی،
مدارس دولتی و غیر دولتی،
بیمازستان های خصوصی و دولتی،
دانشگاه آزاد و دولتی،
فروش تراکم و آرم ترافیک.
این مصوبّات،بیانگر”
خودگردانی مالی”هر نهاد بود.
?جانبازان،ایثارگران،حوزویان
و خانواده شهدا؛به سازمان ها و وزارتخانه ها؛سرازیر شده اند.
مدرک سازی و معادل سازی
برگه های حوزوی در دستور کار
کارگزینی ادارات و سازمان ها
قرار گرفت.
بیشتر سازمان ها یا وزارتخانه ها؛
دانشگاه اختصاصی بنا نهاده اند.
تعیین سهمیه و امتیازات
دیگر تحصیلی در دستور کار
قرار گرفت تا کارمندان دولت؛
قَدَم در راه ِدانشجویی و مدرک،
بگذارند.
هدف،جبران عقب ماندگی
آموزشی جنگ ۸ ساله بود.
همواره کسب دانش،مهارت
و مدرک امری شایسته بوده است.
در ایران از”۱۳۵۴ تا ۱۳۹۸خ”
،همواره رشد تورّم،دورقمی
بوده است.
در همه ی کشور های پیشرفته،
همواره؛رُشد حقوق سالانه؛
بیشتر از رُشد تورّم سالانه
بوده و برای حفظ قدرت خرید.
اما در ایران در این ۴۵ سال،
هیچگاه،دولت های پیش
و پس از انقلاب،نخواسته اند،
این رفتار اقتصادی و انسانی را
اجرایی کنند.
ادّله ی فریبکارانه آورده اندکه:
<< فعلاً،درآمد کافی نداریم
و در”آینده”جبران خواهیم کرد!>>
البته این”آینده”هنوز نیامده است.
همین”آینده”فریبکارانه را
در باره ی قیمت برنج،جو،گندم،
چای و…هم داشته اند و جفای
تاریخی در حقّ کشاورزان.
(با واردات بیرویه؛آسیب
به کشاورزی ایران زده اند).
♦️اگر در این روند ۴۵ ساله؛
موشکافی کنیم،کارمندان،کارگران
و کشاورزان همواره در مسابقه ی
<<دو ی با مانع>>بوده اند،
امّا؛رُشد تورّم در
<<دوی بدون مانع!>>.
“مردم”،هرگز به”تورّم”،نرسیده اند.
♦️
⚫️داستان ثابت ماندن قیمت”کبریت”
در نخست وزیری۱۳ساله هویدا
(۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶خ)
در شهر ها و روستاهای ایران،
سُخنی پوچ است⚫️
چرا؟
♦️چون متوسّط رُشد تورّم
(۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶خ)
طبق آمار رسمی معادل ۱۷درصد
و در ۱۳۵۶معادل ۲۵درصد بود.
(بانک مرکزی،جدول تورم۱۳۱۶تا۱۳۹۷خ)
متوسط رشد تورّم(۱۳۵۸تا۱۳۹۷خ)
هم معادل ۱۸ درصد(همان منبع).
♦️نتیجه:
در تاریخ ۴۵ ساله(۱۳۵۴ تا ۱۳۹۸خ)؛
رشد تورّم همواره از رشد دستمزد و حقوق(کشاورزان،کارگران
و کارمندان)بیشتر بوده است .
از اینرو؛سیلاب تورم ۴۵ ساله؛
همواره از سر مُبارک
دهک های ۱ تا ۵؛گذشته است.
بسیاری را نیمه جان و تعدادی را
نیز به صخره های سخت
ساحل زندگی زده است.

?در تحلیل اقتصاد ایران،
بایدحساب مردم را که
در زیر چرخ ِ<تورّم>اند؛
از حساب ِشاهان،شیخان،بازاریان،
نظامیان،دولتمردان،مدیران و ورزشکارانی که همواره
بر مرکب تورمّ،سوارند،جدا ساخت.
عوارض ِتورم برحکومت”شاهی”،
“شیخی”،نظامی،کمونیستی و
سرمایه داری یکسان است.

¤سرشک ¤
۲۰ خرداد۱۳۹۸

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …