چاپ مطلب چاپ مطلب

پدر سخت کوش حسابدارى دکتر فضل لله اکبرى / سحر عامرى

اختصاصی همای گیلان: شاید بتوان رشته هاى دانشگاهى را به دو گونه تقسیم بندى کرد:
١. رشته هایی که قدمت فراوانى دارند مانند: پزشکى، ریاضى، فیزیک
٢. رشته هایى که عمرشان در موسسات اموزشى جهان، بویژه در کشور عزیزمان ایران، کوتاه است، یکى از رشته هاى این دسته، بى شک رشته حسابدارى است، شاید اگر تلاش مستمر و بى وقفه دکتر فضل اله اکبرى( ٨۴-١٣٠٠ ه. ش) و وزانت علمى وپژوهشى اش نبود، این رشته به این سطح پژوهشى و اموزشى نمى رسید و بى گمان تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته در این حد نبود.

دکتر فضل اله اکبرى پدر علم حسابدارى در ایران است، او در دوم اردیبهشت١٣٠٠ ه. ش در گلپایگان متولد شد. مقطع ابتدایى را در زادگاهش درس خواند، مقاطع راهنمایى و دبیرستان را در اصفهان تحصیل کرده و هم زمان با تحصیل دردبیرستان، علوم قدیمه رانزد پدر بزرگ مادرش فخرالعلما اموخت، لیسانس خود را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران اخذ نمود و سپس به استخدام شرکت ملى نفت درامد، بواسطه روح پژوهشگرى در همین مدت با حییم در تهیه فرهنگ لغت انگلیسى به فارسى همکارى کرد. در سى سالگى فوق لیسانس علوم ادارى وبازرگانى گرفت و با بورس تحصیلى عازم امریکا شد ودر دو دانشگاه کالیفرنیاى جنوبى و استانفورد تحصیل کرد ، بعد از اخذ مدرک دکتراى مدیریت بازرگانى با گرایش حسابدارى به ایران بازگشت و با درجه دانشیارى، در ١٣٣٧ اولین استاد حسابدارى کشور شد.

مطالعه سخنان دکتر اکبرى درباره مهجوریت دانش حسابدارى واین رشته، خواندنى است. او در یادداشت ها و مصاحبه هاى خود بارها به این کم توجهى ان زمان اشاره کرده است، از جمله در یکى از مصاحبه ها یاداور شد: زمانى که براى راه اندازى رشته حسابدارى در سطح دانشگاه تهران تلاش مى کردم یکى از اولیاى دانشگاه به طعنه وتمسخر گفت: تدریس حساب در دانشگاه کافى است، اگر حسابدارى را رشته دانشگاهى بشناسیم، تدریس خانه دارى ، گله دارى و باغدارى هم پیدا مى شود، اما استقامت و پایمردى دکتر اکبرى نتیجه داد و در ١٣۴٢ با تصویب شوراى عالى فرهنگ، دانشکده علوم ادارى و مدیریت بازرگانى راه اندازى شد و وى به مدت هشت سال شخصا ریاست این دانشکده را عهده دار گردید و رشته حسابدارى جزو رشته هاى دانشگاهى محسوب گردید، اکبرى از سال ١٣۵٠ به مدت سه سال معاونت اموزشی و پژوهشی وزارت علوم بود، طبیعى است در ان موقعیت خطیر نیز توانست از دانش و رشته حسابدارى حمایت جدى داشته باشد.

وى در ١٣۵٨ با مقام استادى بازنشسته شد و در دهه ١٣۶٠ با سازمان حسابرسى همکارى داشت واواخر این دهه به کشور هاى امریکا و انگلستان براى تدریس عزیمت کرد، در ١٣٨١ کتاب ” بررسى تحصیلى ” وى در مراسم هفته کتاب مورد تقدیر قرار گرفت. مرحوم اکبرى در ١٣ فروردین ١٣٨۴ فوت نمود و در تهران به خاک سپرده شد. از ایشان اثار گوناگونى به چاپ رسیده است، از جمله کتاب ها و مقالات وى مى توان به اثار زیر اشاره کرد:
کتاب: حسابدارى صنعتى، اصول حسابدارى، حسابدارى بازرگانى، تهیه بودجه بازرگانى و صنعتى، حسابدارى استهلاک ، سازمان حسابرسى و فرهنگ اصطلاحات حسابدارى
مقاله: تجزیه و تحلیل صورت هاى مالى ، واژه سرنوشت ساز ، منتخبات حسابرسى، اموخته هاى اموخته را نیاموختیم.

//سحر عامرى،  دانشجوى کارشناسى ارشد حسابدارى

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …