چاپ مطلب چاپ مطلب

پیشنهادی که حداد عادل قول پس گرفتنش را داد!

بعد از رفتن وزیر دوستمان جناب ابوالحسن نجفی به اعضاء دیگر گفت این چه کاری که شما از وزارت ارشاد انتظار دارید انجام دهد و از فردا مشکلی بر مشکلات نویسندگان و مترجمان بیفزاید. آش اینقدر شور بود که آقای حداد هم قول داد که این پیشنهاد را از وزیر پس بگیرد.

 دکتر نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه و رییس سابق مرکز نشر دانشگاهی در صفحه فیس بوک خود روایتی از پیشنهاد اعضای فرهنگستان ادب به وزیر ارشاد و واکنش حداد عادل نگاشت.

به گزارش همای گیلان به نقل ازپیام نو، پورجوادی در مطلبی با عنوان «فرهنگستان و واژه های خارجی» در صفحه فیس بوک خود نوشت: «جلسات فرهنگستان مدتی است بیشتر صرف پذیرائی از میهمانانی می شود که دکتر حداد عادل دوست دارد به جلسات دعوت کند. در جلسۀ اخیر، وزیر ارشاد را با دو تن از معاونانشان دعوت کرده بودند. مسئله ای که مطرح شد باز مسئلۀ استفاده از لغت های فرنگی در مطبوعات و رسانه ها بود. کمتر کسی است که امروزه از ورود بی رویۀ لغات فرنگی به زبان فارسی راضی باشد، ولی گاهی در محافل و نشریات علمی انسان ناگزیر می شود که اصطلاح فرنگی را به کار برد. این کار در همۀ زبان ها صورت می گیرد. فرنگی ها هم وقتی به مفهومی بر می خورند که لفظ دقیقی برای آن ندارند عین همان لفظ فارسی یا عربی یا زبان های دیگر را به کار می برند. کلماتی مثل “آیت الله” و “جهاد ” امروزه وارد زبان انگلیسی شده است. گاهی هم استفاده از لفظ فرنگی هیچ ضرری به کسی نمی رساند. بعضی کلمات هم فقط ظاهر فرنگی دارد. من راستش خوشحال شدم وقتی چند سال پیش دیدم نام محصول جدید کارخانۀ پژو را “پژو پرشیا” گذاشته اند. “پرشیا” کلمۀ خوش آهنگ و زیبائی است و اصل آن هم فارسی است و فقط تلفظ آن است که انگلیسی یا در واقع بین المللی شده است. نمی دانم فرهنگستان با این لفظ مخالفت کرد یا خودشان تصمیم گرفتند آن را عوض کنند. ولی ظاهرا فرهنگستان در تغییر خیلی از اسم ها نقش دارد، هر چند که خود اعضاء از آن بی اطلاع اند. در جلسۀ وزیر ارشاد نمی دانم کدام یک از اعضاء فرهنگستان بود که از آقای وزیر خواست که از چاپ و نشر کتاب هائی که در آنها کلمات فرنگی به کار رفته است ممانعت کنند. بعد از رفتن وزیر دوستمان جناب ابوالحسن نجفی به اعضاء دیگر گفت این چه کاری که شما از وزارت ارشاد انتظار دارید انجام دهد و از فردا مشکلی بر مشکلات نویسندگان و مترجمان بیفزاید. آش اینقدر شور بود که آقای حداد هم قول داد که این پیشنهاد را از وزیر پس بگیرد.»

About

Check Also

همای خبر؛ موقعیت استراتژیک آرش مال در منطقه آزاد انزلی، این مجمع تجاری و فرهنگی در موقعیتی منحصر به فرد است

همای خبر؛ موقعیت استراتژیک آرش مال در منطقه آزاد انزلی، این مجمع تجاری و فرهنگی …