چاپ مطلب چاپ مطلب

پیش بینی اقتصاد ایران و جهان تا پایان سال/بررسی تحولات طلا و ارز در ماه‌های آینده


همای گیلان: دکتر مرتضی ایمانی راد رییس موسسه مطالعات اقتصادی بامداد به سئوالات خبرآنلاین درباره تحولات اقتصاد جهانی، نوسان های اخیر نرخ ارز،بالا رفتن قیمت طلا و نفت در بازارهای جهانی و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران پاسخ گفت.
?چرا طلا و نفت گران شد؟
✔️به دلیل افزایش سه بار نرخ بهره بانکی دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای بین المللی در چند ماه گذشته افزایش داشته است؛ هرچند که دلار آمریکا نسبت به دوران قبل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا پایین تر است، ولی در هر حال باز یکی از ارزهای قدرتمند در سطح جهان به شمار می رود
✔️بر اساس تجربه ای که از اقتصاد جهانی داریم وقتی دلار آمریکا افزایش پیدا می کند، انتظار داریم که قیمت طلا کاهش یابد و قیمت نفت هم کاهش پیدا کند؛ البته نمی توان کتمان کرد که این رابطه در همه زمان ها معنادار است.
✔️هر تحرکی که در قیمت شاخص دلار آمریکا داده شود، این مقدار تغییر به همان نسبت خودش را در طلا و نفت نشان نمی دهد. چون این دو کالا خودشان تحت تاثیر عوامل دیگری به جز شاخص دلار آمریکا هستند
?پیش بینی قیمت طلا در ماههای آینده
✔️انتظار داریم نرخ دلار و نرخ طلا مجددا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کنند و به دنبال آن نرخ طلا در بازار آتی و در بازار نقدی ایران هم افزایش پیدا خواهد کرد.از سویی احتمال اینکه این تنش‌های سیاسی نسبت به این مسائل کاهش پیدا کنند، بسیار بسیار کم است و به طور معمول هر گونه تنش و هرگونه تضاد در سطح بین المللی چه سیاسی و اقتصادی سریع خودش را در تقاضا برای طلا نشان می دهد.
✔️این مسئله در مورد نفت هم صادق است تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان سعودی و ایجاد سردی روابط سیاسی بین ایران و کشورهای منطقه و دامن زدن این اختلافات توسط آمریکا ، منطقه خاورمیانه را به منطقه ای پر تنش تبدیل کرده است. همانطور که در شش ماه گذشته دیدیم این تنش ها در حال افزایش بوده است و در شش ماه دوم سال ۹۶ پیش‌بینی می‌شود، سطح این تنش‌ها نه تنها کاهش نیابد، بلکه به سرعت افزایش آن افزوده شود.
?پیشنهادی که می توان به بنگاه‌های کوچک داد این است که فعالیت‌های تولیدی خود را بر مبنای نرخ ارز فعلی نگذارند و اگر قرار داد بلند مدتی تنظیم می کنند، با نرخی تنظیم شود که احتمال افزایش قیمت دلار را در خود دیده باشد.
?اوضاع اقتصادی اروپا و آمریکا خوب می شود
✔️در ابتدای سال ۲۰۱۷ پیش بینی می شد که اقتصاد جهانی دارای نرخ رشد بالاتری نسبت به سال ۲۰۱۶ باشد؛ اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، نشان می‌دهد که این پیش بینی درست بوده و نرخ رشد اقتصاد جهانی تا حد بسیار کمی در حال افزایش بوده است. نرخ رشد اقتصادی در آمریکا بیشتر شده، در هندوستان رو به افزایش است و در اتحادیه اروپا نرخ رشد به سطح قابل قبولی رسیده است.
✔️نرخ رشد اقتصادی کماکان در بسیاری از مناطق جهان در حالت ایستایی و رکود است؛ ولی در مجموع می‌توان دید که بهبود بسیار محدودی در نرخ رشد اقتصاد جهانی ملاحظه می شود. هرچند که این بهبود به طور نابرابری بین کشورهای جهان تقسیم شده است؛اما اینکه نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۸ در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت، به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد: یکی از این دو عامل اقتصادی است. تقاضا در بخش هایی از کشورهای جهان در حال افزایش است، هرچند که رکود در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نوظهور برای اقتصادشان سایه انداخته است.
✔️با توجه به اینکه بانک مرکزی با تلاش و برنامه ریزی دقیقی نرخ ارز را در بازار مدیریت می کند، ولی همانطور که پیش بینی می شد،مجددا در هفته های اخیر این نرخ به بالای ۴۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و به نظر می رسد که بانک مرکزی هم این افزایش را به حساب افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و افزایش نرخ تورم در داخل کشور گذاشته است. البته با توجه به افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت طبیعی است که بانک‌مرکزی بتوانند بازار را تنظیم کنند، ولی مشکلی که وجود دارد این است که بخش مهمی از درآمدهای ارزی کشور را نباید جزء عرضه ارز در کشور قلمداد کرد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

تیمور پورحیدری گفت: بازار بی‌التهاب گیلان، مدیون اصناف و کسبه پرتلاش است

تیمور پورحیدری گفت: بازار بی‌التهاب گیلان، مدیون اصناف و کسبه پرتلاش است مدیر کل صنعت، …