چاپ مطلب چاپ مطلب

همایش کارگروه ملی مشاوران املاک کشور با رؤسای اتحادیه های املاک گیلان در لاهیجان برگزار شد/

همایش کارگروه ملی مشاوران املاک کشور با رؤسای اتحادیه های املاک گیلان در لاهیجان برگزار شد/
رفع نقص سامانه های خودنویس و کاتب، درخواست مشاوران املاک گیلان است /

تمهیدات افزایش درصد حق کمیسیون مشاورین املاک

تبیین قانون الزام ثبت معاملات املاک غیرمنقول در سامانه کاتب/

اختصاصی همای خبر-
امروز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ همایش کارگروه مشاوران املاک اتاق اصناف کشور و اتحادیه های املاک گیلان به میزبانی اتحادیه املاک و اتومبیل شهرستان لاهیجان برگزار شد.

قانون الزام تکمیل کننده قانون حدنگار در ثبت املاک است

رضایی رئیس کانون سردفتران گیلان در این جلسه با اظهار آنکه اگر قانون الزام نباشد قانون حدانگار در ثبت املاک قابل انجام نیست گفت: در واقع قانون الزام تکمیل کننده قانون حدنگار در ثبت املاک است و این دو مانند دو بال پرنده هستند.
وی با این توضیح که مشاوران معتمدین مردم و حلقه‌ اتصال مالکان با ادارات ثبت هستند گفت: در نهایت در فرآیند ثبت اسناد املاک کلید معما دست مشاوران است و تبحر آنان در تنظیم قراردادهای بدون نقص دارای اهمیت زیادی است.
وی اضافه کرد: تنظیم و عقد قراردادها باید شفاف و قدرتمند باشد و در این مسیر اجرای قانون الزام تبیین کننده است تا در آینده مردم و شهروندان دچار گرفتاری نشوند.
رئیس کانون سردفتران استان تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که حقوق عامه مردم با اجرای قانون الزام حفظ شود و این قانون بازنگری کلی در تمام سطوح با نظارت حقوقدان برای تعیین تکلیف قطعی وضعیت مالکیت املاک ایجاد کرده است.

خوشحال رئیس اداره صمت لاهیجان نیز در این جلسه با بیان آنکه در لاهیجان بیش از ۱۳۰۰ واحد مشاور املاک به فعالیت مشغولند گفت: مشاوران ما در نحوه کار با سامانه های خودنویس و کاتب دچار مشکل هستند. وی ضمن تقدیر از هیات مدیره مشاورین املاک و اتومبیل و همچنین مدیران اصناف گفت : امیدواریم با هماهنگی کمیسیون نظارت ناترازیها و موارد مربوط به حق عضویت و مطالبات مطروحه ساماندهی شود.

تبیین قانون الزام ثبت معاملات املاک غیرمنقول در سامانه کاتب/

پورحلم رئیس اتحادیه املاک شهرستان لاهیجان در این همایش ضمن تشکر از حضور کارگروه ملی مشاورین املاک کشور و رؤسای اتحادیه های املاک گیلان گفت: عدم خدمات دهی سامانه کاتب و مشکلات کاربران در ورود و انجام امور در سامانه خودنویس موجب اختلال در کار مشاوران شده و از آنجا که مشاوران باید پاسخگوی نهاد تعزیرات نیز باشند؛ لذا به روزرسانی این دو سامانه در خواست ما از کارگزاران مربوطه است.
پورحلم با ذکر اینکه درصد حق کمیسیون مشاوران املاک از سال ۹۹ تاکنون افزایش نداشته درحالیکه پیچیدگی‌های کار زیاد است گفت: در این خصوص خواستار توجهات ویژه نهادهای نظارتی و اتاق اصناف هستیم.

رئیس اتحادیه املاک لاهیجان گفت: کارهای سیستمی در مراکز مشاوره املاک همیشه دچار وقفه می‌شود و از مدیران ارشد ثبت اسناد کشور می‌خواهیم برای انعقاد قراردادهای عادی فکری بشود.

وی لزوم رفع نقایص دو سامانه خودنویس و کاتب را که درخواست اغلب مشاوران املاک گیلان است مورد توجه قرار داد و در خصوص مبالغ کمیسیون نیز خواستار مساعدت شد.

تبیین قانون الزام ثبت معاملات املاک غیرمنقول در سامانه کاتب/

حامد قلی پور ، معاون مدیرکل ثبت اسناد گیلان در این همایش که با حضور رؤسای اتحادیه های مشاوران املاک گیلان برگزار شد تصریح کرد: قانون الزام ثبت معاملات املاک آمده است تا مدل تنظیم قراردادهای عادی در کشور نداشته باشیم‌ و در این راستا به ساماندهی برسیم.

حامد قلی‌پور گفت: قانون الزام چندسالی میان مجلس شورای اسلامی و شوراهای حل اختلاف در دستور کار بود و پس از اصلاحات به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد و در نهایت از تاریخ سوم تیرماه ۱۴۰۳ لازم الاجرا اعلام شد.
قلی‌ پور تصریح کرد: این به آن معناست که از سوم تیرماه سال جاری دیگر مشاوران محترم املاک ، حق تنظیم قرارداد به شیوه سال‌های گذشته را ندارند و البته قانون گذار حق تنظیم پیش قرارداد را به آنان داده است.
وی با اشاره به تعارضات گوناگون در تنظیم اسناد املاک به روش های قدیمی گفت: بسیار پرونده های قضایی مربوط به املاک که همیشه از اطرافیان می‌شنویم به دلیل نقص‌های مراودات عقد قراردادهاست در حالی‌که کشورهای همسایه مانند عراق هم‌اکنون در حدنگاری از ما جلوتر هستند؛ باید این خلاء را جبران کنیم و اجرای قانون الزام در این راستا نقش موثری دارد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در جمع صادرکنندگان کشور گفت: استحکام اقتصادی ایران واجب ترین بخش حوزه تثبیت حقوق است و این گذار در املاک از همین الزام ثبت معاملات املاک غیرمنقول آغاز می‌شود.

قلی‌ پور با اشاره به آنکه در طول سالیان قانون حدنگار را انجام داده ایم که هدفش تثبیت مالکیت اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی است گفت: مهمترین و جدی ترین گامی که قانون الزام می‌تواند بردارد اتمام و تکمیل قانون حدنگار در سطح کشور است.

وی گفت: هدف ذاتی قانون حدنگار کاهش دعاوی است و اگر اراضی منابع طبیعی، اراضی کشاورزی و… بدرستی تثبیت شود و تمام دستگاه‌های دولتی املاک را به درستی سند گرفته باشند یعنی حدنگار به تمامی به انجام رسیده است.
وی گفت: در سطح گیلان ۹۹/۸ درصد از اسناد مالکیت سازمان منابع طبیعی ثبت شده و آن ۲/. درصد نیز در محاکم دادگستری در حال رسیدگی است.

معاون مدیرکل ثبت اسناد گیلان افزود : حدنگار زمانی تکمیل می‌شود که قانون الزام ثبت معاملات املاک غیرمنقول به درستی انجام شود .
قلیپور با ذکر آنکه از هفته آینده در صداوسیمای گیلان نیز برنامه های توجیهی تبیین قانون الزام خواهیم داشت گفت: برای اولین بار در کشور در صدد ساخت فیلمی با همین مضمون هستیم با نام ‘ زمین’ که با محوریت اراضی استان گیلان ساخته می‌شود.

وی به دغدغه های مشاوران املاک با بانک‌ها مرتبط با سامانه کاتب اشاره داشت و گفت: توافقات با دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها انجام شده و چنانچه مشاوران املاک با شعبات بانک دچار مشکل شدند و یا در هرگونه مشکل دیگر از طریق رؤسای ادارات ثبت اطلاع رسانی کنند تا رسیدگی لازم انجام شود.

نتهای پیام/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

فرودگاه سردار جنگل رشت به محدوده منطقه آزاد پیوست

فرودگاه سردار جنگل رشت به محدوده منطقه آزاد پیوست   نمایندگان مجلس شورای اسلامی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *