چاپ مطلب چاپ مطلب

هاشمی‌رفسنجانی: مخالفان با برجام اعداد و ارقام را محاسبه نکرده‌اند/ دعوای بی‌خودی درباره برجام خطرناک است

همای گیلان: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دقایقی پیش در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شمال کشور، اظهار کرد: بندر انزلی بندر بسیار خوبی است.

13940706000746_PhotoA

وی با بیان اینکه در گذشته بخش خصوصی نداشتیم، افزود: بحث راه‌آهن از دولت بنده و استفاده و طراحی مطلوب از طبیعت و همچنین زمزمه کریدور شمال‌ـ‌جنوب از اواخر دولت بنده آغاز شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تصریح بر اینکه دولت یازدهم دارای تصورات توسعه‌ای پس از جنگ است، اظهار کرد: آقایانی که با برجام مخالفت می‌کنند، نمی‌گوییم دلسوز نیستند، اینها اعداد و ارقام را محاسبه نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران همه چیز داریم، گفت: اگر در مبادلات جهانی آزاد باشیم، می‌توانیم مانند خورشید در زمین بدرخشیم.

هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: آقایانی که با برجام مخالف هستند و انتظار سقوط برجام را دارند، اشتباه می‌کنند و محاسبه‌های آنها اشتباه است.

وی اضافه کرد: متخصصان زیادی داریم و می‌توانیم با استفاده از منابع داخلی خود و تخصص دانشمندان ابزارهای مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

رئیس تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مناطق آزاد باید به معنای واقعی آزاد باشد، افزود: مناطق آزاد باید هم تولید و هم تجارت کند و نیز گردشگری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید روند مذکور را در مناطق خلیج فارس احیا کنیم، خاطرنشان کرد: موقعیت چابهار طلایی بوده و مورد توجه آمریکایی‌ها بود و در گذشته آمریکایی‌ها در این مکان رقیب اصلی بودند.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، بر مکان مذکور تمرکز شد و همه چیز خوب بود، چابهار باید احیای جدیدی ایجاد کند به ویژه برای پتروشیمی.

وی با بیان اینکه همکاری محیط زیست در مناطق آزاد باید صمیمانه باشد، تصریح کرد: به‌ویژه بندر انزلی و منطقه آزاد مکان رفاهی بزرگ برای مردم است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در فاصله طولانی از دولت پس از جنگ، دوران فرصت‌های اساسی را از دست دادیم، افزود: یک بخش از فرصت‌ها مربوط به ۱۰ سال گذشته است که اعمال تحریم‌ها را داشتیم.

هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرد: سال‌های گذشته در خزانه پول داشتیم، اما کاری نکردیم و اکنون دولت جدید با همان تفکرهای پس از جنگ روی کار آمده است.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دولت بنده زمزمه کریدور شمال‌ـ‌جنوب آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: اکنون رابطه ما با روس‌ها بهتر است و آمادگی دارند با ایران کار کنند و می‌توانیم نقطه ثقل جاده ابریشم را در این منطقه قرار دهیم.

رئیس تشخیص مصلحت نظام، منطقه جنوب دریای خزر را از نقاط گردشگری دانست و یادآور شد: باید سواحل شمال کشور را برای این امر آماده کنیم.

وی گفت: راه‌آهن در گیلان سرانجام عملی شده و در این دولت در حال انجام است و فردا از این پروژه بازدید می‌کنیم که تاثیر بسیاری در کریدور شمال‌ـ‌جنوب دارد.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه اکنون تحصیلکرده‌های بسیاری داریم، تصریح کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های اساسی در حد مطلوب نیست و مناطق آزاد معنای خود را دارد و باید بتواند به راحتی تولید و صادرات داشته باشد.

وی وجود مناطق آزاد در شمال خلیج فارس را حائز اهمیت خواند و افزود: چابهار به معنای واقعی منطقه طلایی محسوب می‌شود.

رئیس تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع برجام گفت: برجام یک‌طرفه نیست و آمریکایی‌ها بیشتر به ما نیاز دارند و اوباما در سفر به عربستان گفت ما بدون توجه به ایران نمی‌توانیم در منطقه تاثیرگذار باشیم، اما اکنون ما در منطقه در معرض تروریسم قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: منطقه ما کانون خطر بسیار جدی شده و آثار تروریست در منطقه رو به گسترش است و جهان به‌زودی نمی‌تواند از شر جریان تروریست خلاص شود.

گسترش تروریسم از افغانستان

هاشمی‌رفسنجانی با تصریح بر اینکه تروریسم از دیوار عبور نمی‌کند بلکه از طریق فضای مجازی کار خود را انجام می‌دهد، گفت: اکنون وضعیت سوریه، عراق، یمن، فلسطین، لبنان و افغانستان را می‌بینیم و ۳۰ سال است که افغانستان درگیر جنگ داخلی بوده و تروریسم از این کشور گسترش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: پس از ۱۱ سپتامبر ناتو در افغانستان مستقر شد، اما اکنون شاهد افزایش ۱۰ برابری مواد مخدر در این کشور و صادرات تروریست خطر در دنیا هستیم و دنیا برای مبارزه با تروریسم به ایران نیاز دارد.

رئیس مصلحت تشخیص نظام قدرت ایران برای مهار تروریسم را بیشتر از همه دانست و خاطرنشان کرد: تجربه ایران طی دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تروریسم را داریم و در این زمینه موفق بودیم.

وی اقدام دولت روحانی در برطرف کردن تحریم‌ها و رسمی شدن موقعیت هسته‌ای ایران در باشگاه هسته‌ای جهان را موفقیت بزرگی دانست و یادآور شد: اکنون با دانش خود در تمام مراحل هسته‌ای بدون کمک دیگران می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

دعوای بی‌خودی درباره برجام خطرناک است/ تنگ‌نظری‌ها مانع از عبور خطوط انرژی منطقه از ایران شدند

هاشمی‌رفسنجانی دعواهای بی‌خودی درباره برجام و نابرجام را خطرناک خواند و گفت: آنها که به این امر دامن می‌زنند، اشتباه می‌کنند.

وی متذکر شد: باید وحدت و اتحاد خود در دنیای پر آشوب را حفظ کنیم و در کنار آن توسعه داشته باشیم و اگر در سال‌های گذشته تنگ‌نظری‌ها نبود اکنون تمام خطوط انرژی منطقه باید از ایران عبور می‌کرد.

//فارس

About سردبیر

Check Also

فراهم شدن امکان خوداظهاری شاغلان فاقد پوشش بیمه ای خدمتی دیگر از سازمان تامین اجتماعی

فراهم شدن امکان خوداظهاری شاغلان فاقد پوشش بیمه ای خدمتی دیگر از سازمان تامین اجتماعی؛ …