چاپ مطلب چاپ مطلب

پایان جلسه: ۱۱ عضو شورای شهر رشت از پاسخ های خلیلی قانع نشدند/ استیضاح در راه است!

همای گیلان:در ابتدای این جلسه عباس صابر رئیس شورای شهر رشت ضمن خیرمقدم به حاضرین اظهار داشت:” نمی دانم این چه فرهنگی است که در میان مردم جا افتاده که هر طرح سؤالی را استیضاح می نامند. سؤال از شهردار حق شوراست. از شهردار هم تقاضا و انتظار داریم که هر زمان شورا سؤالی داشت ایشان در جلسه حضور پیدا کند.”

باقری: قسم یاد کردیم به مردم شهر خود خدمت نماییم و امانتدار آرای آن ها باشیم

محمود باقری خطیبانی به عنوان اولین ناطق این جلسه گفت:” مستحضر هستید که در ۲۴ خرداد ۹۲ به یمن حضور قدرتمندانه مردم توفیق خدمت گزاری آنان را در چهارمین دوره شورای شهر رشت بر عهده گرفتیم و سوگند یاد نمودیم که شهر عزیزمان را به جایگاهی که در شأن مردممان است برسانیم”

وی ادامه داد:” قسم یاد کردیم به مردم شهر خود خدمت نماییم و امانتدار آرای آن ها باشیم. برای ارائه خدمات مطلوبتر و بازگرداندن آرامش به شهر با همشهریانمان میثاق بستیم”

نائب رئیس شورا افزود:” قطعاً به یاد دارید در مقطعی که همه تحلیلگران به جهت عملکرد ناصواب شورای سوم به حضور کمرنگ و استقبال ضعیف همشهریان عزیز ما در انتخابات شورای چهارم اتفاق نظر داشتند، رشتی های متعصب با حضور چشمگیرشان بار دیگر با آرایی به مراتب بیشتر از دوره های قبل فرصت جدیدی را به جمعی از فرزندان این شهر دادند تا بتوانند به توسعه و سرافرازی شهر و دیارشان بیأندیشند و در راستای این هدف گام بردارند.”

وی تصریح کرد: “اما اینک با گذشت یک سال از عمر این دوره شورا حدیث ناکافی آن تداوم یافته و همشهریان پر تحمل ما همچنان در انتظار تحولی شایسته که لایق آن هستند به سر می برند. در عمل به سوگندی که در پیشگاه قرآن کریم و در برابر همشهریان نجیب رشتی یاد کردیم تمام همکاران بزرگوار در شورا را دعوت به تمرکز بر خواست های به حق همشهریان و نیاز های شهر و پیشرفت امور شهر و شهرداری، عدالت و انصاف، حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایف و خدمات به مردم و پرهیز از اختلافات و چند دستگی می نمایم.”

محمود باقری خطیبانی در خاتمه نطق خود تاکید کرد: “درخواست دارم که اجازه ندهیم فردی یا افرادی عافیت طلب که نه به مسائل شهر و شهرداری اهتمام دارند و نه توان انجام آنچه که متعهد به آن هستند در آنان وجود دارد با دامن زدن به طبل اختلاف بین اعضای شورا منافقانه زحمت مردم را زیاد کنند و نفع ببرند”

موسوی روزان: قرار نیست که هر حرفی را که حضرت آیت الله قربانی زدند مسئول دفتر ایشان بدانند!

سید رضا موسوی روزان به عنوان دومین ناطق این جلسه گفت: “همانطور که قانونگذار برای ما دوره ۴ ساله گذاشته است. می بایست به مسئولین دیگر نیز فرصت دهیم تا بتوانند دقت ارائه خدمت گذاری و انجام وظایف خود را داشته باشند”

وی افزود: “اعتقاد بنده در مورد عملکرد یک ساله شورا منفی نیست اما می توانستیم خیلی بهتر از آن عمل کنیم”

موسوی روزان ادامه داد: “در دیدار با آیت الله قربانی ایشان طی صحبتی خصوصی مجموعاً نظر مساعدی در ارتباط با استیضاح شهردار نداشت که یکی از پایگاه های خبری از قبل مسئول دفتر ایشان اظهار بی اطلاعی نمودند. قرار نیست که هر حرفی را که حضرت آیت الله قربانی زدند مسئول دفتر ایشان بدانند!”

وضعیت نهضت آسفالت که همواره یکی از خواسته های مردم فهیم شهر رشت و مورد تاکید اعضای شورای شهر بود محوریت اولین سوال را تشکیل داد.

در ادامه شهردار رشت در این جلسه به نخستین سوال اعضادر خصوص نهضت آسفالت پاسخ گفت.

شهردار رشت: اگر بخواهیم مانند سال ۸۹ عمل کنیم،سه سال اجرایی شدن نهضت آسفالت طول می کشد

خلیلی در ابتدا گفت:” سوال حق قانونی شورا جهت روشنگری و تسریع کارهاست نهضت آسفالت ۶۵۰ هزار تن آسفالت  برای چهار میلیون متر مربع نیاز دارد جمع رقمی که برای نهضت آسفالت نیاز است ۱۱۲ میلیارد تومان می باشد. در سال ۸۹، ۲۱۰ هزار تن آسفالت تولید شد که در بهترین شرایط اگر بخواهیم مانند سال ۸۹ عمل کنیم سه سال اجرایی شدن این پروژه طول می کشد.”

خلیلی ادامه داد:” بودجه سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که ۱۷ میلیارد تومان آن را جهت ترمیم و زیرسازی در نظر گرفتیم. کارگروهی هم برای نهضت آسفالت تشکیل دادیم که برخی از اعضای شورا در آن کارگروه حضور داشتند. چرا حالا اتفاق مثبتی نیفتاده است باید دید.”

خلیلی افزود:” آقای عربانی در جلسه ای گفت چون دستگاه های لازم برای آسفالت نداریم، نباید آسفالت را انجام دهیم. قرار شد آسفالت خیابان های درجه دو را با استفاده از پیمانکاران اجرا کنیم و با ۱۵ پیمانکار هم قرارداد بستیم که خیابانهای تا ۱۲ متر را آسفالت کنند. چند نفر نیرو هم نیاز داشتیم.”

جمشیدی:شهردار نیاز به تعقل فکری دارد

دکتر رضا جمشیدی به عنوان ناطق مخالف گفت:” شهردار نیاز به تعقل فکری دارد و نباید بگوید که کارگروهی تشکیل شد و اگر خروجی نداشتیم به کارگروه باز می گردد.”

جمشیدی افزود:” شهرداری که نتوانست ۵ نفر نیرو برای انجام آسفالت رشت جذب کند، اگر خیابانها آسفالت نشود بهتر است.”

علوی:اگر بخواهیم در مورد نهضت آسفالت قضاوت کنیم خودمان را هم باید مورد قضاوت قرار هیم

در ادامه علوی به عنوان ناطق موافق گفت:” هر چند که کیفیت مهم است اما نباید اینگونه باشد که به کمیت اهمیت ندهیم. در کارگروه آسفالت چند نفر از اعضای شورا هم حضور دارند. اگر بخواهیم در مورد نهضت آسفالت قضاوت کنیم خودمان را هم باید مورد قضاوت قرار هیم.”

علوی افزود:” شهردار در این شرایط کمبود قیر توانست ۱۰ هزار تن قیر بخرد و هزار تن آن را دریافت کند.”

رفیعی: اینگونه عمل کردن مانند این است که پول شهرداری را در چاه بریزیم

محمد علی رفیعی نوده دیگر عضو شورا اظهار داشت:” در جوامع پیشرفته افراد یک کفش با کیفیت می خرند و یکسال از آن استفاده می کنند. در جوامع جهان سومی ۱۰ کفش می خرند. اگر در طول یکماه بتوانیم یک خیابان از رشت را درست آسفالت کنیم بهتر است تا اینکه چند خیابان را آسفالت نامطلوب کنیم. اینگونه عمل کردن مانند این است که پول شهرداری را در چاه بریزیم اگر اینگونه است آسفالت نکنیم بهتر است.”

در ادامه سوال دوم از شهردار به این صورت مطرح شد که علیرغم تشکیل تیم ممیزی در شهرداری و تبلیغات رسانه ای، اقدام مثبتی در این زمینه انجام نگرفته است.

خلیلی:طرح ممیزی را ابتدا خودم پیشنهاد دادم

خلیلی در پاسخ گفت:” طرح ممیزی را ابتدا خودم پیشنهاد دادم. اینکار در حال انجام است. درست است که روند آن کند می باشد اما خوب اجرا می شود. در شش ماهه اول دیدیم که نیروهای ما توان اینکار را نداشته اند. نیاز به نیروی جدید و آموزش داریم برای خروج از شیوه سنتی و ورود به سیستم جدید نیاز به قرارداد به شرکت برنامه نویسی بوده که انجام دادیم. فرم های ممیزی را تغییر دادیم تا با سیستم رایانه ای همخوانی داشته باشد.”

خلیلی ادامه داد:” تمام کار را با ۳۰ نفر نیرو انجام دادیم. از دانشگاه های مختلف استعلام گرفتیم که از ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر استفاده کنیم.”

کاظمی: ما در این شهر ابتدا درآمد پایدار نمی خواهیم، عزم پایدار می خواهیم

در این هنگام مسعود کاظمی خطاب به شهردار پرسید:” زمان شروع طرح چه وقتی بوده است؟ اهداف طرح چیست؟ طرح تفضیلی در چه وضعیتی است؟ ما در این شهر ابتدا درآمد پایدار نمی خواهیم، عزم پایدار می خواهیم. آیا زمانیکه به ۳۰ نفر آموزش دادیم، نمی توانستیم به سیصد نفر آموزش دهیم؟ خروجی ریالی ما تاکنون چقدر بوده است؟ چه تدابیری اتخاذ گردید که بعد از یکسال اماکنی که ممیزی شد مجدداً مورد بررسی قرار نگیرد و وقت نیروهای شما گرفته نشود؟”

شهردار رشت در پاسخ به سوالات کاظمی گفت:” ما تمام این موارد را پیش بینی کرده ایم!”

در ادامه سوال سوم از شهردار رشت به اینصورت طرح گردید: علیرغم تخصیص مبلغ قابل توجه ای که در بودجه ۹۳ مبنی بر تهیه طرح تفضیلی و جامع تبلیغات محیطی در نظر گرفته شده است، تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه به وقوع نپیوسته است و وضعیت موجود روز به روز در حال بدتر شدن است.

شهردار رشت: طرح جامع تبلیغات محیطی از سال ۹۳ مطرح و قراردادی با دانشگاه علم و فرهنگ بسته شد

شهردار رشت در پاسخ به این سوال گفت:” این بحث از سال ۹۳ مطرح و قراردادی با دانشگاه علم و فرهنگ بسته شد. داربست هایی که در سطح شهر نصب بود را جمع کردیم. برای جایگاه های سوخت، تابلوهای پزشکی و …، آیین نامه ای  تدوین کردیم. سطح فضای تبلیغات را از ۱۲۰۰ متر به ۶۲۰۰ متر افزایش دادیم. از همین محل در شش ماهه نخست امسال ۱۱۵ میلیون تومان درآمد داشتیم، این در حالی است که در کل سال گذشته از این محل حدود ۲۹ میلیون تومان درآمد داشتیم.”

 در ادامه سوال چهارم از شهردار رشت بدین شرح پرسیده شد که علیرغم تخصیص بودجه قابل توجه در ارتباط با بیمه آتش سوزی منازل مسکونی شهر رشت به دلیل اهمال کاری شهرداری و بی توجه ای به این امر تا تابستان امسال خسارت های زیادی به شهروندان عزیز شهر رشت وارد شد و شخص شهردار مسئول این امر است.

شهردار در پاسخ به این سوال گفت:” این بیمه می بایست یا مناقصه گذاشته می شد و یا اینکه به پیشنهاد بیمه ملت عمل می شد. بیمه ملت پیشنهاد داد که جای پرداخت پول بیمه آتش سوزی تبلیغات ۵ پل هوایی را به آنها بدهیم که پیشنهاد آن را به شورا ارائه دادم تا در کمیسیون ها بررسی کنند اما پاسخی ارائه نشد.”

در ادامه رفیعی نوده عضو شورای شهر رشت در جواب به شهردار گفت:” چنین درخواستی از سوی بیمه کاملاً مسخره است. اگر فردا ۴ منزل مسکونی در رشت آتش بگیرد، بیمه تاوان خواهد داد؟”

رفیعی: آقای روزان! شما شده اید وکیل مدافع شهردار؟!

در این هنگام موسوی روزان وارد حرفهای رفیعی نوده شد و رفیعی با ناراحتی خطاب به او گفت:” آقای روزان! شما شده اید وکیل مدافع شهردار؟!”

روزان هم در پاسخ گفت:” این توهین شما را نادیده می گیرم”

در ادامه دکتر جمشیدی به عنوان مخالف گفت:” آقای شهردار ما به شما ۳۰۰ میلیون تومان بودجه جهت بیمه آتش سوزی پرداخت کردیم اما شما با ارائه لایحه ای غیر منطقی توپ را به زمین شورا انداختید. آیا شما می دانید که در شش ماهه اول سال چند مورد آتش سوزی به وقوع پیوسته است؟”

شهردار در پاسخ گفت:”حدود ۲۰۷۷ مورد.”

جمشیدی ادامه داد:” وقتی ما ۳۰۰ میلیون تومان به شما دادیم، می بایست در سه ماهه اول سال اینکار انجام می گرفت نه اینکه لایحه ای غیر قانونی به شورا ارائه دهید.”

در ادامه آخرین سوال بدین صورت مطرح شد علیرغم تشکیل هیات عالی سرمایه گذاری و معرفی نمایندگان شورا در این دفتر به دلیل غیبت های مکرر شهردار  در جلسات و علیرغم شعارهای ایشان مبنی بر جذب سرمایه گذار، تاکنون هیچگونه اقدام مثبتی در شهرداری رخ نداده است .

خلیلی در پاسخ گفت:” در این هیات ۷ عضو شورا و شهردار حضور داشتند. ۹ جلسه تشکیل شد. بحث های مختلف سرمایه گذاری مطرح  و مذاکراتی انجام پذیرفت. اگر قرار است من جوابگو باشم، باید پاسخگوی یک هفته باشم. از ۹ جسه برگزار شده، در ۴ جلسه حضور نداشتم.یک جلسه دادگاه بودم. یکی وزارتخانه، یک مورد ترحیم یکی از عزیزان و یک مورد در همایش پاکبانان شرکت داشتم که نتوانستم در جلسه حاضر شوم.”

خلیلی افزود:” معتقدم اعتماد متقابل به روشن بودن قوانین، امنیت و تعامل تاثیرگذار خواهد بود. اگر قرار باشد کسی بیاید باید اعتماد سازی و امنیت ایجاد شود.”

به گزارش خزرآنلاین، پس از طرح ۵ سوال فوق و پاسخ های شهردار، ۱۰ دقیقه وقت برای رأی گیری داده شد و شهردار و خبرنگاران صحن علنی شورا را ترک کردند.

نتیجه نهایی رأی گیری اعضای شورای شهر رشت بدین صورت است:

۱۱ عضو شورا از پاسخ های شهردار قانع نشدند و ۴ عضو شورا پاسخ های خلیلی را قابل قبول دانستند.با این اوصاف باید گفت جلسه بعدی شورای شهر رشت احتمالاً حول محور استیضاح شهردار خواهد بود.

/خزرآنلاین

About

Check Also

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران اختصاصی همای خبر– هرچند …