نشریه گیلان بهتر در چهاردهمین سال انتشار خود قرار دارد و در سالیان زیادی از جمله نشریات دارای تیراژ قابل قبول و خوب و همچنین ترتیب انتشار منظم بوده است. ما در مجموعه رسانه ای خود که دو نشریه و دو پایگاه خبری ـ تحلیلی را شامل می شود، تاکنون از روند اطلاع رسانی و تولید آثار فرهنگی قابل قبول برخوردار بوده ایم. صد البته به هیچ عنوان منکر وجود نواقص و ایرادات در روند کار اطلاع رسانی به صورت کمی و کیفی نیستیم که این نقیصه را نیز با بهره گیری از نقطه نظرات کردن خوانندگان محترم و همکاران حرفه ای به مرور در حال بر طرف کردن می باشیم.
مشکلات بسیار پیچیده رسانه ای مکتوب، کاغذ ـ زینک ـ مرکب و دلالان و واسطه های تجارت کاغذ و نهاده های مطبوعاتی
با کمال تاسف در شرایط کنونی که با مشکلات عدیده ی اقتصادی کشور روبرو هستیم و بالا رفتن قیمت نهاده های مطبوعاتی از جمله کاغذ، زینک،مرکب و … شرایطی را برای مطبوعات رقم زده که پیش از این بارها درباره وقوع آنها هشدار داده شده بود . مدتی که نفس گیلان بهتر و دنیای خبر در کنار دیگر رسانه های مکتوب استان گیلان به شماره افتاده است، به طوری که امروز احساس می شود، انتشار نشریه نه تامین کننده شان خوانندگان و مخاطبان محترم و علاقمند به رسانه های مکتوب است و نه شان خود نشریات و در شرایطی که به دلایل بسیار، سهم مطبوعات از سبد خانوار بسیار کم شده و نشریات مکتوب بسیاری از خوانندگان خود را از دست داده اند. ما در تصمیمی غمگینانه مجبور شده ایم حتی ترتیب انتشار خود را رعایت نکنیم. ما مجبور شده ایم تعداد صفحات خود را کاهش دهیم. ما مجبور شده ایم تعداد شمارگان خود را نیز کم کنیم تا فقط بتوانیم با حداقل ها به انتشار خود ادامه دهیم. هزینه های تولید و چاپ رسانه های مکتوب از حد کمر شکن هم گذشته و در مرحله ای قرار دارد که رسانه های مکتوب در آستانه تعطیلی و ورشکستگی کامل قرار گرفته اند.
مشکل بارها هشدار داده شده بود ولی کسی توجه نکرد
رسانه های مکتوب بارها بحران کاغذ را فریاد زده بودند اما ظاهرا دست هایی در کار است تا کاغذ و زینک و سایر نهاده های مطبوعات به دست صاحبان واقعی آن نرسد. مدت هاست مجبور شده ایم کاغذ را به قیمت بسیار بالا و خارج از حد توان مان از دلالان و واسطه ها تهیه کنیم. امروز حتی کاغذ با قیمت بالا هم به مانند گوهری نایاب شده است. ظاهرا انبار های دلالان امروز جای مطمئن تری برای کاغذ است تا چاپخانه ها، با این چشم داشت که فردا روز باز هم با چند برابر قیمت به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.
سکوت و بی عملی دولت و متولیان مربوطه
در این بازار مکاره که با بیت المال یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ وارد می کنند ولی با ارز آزاد ۱۵ هزار تومانی کمی کمتر یا بیشتر به مصرف کنندگان واقعی می فروشند. حتی عده ای از وارد کنندگان یا بهتر است بگوییم از ما بهتران ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام واردات کاغذ گرفتند یا کاغذ وارد نکردند و یه با جای آن اجناس پر سود دارتری وارد کرده اند. در این میان دولت و نهادهای نظارتی هم به جز نظاره کردن و تشکیل کار گروه کاغذ کار دیگری نکرده که به نظر می رسد کارگروه کاغذ خود نه تنها حلال مشکلات نیست بلکه مشکل آفرین هم شده است؟!؟!
بحران اعتبار و اعتماد
یکی دیگر از مشکلات مطبوعات در ایران بحران اعتبار و اعتماد است . مطبوعات و رسانه های وابسته به نهادها و مراکز رسمی و دولتی به دلیل محافظه کاری، جهت گیری یک سویه و عدم بی طرفی و نیز فقدان کیفیت و عدم روزآمدی محتوا و اخبار، مدتهاست با مشکل بی اعتباری و عدم اعتماد مخاطبان روبرو هستند. پیامد این بی اعتمادی به مطبوعات و رسانه های رسمی استقبال از رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی است. مطبوعات مستقل نیز که از پایگاه حرفه ای و اجتماعی قابل قبولی برخوردارند با کمال تاسف تحت فشارهای مختلف در جریان اطلاع رسانی آزاد قرار دارند و نمی توانند براحتی اخبار و تحلیلی های واقعی را به اطلاع افکار عمومی برسانند. این دو مشکل باعث شده است تا بحران مطبوعات عملا به شکل واقعی نمایان شود.

با کانال همای خبر همراه باشید