چاپ مطلب چاپ مطلب

پروفسور سمیعی در رشت؛ سکته مغزی قابل درمان است/بعضی‌ها هنوز از من می‌پرسند مگر خانم‌های ایرانی به مدرسه می‌روند؟/کلید رئیس جمهور شما دانشجویان هستید

همای گیلان: احمد رضی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان این دانشگاه با حضور پروفسور سمیعی در تالار حکمت دانشگاه گیلان با تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: امسال آغاز سال تحصیلی با حضور پروفسور سمیعی برگزار شده و سبب افتخار است.

رئیس دانشگاه گیلان: پروفسور سمیعی از نوادر دوران است

وی با بیان اینکه بهار دانش را با حضور یکی از چهره‌های برجسته جهان آغاز می‌کنیم، افزود: حضور ایشان نشان‌دهنده سالی پربرکت و با شوق و ذوق تحصیلی است.

رئیس دانشگاه گیلان سمیعی را از نوادر دوران دانست و تصریح کرد: پروفسور سمیعی در مسیر ابن‌سینا، کوشیار و دیگر فرهیختگان گام برمی‌دارد.

 وی با اشاره به اینکه خاندان سمیعی راه علم و دانش را طی کردند و چهره‌های برجسته علمی را تحویل جامعه دادند، افزود: یکی دیگر از خاندان سمیعی، اردشیر بابک سمیعی پسر عموی پرفسور و بنیانگذار بیمارستان بهراد تهران هستند.

رضی پروفسور سمیعی را عاشق دانش و پژوهش و وطن خواند و گفت: پروفسور سمیعی مورد  توجه خاص و عام است و در جمع خود علاقه‌مندان بسیاری دارد و برای ما دانشگاهیان سبب مباهات است.

وی با اشاره به اینکه اگر دانشمندان ما مانند سمیعی درصدد برطرف کردن مشکلات جامعه باشند مردم آنها را بر صدر می‌نشانند، خاطرنشان کرد: پروفسور سمیعی علم سودمند دارد، علمی که دانشگاه‌های ما نیازمند آن است.

رئیس دانشگاه گیلان یادآور شد: دانشگاه‌ها باید شاخه‌های مختلف علوم را مورد توجه قرار دهند و حضور پروفسور سمیعی در گیلان می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فعالیت‌های میان‌رشته‌ای و بین رشته‌ای رشته‌های علوم پزشکی باشد.

استاندار گیلان: قلب پروفسور سمیعی برای گیلان و گیلانی می تپد

استاندار گیلان هم در این مراسم اظهار کرد: امروز فرصتی دست داد تا در کشوری امن با وجود تمام مشکلاتی که جود دارد در آرامش شاهد بازگشایی دانشگاه‌ها باشیم.

وی افزود: چند روز پیش شاهد حضور بالغ بر ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز در مدارس بودیم و امروز شاهد حضور دانشجویان تازه ورود هستیم که موجب رشد و بالندگی هستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه دانشگاه‌ها در کنار پویایی و علم باید در دیگر تحرکات سیاسی و اجتماعی نیز حضور فعال داشته باشند، تصریح کرد: امروز میهمان ویژه‌ای داریم که قلبش برای گیلانی و گیلان می‌تپد.

وی گفت: پروفسور مجید سمیعی چهره‌ای است که دنیا به آن می‌بالد و بنده افتخار دارم که تاکنون پنج مرحله میزبان ایشان بوده‌ام.

نجفی با بیان اینکه دو مرتبه به عنوان استاندار و سه بار نیز در تصدی‌های دیگر در خدمت پروفسور سمیعی بودم، تصریح کرد: سمیعی همواره یک گیلانی و یک رشتی باقی می‌ماند.

وی حضور پروفسور سمیعی را موجب ارتقای جایگاه گیلان در مباحث پزشکی دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه باید محل خلاقیت و آزاداندیشی برای رشد علم باشد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب دانشجویان را ثروتی عظیم برای دانشگاه‌ها دانسته‌اند، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم که دانشگاهی اندیشمند، خلاق و دانش‌بنیان داشته باشیم و شرایطی فراهم کنیم که تمام برنامه‌های دانشگاهیان با بخش صنعت و تولید همراه باشد.

در ادامه پروفسور مجید سمیعی با قدردانی از ابراز لطف و محبت تمام اساتید و دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به وی، اظهار کرد: باید بگویم هیچ انسانی نمی‌تواند با این همه ابراز احساسات از جانب شما سخن خود را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه بنده هرگز از قبل سخنرانی‌های خود را آماده نمی‌کنم، گفت: همیشه از روی قلبم گفتم و سخنانم به قلب‌ها نشست.

بنیانگذار رشته جراحی قاعده جمجمه در جهان خطاب به دانشجویان ادامه داد: به دانشجویان درود می‌فرستم و می‌گویم مقام‌ها مهم نیستند، شما مهم هستید.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور فعلی گفت که می‌خواهد با کلید مسائل را باز کند و آن کلید شماها هستید که کشور ما را خواهید ساخت و با آغاز سال تحصیلی باید احساس کنید که چه مسؤولیت بزرگی به‌عهده شما است.

سمیعی با اشاره به اینکه دانشجو بودن بسیار با افتخار است، تصریح کرد: آینده کشور ما و نسل بعد به شما دانشجویان بستگی دارد.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید تمرکز افکار داشته باشند، خاطرنشان کرد: سازندگی ایران زمانی است که فرد فرد شما بگوید من می‌خواهم بعد از درسم امکاناتی برای حداقل ۱۰۰ نفر ایجاد کنم.

این دانشمند گیلانی برجسته جهان ادامه داد: سیاست آینده این است که بتوانیم تمام بودجه‌ای که در اختیار داریم در راه موفقیت دانشجویان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان باید صیقل داده شوند تا به جایگاه برسند، یادآور شد: امروز دیگر دانش تنها در اختیار هاروارد و … نیست و دانشجویان باید سعی کنند برنامه‌ها را دنبال کنند اما تنها نباید به درس‌ها بسنده کرد.

پروفسور سمیعی افزود: دانشجویان نباید وقت خود را به بطالت بگذرانند و دانشجویان به ویژه پسرها تمرکزشان را به تمرکز خانم‌ها برسانند و آرزو دارم خانم‌های ما برخلاف آن دیدی که دنیا درباره ایران و خانم‌های ایرانی دارد، گام بردارند.

 پاسخ پروفسور سمیعی به پرسشی درباره تحصیل خانم‌های ایرانی

وی با اشاره به اینکه بعضی‌ها هنوز از من می‌پرسند مگر خانم‌های ایرانی به مدرسه می‌روند، اظهار کرد: در پاسخ به آنها می‌گویم بله خانم‌های ایرانی در کنار تحصیل در خانه ریاست کل را به‌عهده دارند و به افرادی که چنین پرسشی می‌کنند می‌گویم شما بی‌سواد هستید و خانم‌های ایرانی بسیار تحصیل‌کرده و فرهیخته هستند.

دانشجویان افکار تحصیل در خارج از ایران را از ذهن خود بیرون کنند

وی خطاب به دانشجویان گفت: این افکار را که می‌گویید می‌خواهیم به خارج از کشور برویم و شخصیت بزرگی شویم را از ذهنتان بیرون کنید و بدانید که لذت این را دارید در کشور خودتان نمره یک دنیا را داشته باشید و در ایران زندگی کنید.

رئیس فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه لطافت و همبستگی خانوادگی تنها در کشور ما وجود دارد، گفت: سعی کنید شخصیت‌های داخلی خودتان را مشخص کنید‌ برخی‌ها شخصیت خود را با عناوین دکتر و … می‌خرند.

وی افزود: دوست دارم این فرهنگ در کشور ما جاری شود تا دیگر جوانان ما به دنبال تیتر و عنوان نباشند و بگویند ما می‌خواهیم با یک فناوری جدید خودمان را معرفی کنیم و به دنبال عناوین مانند دکتر و مهندس و… نباشیم.

پروفسور سمیعی با ابراز خرسندی از همبستگی بین رئیس دانشگاه گیلان و علوم پزشکی برای همکاری در ایجاد بین‌رشته‌ای، خاطرنشان کرد: باید همه رشته‌ها به‌هم وصل شود و اسراری که وجود دارد را کشف کنیم و من یک کلید کوچکی دارم که آن را در اختیار شما می‌گذارم.

وی یادآور شد: دانشگاه گیلان و علوم پزشکی تصمیم گرفتند کارهایی درباره مغز انجام دهند و در مغز خانم‌ها و آقایان یک تفاوت کوچکی وجود دارد و ۱۰۰ گرم مغز خانم‌ها از آقایان بیشتر است که البته در این باره باید به بحث کمیت و کیفیت نیز توجه کرد.

این دانشمند برجسته مغز و اعصاب جهان ادامه داد: مغز انسان در شرایط سنی به مرور تغییر پیدا کرده و تکامل می‌یابد و جالب است بدانید اعضای مختلف بدن تعداد مختلفی از سلول‌های بدن را می‌گیرند.

وی رایانه و مغز انسان را شبیه به‌هم دانست و متذکر شد: البته مباحثی از جمله عشق در رایانه معنا ندارد و تا زمانی که نتوانیم اسرار مغز را کشف کنیم نمی‌توانیم رایانه‌ای درست کنیم که مانند مغز باشد و ما امیدواریم در گیلان کار رباتیک را در دانشگاه‌ها انجام دهیم.

پروفسور سمیعی با بیان اینکه کار جراحی میکروسکوپی را در سال‌های گذشته آغاز کردیم، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که اثرات خوبی داشت.

این نابغه مغز و اعصاب دنیا خود را فرزند اساتید دانشگاه دانست و گفت: مرکز علوم اعصاب آلمان را راه‌اندازی کردم و اقدام‌های پژوهشی بسیاری انجام شد و سعی می‌کنم تمام امکانات روز دنیا را در بخش مغز در گیلان ایجاد کنم.

وی با اشاره به سکته مغزی گفت: در سکته مغزی بسیاری از سلول‌ها از بین می‌روند و ما باید ببینیم چگونه با توانبخشی می‌توانیم سلول‌های اطراف مغز را دوباره زنده کنیم.

سمیعی به درمان تعدادی از بیماران مغزی اشاره کرد و ادامه داد: در ۱۰سال اخیر بیماران متعددی در زمینه سکته مغزی درمان کردیم که موجب خوشحالی بنده شده است‌.

رئیس بیمارستان هانوفر آلمان افزود: با شناسایی بافت‌ها و سلول‌های مغزی مربوط به هر کدام از اعضا می‌توان مشکل ایجاد شده ناشی از سکته مغزی را برطرف کرد.

به گفته پروفسور سمیعی، با شناسایی ابعاد مختلف مغز می‌توان بیماری‌هایی از جمله سکته‌های مغزی، پارکینسون و… را درمان کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم در گیلان کار گذاشتن الکترودها را انجام دهیم و بتوانیم به اندام حرکت دوباره ببخشیم و اگر روی مغز الکترود زیاد بگذاریم می‌توانیم به آن دستور دهیم تا کار را انجام دهد.

رئیس فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب با اشاره به اینکه انجام چنین اقدام‌هایی باید ر د گیلان انجام شود، خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها برای آینده گیلان بسیار خوب است و همه کارها باید با عقل و شعور انجام شود.

وی با اشاره به اینکه کارها باید به لحاظ انسانی قابل قبول باشد، خاطرنشان کرد: کسی که مغز ما را به‌وجود آورده میلیاردها سلول در مغز ما ایجاد کرده است.

پروفسور سمیعی یادآور شد: در زمانی که صدها میلیارد سلول در کنار هم کار می‌کنند بسیار متأسفم می‌شوم که چرا انسان‌ها نتوانسته‌اند با یکدیگر و در کنار هم کار کنند.

به گزارش فارس، در حاشیه مراسم مذکور تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه گیلان با مرکز بین‌المللی علوم اعصاب هانوفر آلمان منعقد شد.

به گزارش خزر، پروفسور سمیعی استاد افتخاری دانشگاه گیلان و علوم پزشکی این استان شد.

 

// خزر

14380610577

About سردبیر

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …