چاپ مطلب چاپ مطلب

نگاه کلینتون(الاغها) وترامپ(فیلها) به اسراییل / مسعودمرادپورگیلده

اختصاصی همای گیلان: کمتر ازچندماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، احزاب دموکرات(نمادالاغ) و جمهوری‌خواه نمادفیل)با برگزاری کنوانسیون، نامزد نهایی خود برای انتخابات پیش رو را معرفی کردند. با برگزاری این کنوانسیون‌ها، هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات و دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری خواه تعیین شدند. احزاب دموکرات و جمهوری خواه همزمان با معرفی نامزد نهایی خود، خطی مشی حزبی خود را نیز منتشر کردند.در آمریکا دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به ترتیب با دو نماد «الاغ و فیل» یعنی دو حیوانی که شکوه و جلال چندانی ندارند، شناخته می‌شوند که این موضوع عجیب به نظر می‌رسد. وجه تسمیه این دو حزب به سال ۱۸۲۸ باز می‌گردد یعنی زمانی که «اندرو جکسون (Andrew Jackson) از حزب دموکرات نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در آن زمان مخالفان جکسون برای تحقیر او به خاطر افکار پوپولیستی وی مبنی بر اینکه «بگذارید مردم حکومت کنند» او را (Jackass) یا «جک الاغ» لقب دادند. با این حال دموکرات‌ها هنوز تا امروز به طور رسمی الاغ را به عنوان نماد حزب خود نپذیرفته‌اند. ولی جمهوریخواهان چند سال پیش به طور رسمی فیل را به عنوان نماد حزب خود قبول کردند.

%d9%85%d8%b3%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%af%d9%be%d9%88%d8%b1-%da%af%db%8c%d9%84%d8%af%d9%87

با توجه به اینکه بسیاری از رای دهندگان آمریکایی در قرن بیستم بیسواد بودند، معرفی هر حزب با نماد فیل یا الاغ کمک زیادی به آنها برای انتخاب نامزد موردنظرشان می‌کرد.امروز دموکرات‌ها الاغ را نماد «هوش و شجاعت» می‌دانند و فیل را نماد «بی‌عرضگی، آشفتگی و غرور بی‌جا». در عوض، جمهوریخواهان نیز فیل را نماد «قدرت و شکوه» قلمداد می‌کنند و الاغ را که نماد دموکرات‌هاست، نشانه «حماقت و یکدندگی» می‌دانند.فی الحال در این نوشتار به نکات اشاره شده این خط‌مشی‌ها که مرتبط با موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی است، می‌پردازیم.

حزب دموکرات: توجه کامل به اسراییل، نیم نگاهی به فلسطین در خط مشی حزبی دموکرات‌ها(الاغ) با تاکید بر امنیت اسراییل، اهمیت این رژیم برای ایالات متحده چنین بیان شده است که «یک اسراییل امن و قوی برای ایالات متحده، حیاتی است زیرا ما منافع راهبری گسترده و ارزش‌های مشترک دموکراسی، برابری، تساهل و تکثرگرایی را با یکدیگر سهیم هستیم.» دموکرات‌ها با تاکید بر ضرورت آمادگی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود بر این امر پافشاری می‌کنند که «ما همیشه از حق اسراییل برای دفاع از خود پشتیبانی می‌کنیم، که این دفاع شامل حفظ برتری کیفی نظامی اسراییل می‌شود و با هرگونه تلاشی برای مشروعیت زدایی از اسراییل مقابله خواهیم کرد، که این تلاش‌ها شامل (فعالیت علیه اسراییل) در سازمان ملل متحد، یا از طریق بایکوت اسراییل، خارج کردن سرمایه‌ها (از اسراییل)، و جنبش تحریم (اسراییل) می‌شود».

حزب دموکرات ایالات متحده در خط مشی حزبی خود با اشاره به مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی خاطر نشان می‌کند که«ما به فعالیت خود در جهت راه حل دو دولت برای مناقشه فلسطین و اسراییل که به طور مستقیم توسط دو طرف مورد مذاکره قرار گرفته باشد، ادامه می‌دهیم به گونه‌ای که در آن، آینده اسراییل به عنوان دولت یهودی دموکراتیک و امن با مرزهای به رسمیت شناخته شده تضمین شده باشد و برای فلسطینی‌ها استقلال، حاکمیت و عزت به ارمغان بیاورد.» همچنین اعضای حزب دموکرات با بیان اینکه موضوع بیت المقدس، جایگاه مهمی در مذاکرات سازش دارد در خط مشی حزبی خود چنین می‌آورند که «در حالی که اورشلیم (بیت المقدس) برای مذاکرات نهایی، بسیار مهم است، این شهر باید پایتخت اسراییل و شهری قابل دسترسی برای پیروان همه ادیان باقی بماند.» با این وجود که دموکرات‌ها بر این مساله اصرار می‌ورزند که«اسراییل شایسته امنیت، شناسایی و یک زندگی معمولی فارغ از ترور و تحریک به درگیری است» اما در عین حال، آنها با شیوه‌ای هوشمندانه وانمود می‌کنند که تنها به امنیت اسراییل نمی‌اندیشند بلکه«فلسطینی‌ها (نیز) باید بتوانند آزادانه از طریق یک دولت کارآمد متعلق به خودشان، در محیطی صلح‌آمیز و با عزت بر خود حکومت کنند.».  

حزب جمهوری خواه(فیلها): همیشه و همه جا اسراییل حزب جمهوری خواه با انتشار خط مشی حزبی خود آشکار ساخته است که تعهد سیاسی و ایدئولوژیکی بیشتری نسبت به حزب دموکرات در برابر اسراییل دارد به گونه‌ای که آنها هر اقدامی علیه اسراییل را مردود می شمارند و این امر در خط مشی حزبی آنها مشهود است. و با تاکید بر اینکه ما «مبارزه از طریق بایکوت، خارج کردن سرمایه (از اسراییل) و وضع تحریم را در پردیس دانشگاه ها محکوم می‌کنیم. این اقدامی ضد یهودی است و طرفداران آزادی دانشگاهی باید آن را رد کنند» نشان داده اند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند که رژیم صهیونیستی را به دلیل اقداماتش مورد مواخذه قرار دهند. جمهوری خواهان با اذعان به وجود اختلاف بین احزاب ایالات متحده آمریکا، بر این باورند که روسای جمهور ایالات متحده، همواره به منافع ملی آمریکا توجه کرده‌اند و در همین راستا حزب جمهوری خواه مانند حزب دموکرات، دفاع از امنیت اسراییل را در چارچوب منافع ایالات متحده ارزیابی می‌کند.

اصولا،حزب جمهوری خواه در خط مشی خود با برشمردن اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران، به شعار مرگ بر اسراییل که توسط مردم ایران در راهپیمایی‌های مختلف سر داده می‌شود، اشاره کرده و بر این نکته تاکید می‌کند که یک رئیس جمهور جمهوری خواه در قید و بند (اقدامات) ایران نخواهد ماند به نحوی که«ما همه گزینه‌ها برای مواجهه با وضعیتی که در آن امنیت ما، منافع ما و بقای دوستان ما به طور جدی با تهدید روبرو شود را حفظ می‌کنیم».

در خط مشی حزبی جمهوری خواهان ونومحافظه کاران در بخشی با عنوان «پشتبانی صریح ما از اسراییل» این گونه آمده است که «ورای منافع راهبردی متقابل ما، اسراییل کشوری استثنایی است که با ما در مهترین ارزش‌ها شریک است.» به باور جمهوری خواهان، رژیم صهیونیستی تنها واحد سیاسی است که در خاورمیانه به آزادی مذهب و آزادی بیان احترام می‌گذارد. همچنین آنها حمایت از اسراییل را به عنوان «بیان آمریکاگری» قلمداد می‌کنند و وظیفه دولت آمریکا می‌دانند که سیاست‌هایی را در پیش بگیرد که بازتاب دهنده تمایل شدید آمریکایی‌ها برای حفظ رابطه قوی بین اسراییل و آمریکا باشد.

جمهوری خواهان مانند همکاران خود در حزب دموکرات بر این موضوع اصرار می‌ورزند که «ما اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت تقسیم ناپذیر و ابدی دولت یهودی به رسمیت می‌شناسیم و از سفارت آمریکا خواستاریم که با اجرای قانون ایالات متحده به آنجا نقل مکان کند.» همچنین آنها بر دفاع از امنیت اسراییل تاکیدی دوباره می‌کنند و می‌خواهند اطمینان یابند که رژیم ضهیونیستی در برابر دشمنانش از برتری کیفی نظامی برخوردار است.همان طور که گفته شده جمهوری خواهان با هرگونه تحریم هر کشور، نهاد بین‌المللی، سازمان بین‌المللی و شرکتی که علیه اسراییل وضع شده باشد به شدت مخالف هستند به طوری که خود را متعهد می‌دانند تا با وضع قوانین در کنگره مانع هر گونه اقدامی علیه رژیم صهیونیستی شوند و در همین راستا درصدد هستند تا اقداماتی را که به منظور محدود سازی روابط تجاری رژیم صهیونیستی با کشورها و شرکت‌های بازرگانی صورت می‌گیرد، مهار کنند.با این حال، حزب جمهوری خواه در تلاش است تا خود را صلح طلب معرفی کند به گونه‌ای که در خط مشی خود چنین اعلام می‌کند که«ایالات متحده به دنبال کمک به استقرار یک صلح با دوام و جامع در خاورمیانه است، (صلحی) که از طریق مذاکره بین ساکنان در منطقه به دست آمده باشد. ما با هرگونه اقدامی که به قصد تحمیل یک توافق نامه یا دیکته مرزها و یا شرایط دیگر صورت بگیرد مخالفت خواهیم کرد و خواستار پایان فوری کمک مالی ایالات متحده به هر نهادی خواهیم شد که قصد چنین کاری را داشته باشد.» جمهوری خواهان در پایان خط مشی حزبی به این موضوع افتخار می‌کنند که هم اکنون و همیشه در کنار اسراییل ایستاده اند.برخلاف خط مشی حزب دموکرات، جمهوری خواهان در خط مشی خود هیچ اشاره‌ای به راه حل دو دولت نکرده‌اند و بدتر آنکه هیچ نامی از فلسطین در خط مشی آنها برده نشده است. حتی آنها حاضر نشده‌اند حداقل به ظاهر خود را حامی فلسطینی‌ها نشان بدهند. به بیان دیگر، متن خطی مشی حزبی جمهوری خواهان کاملا براساس طرفداری مطلق از رژیم صهونیستی به نگارش درآمده است. حتی جمهوری خواهان، سال‌ها تلاش سیاستمداران و دیپلمات‌های آمریکایی- چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوری خواه- در راستای ارائه راه حل دو دولت مستقل فلسطینی و اسراییلی را نادیده گرفته‌اند.البته جمهوری خواهان ونومحافظه کاران جدیدنگاه ارماگدونی به منطقه خاورمیانه دارند.که مجال توضیح دادن رادراین موضوع دراین تحلیل  پیدانمی کند.

نتیجه گیری

در پایان می‌توان چنین نتیجه گرفت که هر چند هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده، خود را شدیدا متعهد به تامین امنیت اسراییل می‌دانند اما رویکردهای آنها نسبت به فلسطینی‌ها چندان یکسان نیست. در واقع، اعضای حزب دموکرات دست کم در گفتار خود حاضرند برای فلسطینی‌ها میزانی از حقوق انسانی و سیاسی -هر چند بسیار کم- را به رسمیت بشناسند، در حالی که جمهوری خواهان حتی حمایت لفظی هم از مردم فلسطین نمی‌کنند. با این حال انتظار نمی‌رود که با انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا، تغییری شگرف در سیاست خارجی آمریکا نسبت به فلسطینی‌ها اتفاق بیفتد زیرا هر دو حزب عمده ‌ایالات متحده به شدت، نسبت به امنیت اسراییل و اهمیت راهبردی آن برای منافع آمریکا حساس هستند.

/ مسعودمرادپورگیلده(مدرس وپژوهشگرسیاسی)

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …