چاپ مطلب چاپ مطلب

پیام کارخانه دار گیلانی به نمایندگی از چایکاران و کارخانه داران به رئیس جمهور منتخب : جناب پزشکیان صنعت‌چای شمال را دریابید/  صنعت چای کشور رها شده و رو به نابودی است

پیام کارخانه دار گیلانی به نمایندگی از چایکاران و کارخانه داران به رئیس جمهور منتخب :
جناب پزشکیان صنعت‌چای شمال را دریابید/  صنعت چای کشور رها شده و رو به نابودی است


چگونه است که تولید داخلی ۳۰ تن باشد و نیاز کشور ۱۲۰ تن اما باز کارخانه‌دار با مشکل فروش چای روبرو می‌شود!!

– جلو واردات بی رویه چای را بگیرید

 

رسانه همای خبر(گیلان ) با رضا چایچی منصور – مدیر کارخانه چای روشن بهار لاهیجان به نمایندگی از این صنف گفتگویی داشت که شرح این گفتگو خواندنی است:

اختصاصی – رضا چایچی منصور – مدیر کارخانه چای روشن بهار لاهیجان ضمن ابراز خرسندی از انتخاب دکتر پزشکیان بعنوان  رئیس دولت چهاردهم و اظهار آنکه در لاهیجان اکثریت اقشار حامی ایشان هستند، خواستار حمایت های جدی دولت از صنعت چای کشور و جلوگیری از واردات بی رویه چای شد.

– تا سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که صادرات چای به ترکیه ، آذربایجان و روسیه  داشتیم اوضاع کشاورزان و صنایع چای گردش اقتصادی خوبی داشت

رضا چایچی که طی چند نسل در لاهیجان در عرصه چای‌سازی، برنج و نوغان فعال بوده و در حال حاضر در کیفی سازی تولید چای روشن بهار لاهیجان از  بهترین تولیدکنندگان چای کشور است گفت: تا سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که صادرات چای به ترکیه ، آذربایجان و روسیه  داشتیم اوضاع کشاورزان و صنایع چای گردش اقتصادی خوبی داشت اما در دو سال اخیر و پس از واردات بی رویه چای خارجی با دپو شدن چای داخلی، با ورشکستگی تولیدات چای در شمال کشور مواجهیم !!

چایچی گفت : چگونه است که با مصرف سرانه سالانه بیش از ۱۲۰هزار تن چای در کشور ، تولیدات ۲۵ الی ۳۰هزارتن چای داخلی  به فروش نمیرسد و صرفه اقتصادی پیدا نمیکند؟!

این کارخانه دار گیلانی در لاهیجان اظهار کرد: متاسفانه با انواع بی مسئولیتی ها و عدم حمایت‌ها از کشاورزان و صاحبان صنایع تبدیلی همچون صنعت چای کشور ، در ورطه نابودی قرار داریم ومی بینیم باغات چای یکی پی از دیگری در حال خشکاندن و تغییر کاربری شده ، عرصه جولان ویلاسازان میشود و شمال را از معنای طراوت و سرسبزی خود قدم به قدم دور میکند….

این تولید کننده چای با ۲۲ سال سابقه در تولید چای کیفی سازی شده روشن بهار لاهیجان که مراحل پلاس ، مالش و تخمیر بهینه آن سبب ایجاد طعم و رنگ مطلوب چای مبشود گفت: این کارخانه بنا به شرایط ،  تولیدات چای خشک را به سالی ۵۰ تا ۵۵ تن چای تقلیل داده است.

وی در بیان راهکار برای خروج از معضلات صنعت چای کشور گفت : دولت بخوبی می‌تواند با تخصیص  سهمیه واردات چای خارجه به کارخانه داران در مدیریت فروش چای مخلوط داخلی و خارجی کمک بزرگی به احیا صنعت چای کشور نماید و از سوی دیگر واردات بی رویه را مدیریت نماید.

وی با این توضیح که هزینه های جاری تولید چای خشک و دستمزد روزانه بیش از یک میلیون تومان کارگران و همچنین پرداخت مبالغ برگ سبز چای به کشاورزان از عهده کارخانه داران خارج شده گفت: ما پرداخت ها به کشاورزان را نه از محل فروش چای، که از صندوق ذخیره انجام دادیم  و بسیاری تولید کنندگان چای،  صندوق ذخیره هم ندارند.

چایچی توضیح داد: سازمان چای در سالیان پیش و در فصل پاییز به کشاورزان برای هزینه های جاری باغات چای اعم از شخم، هرس ، کوددهی و غیره وام‌هایی پرداخت می‌کرد که آن هم ظاهرا متوقف شده است.

 

فروزان زینعلی ، همسر رضا چایچی :
کشاورزان مایل به تغییر کاربری باغات چای نیستند؛ حمایت میخواهند/
به درایت دولت دکتر پزشکیان چشم امید داریم

   فروزان زینعلی ، همسر رضا چایچی و مدیر داخلی این کارخانه و فعال در صنعت چای کشور نیز در این گفتگو با بیان آنکه به درایت دولت دکتر پزشکیان چشم امید داریم، گفت: کشاورزان به دلیل عدم حمایت به تغییر کاربری باغات سبز خود روی می‌آورند.
بانو زینعلی گفت:  عمیقا امیدواریم دغدغه های کشاورزان و صنعتگران در اولویت اجرایی دولت منتخب باشد و بتواند  چون دمی مسیحایی این حرفه ارزشمند را احیا کند.

واردات بی رویه باعث دپوی چای داخلی شده است و ما شرمنده کشاورزان در پرداخت به موقع بهای برگ سبز چای شده ایم

این صنعتگر لاهیجانی گفت: خواسته ما رفع مشکلات عرضه و فروش کشاورزان است و انتظار آن است وقتی در قرارداد با سازمان چای ،  ‘ تضمین خرید چای’  نوشته و درج میشود،  سازمان چای به این تعهد عمل کند ؛ چای را در فصل برداشت بخرد و پول کشاورزان را پرداخت کند تا این صنعت پابرجا بماند و کشاورز مجبور نباشد برای گرفتن پول برگ سبز چای که تولید کرده و تحویل داده دوندگی کند و دچار دغدغه و ناامیدی و احساس بیهودگی شود.

فروزان زینعلی با توضیح آنکه در تولید چای مرغوب تمامی مراحل تولید مهم است و پس از برداشت باید مراحل کار بدون فوت وقت  انجام شود گفت: مرغوبیت برگ سبز چای و صحیح چیده شدن برگ چای نیز مهم است و پس از آن پلاس باکیفیت سبب عطر خوب و تخمیر خوب سبب ایجاد رنگ زیبای چای می‌شود.

اقای پزشکیان صنتعتگران و کشاورزان گیلانی در کنار شما بودند حالا از شما انتظار تحول در صنعت چای را دارند

وی در پایان گفت: کشاورزان و صنعتگران گیلان در کنار دولت آقای پزشکیان هستند و خواستار نگاه مهربانانه و حمایتگرانه به احیای صنعت چای کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان در خطه شمال کشور.

انتهای پیام/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

مدیرعامل کارخانه برنج در رودبنه گیلان از دولت و نهادهای نظارتی خواستار رسیدگی به وضعیت برنج شد

مدیرعامل کارخانه برنج در رودبنه گیلان از دولت و نهادهای نظارتی خواستار رسیدگی به وضعیت …