چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاهی به فعالیت رسانه ای نمایندگان گیلان با رویکرد انتخابات مجلس دهم

همای گیلان: به طبع هر اندازه که به زمان انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم ، فعالیت و حضور رسانه ای و به نوعی تبلیغاتی نمایندگان چه  در حوزه انتخابیه و چه در فضای رسانه ای بیشتر می شود.

 در این مجال گذری خواهیم داشت بر فعالیت رسانه ای نمایندگان گیلان ، که اکثر انها جدا از انجام وظایف نمایندگی  با نزدیک شدن به انتخابات پیشرو مجلس حضور پر رنگتری در فضای رسانه ای دارند هر چند در این میان چند نماینده هم هستنند که به ندرت خبری از انها شنیده می شود.

نخست این نکته را یادآور می شویم که؛ به هیچ عنوان قصد بررسی عملکرد نمایندگان گیلان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را نداشته و قصد ما صرفا نگاهی کوتاه ست بر حضور و فعالیت رسانه ای این نمایندگان.

رشت و لاهیجان؛

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و ابوذر ندیمی ، دو نماینده از بین ۱۳ نماینده گیلان هستنند که بیشترین حضور رسانه ای را داشته و تقریبا هر روز خبری از آنها دیده و شنیده می شود.

حضور این دو نماینده گیلانی در صحن مجلس نیز پررنگ است و در حوزه مسایل استانی و کشوری جزء نمایندگان فعال به حساب می آیند.

جعفرزاده در دولت اعتدال، مهمترین همراه و طرفدار دولت در بین ۱۳ نماینده گیلان به شمار امده  و در مجلس با حساسیت و توان بالایی دولت تدبیر و امید را همراهی کرده است.

ندیمی البته خود را چهرهای ملی می نامد و با این وصف حضور پررنگی در حوزه انتخابیه خود یعنی لاهیجان وسیاهکل دارد و اخیرا در مسایل پیرامون تغییر شهردار لاهیجان در صدر اخبار رسانه های استان بود.

ندیمی البته نه به اندازه جعفرزاده ولی نسبتا دولت تدبیر و امید را همراهی کرده است.

رشت؛ جبار کوچکی نزاد

از لحاظ حضور رسانه ای ، بعد از ندیمی و جعفرزاده می توان از جبار کوچکی نژاد ، نماینده مردم رشت نام برد.

کوچکی نژاد نیز حضور نسبتا خوبی در فضای رسانه داشته و البته اگر حضور رسانه ای را با رویکرد انتخابات پیشرو مجلس مورد کنکاش قرار دهیم  ، این نماینده مرم رشت به قول معروف؛ معتقد به روشهای سنتی می باشد.

یعنی حضور چهره به چهره ، بازدید و سرکشی و  وعده و تلاش برای تامین اعتبار و حل مشکلات سازمانها و ارگانهای مختلف ، البته با رویکرد انعکاس خبری. پس می توان گفت؛ کوچکی نژاد نیز تقریبا در این حوزه موفق عمل کرده است.

هرچند به نظر می رسد آرای این نماینده مجلس اغلب در راستای حمایت از دولت اعتدال بوده ولی عدم موضع گیری روشن و مشخص در این راستا ، به نوعی حمایت وی از دولت فعلی، در حالت خنثی قرار می گیرد.

رشت؛ حسن تأمینی لیچائی

تامینی فعالیت زیادی در فضای رسانه ای نداشته ولی گاهی با موضع گیری های جالب توجه خود ، سبب می شود تا همچنان در افکار عمومی حضور داشته باشد.

گفتنی است؛ اغلب موضع گیریهای تامینی جنبه سیاسی نداشته و بیشتر در راستای مشکلات موجود در حوزه انتخابیه خود بوده و رویکرد روشنی در قبال دولت فعلی ندارد.

لنگرود؛ مهرداد بائوج لاهوتی

لاهوتی هم تقریبا حضور فعالی در حوزه رسانه داشته و اغلب هم با سخنان خبر ساز ظاهر می شود.

در قیاس با سالهای گذشته ، با نزدیک شدن به موعد انتخابات دهم ، فعالیت نماینده مردم لنگرود نیز بیشتر شده است.

لاهوتی را باید جزء ان دسته از نمایندگان گیلان دانست که به اهمیت و قدرت رسانه پی برده و بدین سان با گذشت زمان بر حضور رسانه ای خود نیز افزوده است.

نماینده لنگرود حضور پرنگی در صحن مجلس داشته و وی را باید جزء حامیان دولت اعتدال دانست.

آستانه اشرفیه؛ محمد حسین قربانی 

قربانی نیز حضور نسبتا خوبی در فضای رسانه ای دارد و به نظر می رسد حضور فیزیکی در حوزه انتخابیه برای نماینده مردم آستانه داری اهمیت بیشتری است.  می توان گفت؛  در این راستا موفق عمل کرده و در اغلب مناسبت ها و یا رسیدگی به مشکلات و پروژه ها و … در حوزه انتخابیه خود حضور پررنگی دارد.

فلذا می توان نتیجه گرفت؛ قربانی علاوه بر توجه به وظایف نمایندگی و حل مشکلات مردم ، توامان فعالیت رسانه ای و حضور فیزیکی در حوزه انتخابیه را جزء استراتژی خود جهت موفقیت در انتخابات پیشرو قرار داه باشد.

صومعه سرا؛ حمیدرضا خصوصی ثانی

از نماینده صومعه سرا در صحن مجلس تقریبا خبری نبوده و تاکنون موضع گیری خاص و مشخصی از او منتشر نشده است. حتی مشخص نیست تا چه اندازه در مجلس حضور دارند و چه اقداماتی حداقل برای مردم حوزه انتخابیه خود انجام داده اند.

حضور رسانه ای خضوصی تا اندازه ای ناچیز بوده که حتی گاهی فراموش می شود  جزء نمایندگان گیلان است.

شاید مهمترین خبری که از این نماینده مجلس در رسانه های محلی بازتاب داشت، بر می گردد به چند ماه پیش که در مراسمی در صومعه سرا اعلا کرده بود؛ برای انتخابات مجلس دهم نیازی به تبلیغات نداشته و مردم مجدد او را انتخاب خواهند کرد. شاید همین استدلال باعث عدم فعالیت و حضور رسانه ای اش باشد ولی خوب جدا از انتخابات ، هم اکنون نیز نماینده مردم هستند و باید به خود زحمت داده و حداقل در مجلس فعال باشند.

آستارا؛ صفر نعیمی رز

نعیمی رز حضور نسبی در فضای رسانه دارد ولی اغلب با عملکرد یا سخنان جنجالی خبر ساز می شود.

یکی از سخنان جنجالی نماینده آستارا در خصوص مسایل پیرامون الحاق استارا به اردبیل بود که گفته بود؛ این مساله ربطی به دیگر نمایندگان استان ندارد و البته درگیری فیزیکی وی با مطهری هم یکی دیگر از خبر های داغ مرتبط با این نماینده مجلس بود.

موضع گیری نماینده مردم آستار نسبت به دولت تدبیر امید، گاه به نعل و گاه به میخ زدن است و به نوعی نمی توان ایشان را جزء همراهان دولت اعتدال نام برد.

فومن و شفت؛ ناصر عاشوری قلعه رودخانی

عاشوری این روزها حضور پررنگی در حوزه انتخابیه خود دارد. تا حدی که در ماه های اخیر هر خبری در خصوص افتتاح پروژه ها و یا پروژه هایی که قرار است در اینده اجرا شوند و یا حتی در حال برنامه ریزی هستند را می توان از زبان این نماینده شنید.

هر چند خبر زیادی از نماینده مردم شفت و فومن در صحن مجلس شنیده نمی شود، ولی وی این روزها پای ثابت گفتگو با خبرگزاری فارس از شفت و فومن است که از قضا چند ماه پیش دفترش در شفت افتتاح شد.

به هر روی ناصر عاشوری ، با حضور فیزیکی پر رنگ در حوزه انتخابیه خود به شکل جدی فعال است.

تالش، رضوانشهر و ماسال؛ محمود شکری

شکری اکنون رییس مجمع نمایندگان گیلان است.

وی معمولا با خبرهای جنجالی که اغلب هم حکایت از جدال این نماینده با مسولین شهرستان و استان دارد در رسانه ها ظاهر می شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال ، حضور نسبی موفقی در رسانه ها دارد و معمولا هر چند روز خبری هایی از وی منعکس می شود.

موضع گیری سیاسی این نماینده مجلس در قبال دولت دارای زاویه آشکار است و از او باید جزء مخالفین دولت اعتدال نام برد.

رودبار؛ عطاء الله حکیمی

در بین ۱۳ نماینده گیلان و حتی در بین تمام نمایندگان مجلس ، حکیمی جزء مخالفین سرسخت دولت تدبیر و امید به شمار می اید.

خبرهای زیادی از  نماینده مردم رودبار شنیده نمی شود ، اما جنجالی ترین موردی که از او نه تنها در رسانه های محلی که در رسانه های مهم و پرمخاطب کشوری نیز منعکس شد ، سخنان پر از کنایه و تندی بود که بر علیه روحانی و اعضای دولت در صحن مجلس ایراد کرد تا جایی که موجب شد لاریجانی، رییس مجلس نیز به شکل تلویحی به وی تذکر دهد.( اینجا و اینجا )

می توان گفت؛ حضور رسانه ای نماینده رودبار ناچیز و ناموفق است و حتی پس از فضای منفی رسانه ای که پس از سخان مذکور وی بوجود امد ،در صدد رفع این فضا نیز برنیامده و به محاق بی خبری رفت.

رودسر و املش؛ محمد مهدی رهبری املشی

رهبری املشی هم حضور ناچیز و ناموفقی در فضای رسانه ای دارد. به گونه ای که به ندرت خبری از او منتشر و یا منعکس می شود.

حتی به نظر می رسد حضور فیزیکی در حوزه انتخابیه این نماینده مجلس نیز ناچیز باشد چرا که در صورت حضور اخباری از وی منعکس می شد.

بندرانزلی؛ حسن خسته‌بند

نماینده مردم بندر انزلی نیز همچون ، رهبری املشی و خصوصی ثانی ،کمترین حضور و فعالیت رسانه ای را دارد.

از خسته بند نه خبر خاص و زیادی از فعالیت در صحن مجلس شنیده می شود و نه خبر خاصی از حضو در حوزه انتخابیه.

حتی اگر مجبور به انتخاب و درجه بندی فعالیت رسانه ای نمایندگان گیلان شویم ، نماینده مردم انزلی در انتهای لیست قرار می گیرد.

در پایان این نکته قابل یادآوری است: علت آنکه رویکرد و موضع گیری برخی نمایندگان گیلان را نسبت به دولت اعتدال مشخص نکردیم آن بود که؛ عدم فعالیت رسانه ای و به طبع نامشخص بودن موضع و رویکرد این نمایندگان ، زمینه برای استنباط و  استدلال در این خصوص فراهم نبود. هر چند تقریبا رویکرد سیاسی این نمایندگان در قبال دولت تدبیر و امید برای شهروندان حوزه انتخابیه هریک و اگاهان اشکار است.

*********

خلاصه گزارش/ نتیجه گیری نهایی:

مهمترین حامی دولت اعتدال؛ غلامعلی جعفر زاده

تا حدودی؛ ندیمی و لاهوتی

مهمترین مخالف دولت اعتدال؛ عطاء الله حکیمی

تا حدودی؛ محمود شکری

********

فعالیت نمایندگان گیلان در حوزه رسانه ای به ترتیب از قوی تا متوسط ؛

جعفرزاده ، ندیمی ، کوچکی نژاد ، لاهوتی ،  قربانی ، شکری ، تامینی

***********

فعالیت نمایندگان گیلان در حوزه رسانه ای از متوسط  تا ضعیف ؛

نعیمی رز ، عاشوری

**********

فعالیت نمایندگان گیلان در حوزه رسانه ای، ضعیف ؛

حکیمی ، خسته بند ، خصوصی ثانی و رهبری املشی

*********

فعالیت نمایندگان گیلان در خصوص موفقیت حضور در حوزه انتخابیه؛

ندیمی ، جعفرزاده ، کوچکی نژاد ، قربانی ، عاشوری/صدای گیلان

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …