چاپ مطلب چاپ مطلب

هپاتیت چیست؟ و انواع آن را بهتر بشناسیم/ مجیدفلاح خوش قلب

اختصاصی همای گیلان: هپاتیت یعنی التهاب کبد به دلیل ویروسها،باکتریها،سموم یا داروها، هپاتیت ویروسی فراوانترین نوع است و تمام سلوهای کبدی را درگیر میکند.

هپاتیت A
?از طریق مدفوعی-دهانی و عمدتا با خوردن مایعات و غذاهای آلوده به ویروس انتقال می یابد،”HVA”هپاتیتA، حالت مزمن ندارد،تمام بیماران بهبودی کامل می یابند و ناقل هپاتیت نمیشوند،پس از ابتلا مصونیت دائمی نسبت به ویروس هپاتیتA در فرد ایجاد میشود دوره نهفتگی بیماری به طور متوسط۴هفته است.

هپاتیت B
?از راههای زیر منتقل میشود
عمدتا از راه خون “خون، بزاق، مایع منی، ترشحات واژن” که میتواند از طریق مخاطها یا خراش پوستی منتقل شود، راه دهانی چندان مؤثر نیست، تماس جنسی و انتقال از مادر به جنین.

هپاتیت C
?قبلا به آن هپاتیت non A و non B گفته میشد، راه انتقال از طریق خون، تزریق وریدی به خود، تماس جنسی ، دوره نهفتگی۱۵تا۱۶۰روز است، احتمال ابتلا به سیروز و سرطان کبد، پس از ابتلا به ویروس هپاتیتCوجود دارد، این نوع هپاتیت خطرناکترین نوع هپاتیت است زیرا هپاتیتC واکسن ندارد.

هپاتیت D
?معمولا به همراه هپاتیتB دیده میشود، راه انتقال شبیه هپاتیتBاست.

هپاتیت E
?از طریق دهانی-مقعدی منتقل میشود، دوره نهفتگی۵تا۶هفته و علائمی شبیه هپاتیتA دارد، شکل مزمن ندارد و تقریبا همیشه با زردی همراه است.

هپاتیت دارویی:
?ایجاد هپاتیت به دلیل برخی داروها که به کبد آسیب میزنند، چهار دارو اصلی ایجاد هپاتیت شامل: استامینوفن، ایزونیازید، هالوتان، کلر پرومازید است
هپاتیت سمی:
?در اثر تماس با مواد شیمیایی یا سمی که به کبد آسیب میزنند،ممکن است بروز کند.
علائمی که در انواع هپاتیت تقریبا مشترکند:
۱- زردی “یرقان” : زرد شدن سفیدی چشم یا پوست
۲- درد و ناراحتی در سمت راست بالای شکمRUQ
۳- بزرگی و تندرنس کبد و طحال
۴- خستگی و بیحالی
۵- سردرد و فتوفوبی”ترس از نور”
۶- فارنژیت و سرفه
۷- تب و ..
درمان:
?هپاتیتAوEشبیه هم است و درمان شامل استراحت در بستر در طی دوران حاد،مصرف غذاهای مغذی،تجویز سرم قندی و دادن مایعات کافی،رعایت اصول بهداشتی و…
تجویز ایمونوگلبولینBدر هپاتیتBبلافاصله پس از تماس خونی با فرد هپاتیت+ میتواند موثر باشد.
هپاتیتCدرمان قطعی ندارد،واکسن ندارد، و خطرناکترین نوع هپاتیت است
در هپاتیت پیشگیری بهترین درمان است

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …