چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی به بیمه و انواع آن/ سحر عامری کارشناس ارشد حسابداری

اختصاصی همای گیلان: بیمه در لاتین Insurance در لغت به معنای اطمینان، ضمانت،حفظ و نگهداری در برابر حوادث و خطرات است و در اصطلاح به ضمانت مخصوص جان یا مال گفته می شود، این شاخص، محصول مناسبات سیاسی،اجتماعی و اقتصادی دوران مدرنیته(معاصر) است.
امروزه، بیمه یکی از روش های موثر و فراگیر مقابله با ریسک به شمار می رود که سه عنصر بیمه گذار
بیمه گر و موضوع بیمه در آن مطرح هستند،بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه ، جان،مال و یا مسئولیت خود یا دیگری را تحت پوشش قرار می دهد. بیمه گر شخص حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه گذار ، به تضمین جبران خسارت های حوادث ناگوار را به میزانی معین_ که در قرارداد ذکر شده است_می پردازد،حق بیمه و یا آن چه که بیمه می شود، موضوع بیمه نامیده می شود.در واقع، در این سیکل، بیمه سازوکاری است که طی آن بیمه گر ، بنابر ملاحظاتی متعهد می شود که زیان احتمالی بیمه گذار را در صورت وقوع حادثه در دوره زمانی خاص،جبران نماید.

نگارنده در نوشته ای دیگر به تفصیل پیرامون تاریخچه بیمه مطالبی را به استحضار خوانندگان محترم خواهد رساند، ولی بی مناسبت نیست که یادآوری گردد در ۱۲۸۹ ش ،دو شرکت بیمه گر آمریکایی برای اولین بار به تاسیس نمایندگی در ایران مبادرت ورزیدند و نخستین شرکت بیمه خصوصی در ایران،در ۱۳۲۹ ش به نام بیمه شرق تاسیس گردید.

انواع بیمه: بیمه دارای انواع و اقسام مختلفی است که می توان آن ها را در دو گروه اصلی بیمه های اجتماعی(عمومی)و بیمه های شخصی(بازرگانی)قرار داد، در بیمه های اجتماعی یا عمومی،هدف کاهش خطرات اجتماعی و نیز جبران از سوی طبقات کم درآمد جامعه است ، دولت باید از بودجه های عمومی،به صورت رایگان به تامین انواع هزینه های خدماتی بپردازد.

در بیمه های شخصی (بازرگانی) استفاده از تسهیلات خدماتی و حمایتی منوط به پرداخت حق السهم و یا قبول مشارکت در صندوق ویا تنظیم قرارداد بیمه است که بیمه گذار به ازای نوع قرارداد، از فواید آن منتفع می شود،در بیمه های اخیر،برخلاف بیمه های عمومی،بازگشت سرمایه،وجود دارد که همه بیمه گذاران از آن برخوردار خواهند شد.

مطابق با آن چه گفته شد،بیمه را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
۱. بیمه اشخاص ۲.بیمه اموال ۳.بیمه مسئولیت و بیمه های خاص
بیمه اشخاص شامل بیمه های عمر ، حادثه و درمان است ، بیمه اموال دربرگیرنده بیمه های اتومبیل(شخص ثالث وبدنه) ،اتش سوزی،مهندسی و حمل ونقل(صادرات،واردات،ترانزیت وداخلی)می باشد و بیمه مسئولیت مشتمل بر بیمه های کار فرما در قبال کارکنان،حرفه ایی پزشکان و پیراپزشکان،مدنی مدیران و مسئولان فنی بیمارستان ها ، کلینیک ها و درمانگاه ها ومسئولیت در مقابل همسایگان مجاور ناشی از آتش سوزی و انفجار است و بیمه های خاصی چون: بیمه مرهومات بانکی(وام های بانکی)، بیمه نامه پول،بیمه شترمرغ وبیمه اسب نیز رواج دارد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …