اختصاصی همای گیلان: مرتضی مطهری بدرستی ادعاکرده است که وجه اصلی سال ها تلاش علمی اش در قالب سخنرانی ها ودست نوشته ها،معطوف به معرفی اسلام واقعی از طریق نگاه انتقادی به برخی از آموزه های رایج دینی ومذهبی -ورد ویا تشکیک انان -درزمان حیات پربارایشان است .
یکی از اقدام های تحسین برانگیز مطهری را می توان درمتن ومحتوای کتاب “حماسه حسینی “یافت،اثری که با اقبال گسترده ایی همراه شد وپنجاه بار ودر تیراژ بسیار بالإبه چاپ رسیده وبا نام “الملحه الحسینیه “به عربی نیز ترجمه وانتشار یافته است .
این اثردر اغازدرسه جلد ودرنهایت در دومجلد منتشر گردید ،در چاپ اخیر،جلد اول در بردارنده سخنرانی های شهید است ودرجلد دوم یادداشت های نویسنده امده است ،یادداشت هایی که از نظر متنی متفاوتند ،برخی در حدیک مقاله تهیه شده اند وتعدادی ان چنان کوتاه هستند که در چند سطر بیان گردیده اند،بنظر می رسد مطهری یافته های جدید خود در باره موضوعات جلد اول را یادداشت می کردتا بعدها ان ها را به تفصیل بیان دارد.
جلداول کتاب دو جلدی، دارای هفت فصل باعنوان های زیر است :
حماسه حسینی -که نام کتاب ازاین فصل گرفته شده است -تحریف واقعه تاریخی کربلا،ماهیت قیام امام حسین (ع)،تحلیل واقعه عاشورا ،شعارهای عاشورا ،هفت سخنرانی پیوسته با عنوان “عنصر امر بمعروف ونهی از منکرو نهضت حسینی “-که در مجموعه این سخنرانی ها شهید مطهری تعمدا به موضوع مهم ان زمان “کارنامه مسلمین در قبال مساله فلسطین “نیز اشاره کردند -ودر نهایت عنصر تبلیغ در نهضت حسینی وجلد دوم نیز متضمن یادداشت های وی است .
مطهری در این مجموعه کوشیدتابه نقد دقیق وعالمانه اثر پرسروصدای ان زمان “شهید جاوید “از نعمت الله صالحی نجف آبادی بپردازد،صالحی در ان کتاب قرائتی ویژه از نهضت امام حسین (ع)ارایه داده بود وانگیزه اصلی قیام امام را در تلاش برای دستیابی به قدرت وتشکیل حکومت محدود ساخته بود .البته مؤلف شهید جاوید نیز در “نگاهی به حماسه حسینی “در صدد پاسخگویی برامد وبه انتقاد از برخی از روضه های شهید مطهری پرداخت .
نگاه عقلانی ،نقادانه وعاطفی به نهضت کربلا ،پیشینه ی قبلی هم داشت ومیرزاحسین نوری معروف به محدث نوری در “لؤلؤ ومرجان “وسیدمحسن امین در “التنزیه “به ان إشاراتی داشتند وشهید مطهری بویژه تلاش های محدث نوری را ستود همان گونه که برخی از اثار ملا حسین کاشفی مانند “روضه الحسین “ودیگران را مورد نقد دقیق قرارداد .
از نظرمطهری ،مردم نسبت به حقیقت نهضت امام حسین (ع) وواقعه کربلا شناخت کامل وبسنده ایی ندارند ،ایشان یاداورشد که در کربلا دو وجه ویا صفحه وجوددارد ۱:صفحه سیاه ،تاریک ومصیبت بار ۲:وجه روشن وپر افتخار
مطهری معتقد است کربلا “نمایشگاه فضیلت های انسانی “است ،از این روی کوشید تا با بیان انحراف های لفظی ومعنوی به نقش عوام وخواص جامعه درگسترش این انحراف وغلبه یکسویه صفحه سیاه ومصیبت بار کربلا بپردازدوبا انتقاداز این روش ،به چرایی قیام ونهضت امام به تفصیل اشاره کند.
ایشان در دل تاریخ صدای رسا واسمانی زینب (س)راشنید که در مقابل ددمنشی یزید فرموده بودند :”مارایت الا جمیلا “
این پرسش شاید جای پرسیدن داشته باشد که در محرم پیش رو،باز هم شاهد مظلومیت حسین وکربلاییان از سوی عزداران حسینی خواهیم بود ؟ویا به هدف اصلی امام ویاران محدود ولی وفادارش معرفت یافته ایم ؟
/ دکترمحمدتقی یونسی رستمی ،عضو هیات علمی دانشگاه ازاد