چاپ مطلب چاپ مطلب

پنجم خرداد روز حمایت است نه حقارت/احسان زارع دانشجوی رشته حقوق

iهمای گیلان:پنجم خرداد مصادف با روز ملی حمایت از خانواده های زندانیان در حالی گرامی داشته می شود که این خانواده ها در معرض آسیب های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، روانی قرار دارند.

mail.google.com

نامگذاری این روز سند گویایی بر ضرورت حفظ کرامات انسانی و خانواده های زندانیان می باشد که فارغ از هر گونه جرم،نژاد و اقلیتی و اعتقادات میباشد.

این خانواده ها نیاز به حمایت و دل جویی دارند، همان گونه که حکومت و نظام کشور ما اسلامی است،بر اساس روایات اسلامی نقل شده : صدای هر مسلمانی را بشنویم که در خواست کمک نماید و به آن کمک نکنیم مسلمان نیستیم ، ضرورت حمایت و همدردی با این خانواده ها را اغلام میدارد.

زمانی که این خانواده ها مورد حمایت چه ازسوی دولت و یا افراد خیر قرار نگیرند از نظر اجتماعی فرهنگی،اقتصادی و روانی دچار مشکلات و بحران هایی خواهند شد که این بحران ها به مرور زمان و حتی در بعضی موارد در بازه زمانی کوتاه اثراتش در جامعه ملموس می شود.

عدم حمایت از این خانواده ها و برچسب زندان و زندانی بر روح و روان خانواده های زندانیان اثرات منفی بیشتری می گذارد تا خود شخص زندانی.

عدم حمایت این خانواده ها و افراد خانواده های زندانی باعث رشد طلاق ، فساد اخلاقی، ترک تحصیل فرزندان زندانی ، افزایش تکدی گری و حتی در بعضی موارد خودکشی خواهد شد. چه بسا شاید فقط حضور فیزیکی سرپرست خانواده در خانواده باعث جلو گیری از وقوع این اتفاقات اجتماعی شود.

حمایت و پشتیبانی از این خانواده ها نه فقط از نظر اسلامی بلکه از نظر وجدانی و عقلی یک امر نیکو به شمار می آید. باید فرصت رشد و ترقی و فرصت شناختن خودشان را برای افراد خانواده های زندانیان فراهم آورد ، شاید استعدادهایی در این افراد نهفته باشد که برای پیشرفت جامعه و جلوگیری از جرم مناسب باشند ، لیکن بستر شکوفایی این استعدادها را نداشته باشند.

یک لحظه خودمان را جای این خانواده ها بذاریم و احساسشان را درک کنیم.

امید است که روز پنجم خرداد هر سال به جشن ملی توانمند سازی خانواده های زندانیان مبدل شود.

 

 

About سردبیر ارشد

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …