همای گیلان،به نقل از گیلان بهتر نوین، استان گیلان با داشتن حاصل خیزترین زمین های کشاورزی، ظرفیت های بالقوه و بالفعل گردشگری و صنعتی ، پایانه تجارت دریایی و زمینی و سواحل طولانی و قشنگ، می تواند جایگاه ویژه ای در تامین درآمد کشور و تولید ثروت و اشتغال داشته باشد. این جایگاه اگر بدرستی و با استفاده از تمام مولفه های مادی و معنوی و مدیریتی مورد بهره برداری قرار گیرد، می تواند در تحقق مطالبات مردم در زمینه اشتغال، رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصادی استان و کشور تاثیر زیادی داشته باشد.

با توجه به تغییرات مدیریتی در برخی استانهای کشور از جمله استان گیلان و تغییرمدیر ارشد استان می بایست شاهد اقدامات وسیع تر، پر شتاب تر و کیفی تر از گذشته برای رونق دوباره ی کسب و کار و روان شدن چرخ فرسوده و کم بازده اقتصاد گیلان، حل مشکلات عدیده ی پیش روی فعالان واقعی اقتصادی در زمینه های مختلف و همچنین رفع مشکلات اشتغال متقاضیان بی شمار کار باشیم، موضوعاتی که به نظر می رسد با آمدن و شروع فعالیت جناب آقای دکتر سالاری،اجرای سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید در گیلان با کمترین توجهی و چشم اندازی درب باز هم بر همان پاشنه ی قدیم می چرخد و عناصر و عوامل کم رونق اقتصادی و پویای گیلان در زمینه های مختلف کماکان به جولان سیاست ها و اعمال غیر کارگشای خود در اقصی نقاط مدیریتی سیاست گذاری و اجرایی استان مشغول هستند.

به گواه کارشناسان واقعیت های موجود به نظر می رسد، روند فعلی فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دراستان به دلیل نوع سیاست ها و برنامه های حاکم در بسیاری از بخش ها، تجربه ای شکست خورده و بدون سود و منفعت برای ساکنان و اهالی استان قلمداد می شود.

بخش کشاورزی ؟!

در زمینه کشاورزی آیا درب، باز هم بر روی همان پاشنه تولید غیر اقتصادی و غیر مدرن نمی چرخد؟ آیا از زمینهای حاصل خیز گیلان در تولید محصول برنج و سایر محصولات کشاورزی بر اساس پتانسیل ها، ظرفیت ها و نیازهای استان و کشور بهره برداری منطقی می شود؟

بخش تولید صنعتی؟!

در زمینه تولید صنعتی و صنایعی که از قدیم الایام در گیلان وجود داشت و زمانی گیلان در زمره ۵ استان صنعتی کشور هم محسوب می شد، آیا سیاست ها و برنامه ریزی ها برای نوسازی و باز سازی صنایع مهم در گیلان از قدیم  تا به امروز به انجام رسیده است؟ آیا اکنون به ادعای برخی مدیران ارشد، اقدامات اساسی در حال انجام است یا اینکه فقط با مصاحبه ها و تشکیل همایش ها و نمایشگاههای صرفا تجاری آن هم از نوع بدترین شان،با این توصیف آیا در حال احیای صنعت گیلان هستیم؟

بخش توریسم و گردشگری ؟!

در زمینه گردشگری تا به امروز که چندین دهه از برنامه ریزی و اجرای سیاست های مختلف می گذرد به چه توفیقاتی دست پیدا کرده ایم و تولید ثروت و اشتغال توسط این بخش مهم در گیلان چند درصد است؟ آیا هم اکنون نیز درب،  بر روی پاشنه ی قدیم نمی چرخد که همان ناکار آمدی و هدر رفت امکانات و تولید هیچ است؟حکایت سیاست جدید جناب آقای دکتر سالاری در زمینه بهره وری در زمینه های تولید ثروت در گیلان که طرفداران ایشان با نام ترویج و بسط و گسترش «بوم گردی» از آن یاد می کنند به کجا انجامید؟ آیا اعتباراتی که در این زمینه تاکنون صرف شده ، به فرجامی مثبت رسیده است؟  چرا میزان اعتبارات اختصاصی به این بخش از هفتاد یا هشتاد درصد به پنجاه درصد کاهش رسیده است؟

تولید ثروت و اشتغال ؟!

در زمینه ی نرخ بالای بیکاری که یکی از مشکلات اساسی همه طبقات جامعه بویژه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در این استان است، این در حالی است که استان گیلان ظرفیت های بی بدیلی در اشتغال زایی همچون استفاده از ظرفیت ساحل و دریا،شیلات و آبزی پروری، جاذبه های بازار بنادر استان، فرصت های کم نظیر بخش توریسم و گردشگری، صنایع تبدیلی کشاورزی و … دارد ولی با کمال تاسف در قدیم کمترین استفاده از آنها صورت گرفته و هم اکنون نیز به وضعیتی بهتر از گذشته برخوردار نیست.

کارکردهای منطقه آزاد انزلی؟!

در بحث فعالیت منطقه آزاد انزلی و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد محلی و ملی، آیا کارکردهای اقتصادی این منطقه در تولید ثروت و ایجاد اشتغال تاکنون در استان گیلان خودنمایی کرده است؟ اگر چنین است چرا منطقه آزاد انزلی واردات محور شده است و اقداماتی انجام می دهد که در چرخه تولید اقتصادی ثروت و اشتغال نقش افرین نیست ؟ آیا تمرکز بر مباحث فرهنگی اولویت اول ماموریت مناطق آزاد کشور است؟

عدم استفاده منطقی از فرصت حضور دکتر نوبخت در راس هرم مدیریتی کشور

با کمال تاسف با توجه به تمام حمایت هایی که جناب آقای دکتر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ۵ ساله اخیر نسبت به گیلان داشته اند، ولی تحرک و نظارت در مدیریت های ارشد استان در این مدت در استفاده از فرصت حضور ایشان در راس هرم مدیریتی کشور طوری بوده که از منابع اختصاص داده شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به گیلان، به خوبی مدیریت، حراست و نظارت نشده است. بر اساس آمار موجود استان گیلان در برخی از پروژه ها بیش از نیاز خود برای برای بهره برداری از آنها برخوردار شده است ولی با کمال تاسف هنوز پروژه ها به بهره برداری نرسیده است. یکی از آن پروژه ها پروژه راه آهن رشت ـ قزوین است.عدم بهره برداری به موقع از این پروژه مهم در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان آقای دکتر نوبخت را به موضع گیری وا داشت و ایشان از کم تحرکی و ضعف مدیریت در استان ابراز گلایه کردند و گفتند دیگر هیچ عذری را برای عدم بهره برداری از این پروژه را نمی پذیرند.

چه باید کرد؟

علی ایحال، با توجه به وجود مشکلات و معضلات متعدد که محصول سالیان متمادی بی برنامگی و عملکرد ضعیف برخی مدیران  قدیمی و حاضر و کارگزاران جامعه می باشد، زمان آن رسیده که بدون ارائه آمارهای غیر واقعی و به دور از خودشیفتگی های متنوع دست به اقدامات استاندارد  و منطقی برای حل و فصل مشکلات عدیده جامعه بزنیم تا رونق، آرامش و رفاه، به زندگی هم استانی ها و هم وطنان باز گردد. قطعا ماندن در وضعیت موجود دشمنان این آب و خاک را شادمان می کند. پس ضرورت جدی دارد تا با واقعی تر کردن سیاست ها و اقدامات همه جانبه و غیر جانبدارانه و بدور از سیاسی بازی و جناح گرایی، دشمن شاد کن نباشیم، و با قبول این واقعیت که ایران برای تمام ایرانیان است را با همگرایی و همبستگی عملی، عینی و واقعی بدون تبعیض و رانت جویی و رانت خواهی و رانت خواری، به روز آمدترین سیاست ها و برنامه هایمان درتمام قوا و نهاد ها و اقوام ایرانی روی بیاوریم و واقعی تر عمل کنیم.

با کانال همای خبر همراه باشید