چاپ مطلب چاپ مطلب

پلیس فتا، پلیسی که حواسش به همه جا هست!

همای گیلان: هر چه اینترنت و فضای مجازی در ایران توسعه میابد و کاربران بیشتری به سمت اینترنت گرایش پیدا می کنند، جرم های اینترنتی نیز بیشتر می شود.به همین دلیل  برای جلوگیری از جرایم سایبری  و دستگیری کلاهبرداران اینترنتی ، پلیسی با نام پلیس فتا در سال ۸۹ راه اندازی شد.

پلیسی که در حال حاضر،سوپاپ اطمینان فضای مجازی محسوب می شود و حواسش به همه جا هست.

155031_504

نمونه ای از اقدامات این پلیس به شرح زیر است:

دستگیری عامل هتک حیثیت در فضای مجازی

فردی که با درج مطالب توهین آمیز علیه یکی از شهروندان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موجب آبروریزی و هتک حیثیت وی را فراهم کرده بود توسط پلیس فتا استان اصفهان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ ” سید مصطفی مرتضوی ” رییس پلیس فتا بیان داشت:در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی ناشناس در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی اقدام به درج مطالب توهین آمیز علیه او نموده  بلافاصله پرونده ای در این زمینه تشکیل و بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود:با بررسی اقدامات انجام شده در فضای مجازی و شبکه اجتماعی مورد شکایت سرانجام متهم که زنی ۲۳ ساله و از دوستان شاکی بود شناسایی و دستگیر شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: متهم که در ابتدا منکر هرگونه بزهی بود  در مواجه با مدارک و مستندات پلیس  صراحتاً به بزه انتسابی اقرار و انگیزه خود را اختلافات شخصی با شاکی و گرفتن انتقام  از او عنوان داشت.

سرهنگ مرتضوی در پایان به تمامی افرادی که به هر نحو اقدام به هتک حیثیت در محیط مجازی می کنند هشدار داد و اعلام کرد: بر اساس قانون جرائم رایانه ای هر کس بوسیله سامانه های رایانه ای و فضای مجازی موجبات هتک حیثیت شهروندان را فراهم نماید افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می شود.

کلاهبرداران سایبری در کمین کاربران فضای مجازی 
 
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گلستان درخصوص اینکه شهروندان در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار نشوند، هشدارهایی داد.

سرهنگ حبیب‌الله رجبلی اظهار داشت: فضای اینترنت فضای مناسبی برای جرائم کلاهبرداری است و سوء استفاده کنندگان از این فضا تلاش می‌کنند با دستیابی به اطلاعات شخصی دیگران از قربانیان خود اخاذی کرده و از طریق سرقت اطلاعات حساب بانکی آن‌ها اقدام به تخلیه حساب آنها کنند.

وی افزود: کلاهبرداران اغلب به وسیله حملات فیشینگ در ایمیل‌ها یا شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های مخرب دست به این کار می‌زنند.

رئیس پلیس فتا گلستان ادامه داد: جلوگیری از ورود کلاهبرداران به حریم‌خصوصی افراد و ثبت اطلاعات شخصی کا‌ر دشواری نیست بلکه با داشتن اطلاعات در زمینه فضای مجازی و رعایت موارد امنیتی به ‌راحتی می‌توان از دام کلاهبرداران در امان ماند؛ اما باید مراقب باشید، چون آن‌ها با ترفندهای مختلف سعی می‌کنند تا شما را با ارسال یک پیام جعلی وسوسه کرده و به دام اندازند.

سرهنگ رجبلی گفت: علاوه بر ایمیل‌ها، امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران یکی از بهترین راه‌های ورود به حریم خصوصی و کلاهبرداری سایبری به دام انداختن کاربران در این شبکه‌هاست، زیرا با دسترسی به اطلاعات حساب کاربران در شبکه‌های اجتماعی نه تنها می‌توان به اطلاعات حساب آن‌ها دست پیدا کرد بلکه به‌ راحتی می‌توان خصوصی‌ترین اطلاعات افراد را نیز در اختیار داشت.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: یکی از شایع‌ترین روش‌های کلاهبرداران اینترنتی ارسال پیام به ایمیل و یا حساب شبکه اجتماعی با عنوان “شما برنده قرعه کشی شدید”، “درخواست کمک” و… است، بنابراین باید کاملا مراقب ایمیل‌های افراد ناشناس بوده و در مواجه شدن با آن‌ها هرگز بر روی لینک ارسالی آن‌ها کلیک نکنید، فایل پیوستی پیام آن‌ها را باز و یا دانلود نکنید، همیشه آدرس پست الکترونیک شخص پیغام دهنده را چک کنید و فقط به نام فرستنده آن بسنده نکنید.

رسیدن پای اختلافات خانوادگی به  شبکه اجتماعی موبایلی  

فردی که در شبکه اجتماعی تلگرام اقدام به توهین ،تهدید و فحاشی کرده بود توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی دستگیر شد .

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت :با ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند مبنی بر توهین ، فحاشی و تهدید در شبکه اجتماعی تلگرام ، موضوع در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ”سید غلامرضا حسینی” اظهار داشت: با پی جویی های فنی و پلیسی، عامل توهین ، فحاشی و تهدید بر علیه شاکیه در شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل شناسایی و متهم با هماهنگی مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد.

وی گفت : متهم در ابتدا منکر عمل مجرمانه خود شد اما پس از مشاهده و بازبینی مستندات لب به اعتراف گشود و  در اظهارات خود بیان داشت پیامهای ارسال شده در شبکه تلگرام توسط خودم ارسال شده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان داشت :متهم از اختلاف خانوادگی خود با شاکیه گفت و اظهار داشت با توجه به اینکه شاکی خواهر همسرم است و از مدت ها پیش اختلافات و مشکلات خانوادگی بین ما وجود داشته قصد آزار و اذیت وی را داشتم و در حال حاضر از کرده خود پشیمان هستم .

هشدار پلیس فتا به زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی  

رئیس پلیس فتافرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی به زائران کربلای معلی در خصوص کلاهبرداری های اینترنتی هشدار داد.

سرگرد “سهیل خاکشور” امروز با اعلام این خبر گفت: اینترنت به عنوان مهمترین رسانه عصر جدید به دلیل ویژگی هایی همچون گمنامی ،هویت پنهان افراد و نامحدود بودن مرز جغرافیایی فرصت های جدیدی برای مجرمان فراهم کرده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به فرارسیدن اربعین حسینی و ثبت نام اینترنتی زائران برای سفر به عتبات عالیات فرصتی برای افراد سودجو و کلاهبرداران اینترنتی به وجود آمده است.

این مقام انتظامی همچنین اظهار داشت: زائران اباعبدالله الحسین(ع) هنگام پرداخت هزینه به صورت اینترنتی، نکات امنیتی را رعایت و حتی الامکان از مکان های عمومی (نت سرا) برای ثبت نام و پرداخت اینترنتی هزینه ها استفاده نکنند./ شفاف

About سردبیر

Check Also

“رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد: مرخصی ۸۵ بیمار سانحه بیمارستان قائم با حال عمومی خوب؛ روند رو به بهبودی همه نوزادان حادثه

“رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد: مرخصی ۸۵ بیمار سانحه بیمارستان قائم با حال …