چاپ مطلب چاپ مطلب

همایش توسعه گاومیش داری به میزبانی شهرستان رضوانشهر برگزار شد *بانوی کار آفرین شهرستان رضوانشهر در پرورش و اصلاح نژاد گاو میش در استان گیلان خوش درخشید*

همایش توسعه گاومیش داری به میزبانی شهرستان رضوانشهر برگزار شد

 

*بانوی کار آفرین شهرستان رضوانشهر در پرورش و اصلاح نژاد گاو میش در استان گیلان خوش درخشید*

 

برای اولین بار در سطح استان گیلان، همایش توسعه گاومیش داری به میزبانی شهرستان رضوانشهر با حضور مسولین کشوری و استانی برگزار شد، با حضور عباس اکبری شریف،رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، حسن محمدیاری نماینده حوزه انتخابیه تاش بزرگ، سید نادر صفوی میرمحله، امام جمعه شهرستان و جمع کثیری از مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی و عموم مردم برگزار شد.

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این همایش گفت:گیلان رتبه پنجم کشور را در پرورش گاومیش دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان رضوانشهر در حوزه پرورش گاومیش پتانسیل بالایی دارد ، تصریح کرد:با مطالعه دقیق تر و حمایت بیشتر می توان این صنعت را به جایگاه واقعی خود رساند.

محمدی با اشاره به اینکه گاومیش نسبت به دام های دیگر دارای کلسترول پایین و شیر با املاح و چربی بالا دارد، محصولات تولیدی این دام می تواند به یکی از برندهای گوشتی و لبنی تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد شیوه های نگهداری این دام بصورت سنتی است، در حالی که در کل دنیا به شیوه های صنعتی، نیمه صنعتی پرورش می یابد.

صالح محمدی با اشاره به اینکه گاومیش نسبت با سایر دام ها از ضایعات محصولات کشاورزی استفاده می کند بنابر این مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به تاکید استاندار گیلان بر ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی گفت: امروز در زمینه پرورش گاومیش چند حلقه مفقوده مانند تامین علوفه و خرید تضمینی شیر از سوی کارخانجات لبنی وجود دارد ولی جهاد کشاورزی از کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند با تسریع در صدور مجوزها و اولویت پرداخت تسهیلات بانکی حمایت های لازم را خواهند داشت.

 

 

****نماینده حوزه انتخابیه شهرستانهای تالش، رضوانشهر و ماسال :

اگر پرورش گاو میش مورد حمایت واقعی قرار بگیرد، شاهد تحول در تولید و اشتغال در استان خواهیم بود****

 

حسن محمدیاری در این همایش گفت: صنعت دامپروری از صنایع مغفول در گیلان است که نیاز به حمایت جدی در سطح ملی و استانی است.

وی یاداورشد: اگر پرورش گاومیش و صنعت دامپروری مورد حمایت واقعی قرار بگیرد ، شاهد تحول عظیم در تولید و اشتغال جوانان بویژه شهرستان های غرب گیلان خواهیم بود.

محمدیاری با تاکید بر اینکه مدیران صنعت شیر پگاه کشور بر خرید تضمینی شیر گاومیش از دامداران استان اقدام کنند تصریح کرد: با خرید شیر دامداران در قالب قراردادی به رونق این صنعت در منطقه شاهد تحولات شگرفی در تولید و اشتغال در گیلان باشیم.

 

*فرماندار شهرستان رضوانشهر:

چهار هزار راس گاومیش ثبت شده در رضوانشهر وجود دارد*

فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز با بیان اینکه چهار هزار راس گاومیش در شهرستان رضوانشهر وجود دارد، افزود: به طور متوسط روزانه یک تن شیر از سطح روستاهای مختلف این شهرستان جمع آوری می شود که بخشی از آن به سایر استانها صادر می شود که باعث افتخار برای گیلان و تکلیفی بر دوش مسولان است که به این صنعت اهتمام بیشتری بورزند.

سید نادر صفوی هدف از برگزاری این همایش را توسعه اصلاح نژاد گاومیش از سنتی به صنعتی، کمک به حفظ ذخایر ژنتیک این دام بومی، شناساندن محصولات جانبی شیر ان، ترغیب و تشویق شیوه های نوین گاومیش داری در راستای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها عنوان کرد.

 

****فاطمه دریساوی مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی گاومیش داران استان گیلان نیز با اشاره به اهمیت صنعت گاومیش داری عنوان کرد: *

 

* با تلاش‌های ۲۰ ساله اصلاح نژاد بر روی گله های گاومیش از نژاد اصلاح شده کشور ایتالیا توانستیم به دامی آرام که تنها در کشور ایتالیا مشاهده می شود تبدیل کنیم.****

 

دریساوی که خود اهل خوزستان است بعد اتمام تحصیلات دانشگاهی با همسر خود محمد نیکوکار که اهل رضوانشهر است تصمیم می گیرند در یکی از روستاهای رضوانشهر ساکن شوند برای همین منظور از پرورش سه راس گاومیش کار خود را شروع می کنند و با تمام مشقت و سختی امیدوارانه به راه خود ادامه می دهند .

این بانوی کار آفرین به اتفاق نیکوکار همسر با برنامه ریزی صحیح و مدیریت در امور توانستند از سال ۸۲ تا سال ۹۲ بصورت سنتی به فعالیت خود ادامه دهند و در همایش های مختلف گاومیش داری شرکت کردند و پس از دوره آموزش در کشور ایتالیا هر دو عضو رسمی فدراسیون گاومیش داری شدند و تصمیم گرفتند در زمینه اصلاح نژاد و پرورش گاومیش پیشقدم شوند.

مدیر عامل تعاونی گاومیش داران استان گیلان تاکید کرد: هم اکنون در این تعاونی ۳۰۰ عضو داریم و فعالیت تعاونی ، توزیع خدمات و نهادهای دامی مورد نیاز گاومیش ها بین اعضای تعاونی است.

وی با بیان اینکه روستاهای هاشم اباد، هفت دغنان در بخش های خوشابر، قرار دارد،گالشخیل و درواز که ۴ روستای محدوده پونل هستند،تراکم گاومیش در آن زیاد است و تعداد زیادی از اهالی به گاومیش داری مشغولند، به همین دلیل تعاونی گاومیش داران را در مرکزیت خوشابر رضوانشهر قرار دادیم تا به راحتی بتوانیم به فعالان این عرصه خدمات مورد نیاز از جمله توزیع نهاده های دامی ، جمع آوری شیر، اصلاح نژاد و توسعه مزارع اصلاح نژاد را بتوانیم به خوبی اجرا کنیم.

 

فاطمه دریساوی یکی از مشکلات عمده در این صنعت را عدم کارخانه لبنیاتی که شیر گاومیش را به قیمت واقعی خریداری کند عنوان کرد و افزود: خرید به نرخ دستوری اصلا عادلانه و مقرون به صرفه نیست و علاوه بر زحمات فعالان عرصه شیر گاومیش حداقل سه برابر بیشتر از شیر گاو پروتئین، چربی و املاح دارد.

مدیر عامل تعاونی گاومیش داران استان تصریح کرد: رضوانشهر به عنوان شهر پایلوت اصلاح نژاد گاومیش در کشور است، اما متاسفانه هیچ کارگاه لبنیاتی یا کارخانه تبدیلی برای شیر وجود ندارد.

دریساوی در ادامه از تهیه ۴۰ دوز جنین منجمد آزمایشگاهی در پژوهشگاه دانش بنیان ابن سینا خبر داد و افزود: این اتفاق در روستاهای مناطق محروم تقسیمات کشوری رقم خورده که هم اکنون همردیف با کشور ایتالیا توانستیم با تمام سختی ها این جنین ها ی منجمد را آماده کنیم.

خبرنگار عطیه نصرتی/انتهای خبر

About مدیر خبر1

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …