چاپ مطلب چاپ مطلب

وظیفه بسیار مهم و تأثیرگذار هیأت های نظارت و اجرایی انتخابات/ فرشادحسینی فر

همای گیلان:  برای پی بردن به وظیفه بسیار مهم و تأثیرگذار هیأت های نظارت و اجرایی در فرایند انتخابات، به ویژه انتخابات ۷ اسفند ۹۴ کافیست مروری بر فرمایشات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(دامت عزه)در تبیین جایگاه مؤثر مجلس شورای اسلامی در سرنوشت مردم و موفقیت نظام جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی داشته باشیم آن گاه ناخواسته نگاه ها قبل ازمردم به سمت مراجعی معطوف می گردد که وظیفه حساس بررسی صلاحیت کاندیداها، برگزاری و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند.

unnamed (1)

بی شک نوع عملکرد هیأتین ، ضمن تأثیرگذاری بر کیفیت مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری،موجب بسط این تأثیر بر سطوح نظام اسلامی میگردد.

توجه و اهتمام به قانون اساسی و سعی در اجرای صحیح آن  در همه ی امور کشور و به طور خاص در تمام مراحل ماراتن انتخابات و مسائل مربوط به آن همواره مورد تأکید مقام رهبری ، مراجع عظام ، پیشکسوتان انقلاب و کارشناسان امر می باشد و بی شک بهترین عامل برای کاهش  خطاهای احتمالی بوده  و رضایتمندی همگانی را در پی خواهد داشت. اما طرح کلیدواژه ی  “حق الناس” از سوی رهبرمعظم انقلاب فتح باب جدیدی در راستای تأکیدات قبلی در پایبندی به قانون خصوصا”  دقت و خداترسی بیشتر دست اندرکاران نظارت و اجرای انتخابات است “همان‌طور که میدانید حقّ‌النّاس را انسان بیشتر بایستی رعایت کند و خروج از عهده‌ی حقّ‌النّاس سخت‌تر است از خروج از عهده‌ی حقّ‌الله”۱  البته تشریح  و  یادآوری موضوع حق الناس در انتخابات از طریق رسانه های عمومی خصوصا” صداوسیما تاکنون مغفول واقع گردیده است. حالیه درکنار همه ی این موارد بسیار مهم و علم به اینکه قانون در بررسی و احراز صلاحیت کاندیداها  و اجرای انتخابات بسیار شفاف است به نظر می رسد دو نکته از بیانات رهبرمعظم انقلاب باید از ناحیه هیأت های اجرایی و نظارت بیشتر مورد توجه قرارگیرد و پیرو آن با احتیاط و وسواس خاصی به موضوع بپردازند.

نکته اول؛ آن جایی که  حضرت آقا می فرمایند: “ممکن است مقامى که او را رد صلاحیت کرده، اشتباه کرده باشد”۲

بر همین اساس لازم است هیأتین اجرایی و نظارت در فرایند تأیید یا احراز صلاحیت کاندیدها ، با  پرهیز از شتابزدگی و بی توجهی به تمایلات شخصی و هوا و هوس سیاسی و نصب العین کلیدواژه ی حق الناس، تنها بر اساس تعریف قانون از جایگاه و اختیارات هیأت ها به طور مضاعف بکوشند تا به تعبیر معظم له در مقام تأیید یا رد صلاحیت مرتکب اشتباه نشوند.اشتباهی که شاید در این برهه از زمان غیرقابل جبران باشد.

نکته دوم ؛ توجه به این فراز از بیانات ایشان است: “ممکن است بعضیها – حالا به هر دلیلی – نخواهند از نظام جمهوری اسلامی حمایت بکنند امّا از کشورشان که میخواهند حمایت کنند، آنها هم باید بیایند پای صندوق رأی. همه باید بیایند”۳

براساس این دعوت عمومی که پیرو آن می توان به یک راهبرد مدیریتی دست یافت و باز متأسفانه کمتر بدان پرداخته شده است  هیأت های اجرایی و نظارت باید با لحاظ مصالح نظام و کشور و توجه به شرایط خاص الخاص ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی و باعنایت به تأثیر مشارکت حداکثری مردم در تقویت وحدت ملی و نقش میزان مشارکت در معادلات بین المللی و  افزایش توان مقابله ای نظام در مواجه بااستکبار و غرب ، کوشش فراوان در ایجاد فضای رقابتی و برابر داشته باشند و  امکان حضور کاندیداهای مختلف برای ترغیب سلایق گوناگون جامعه جهت حضور در پای صندوق ها  را برای خلق یک حماسه سیاسی فراهم نمایند.

عزّت و سر بلندى نظام و عظمت و اقتدار معنوى مقام معظّم رهبرى آرزوى همگان است ./

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …