چاپ مطلب چاپ مطلب

چالش های روستا؛+پادکست

اختصاصی همای خبر/روستاها به عنوان مرکز تولیدات کشاورزی به حساب می ایند. عوامل مختلفی در میزان افزایش تولید در روستا اثر گذار است.به صرفه بودن کالا،فراهم شدن امکانات در روستا و مدرن بودن کشاورزی از جمله مهمترین فاکتور ها در رغبت کشاورزان به کار کشاورزی می باشد.

متاسفانه عدم فراهم شدن امکانات به موقع از جمله اسفالت جاده ها،گاز و غیره موجب فرار جوانان از روستا شد و روستاها محل برای سالمندان گردید.
دیمی بودن اکثر محصولات ، دیگر مشکل کشاورزی می باشد.زیرا کشاورز پس از کاشت محصول ، اطلاعی از میزان برداشت خود ندارد.زیرا افزایش تولید بستگی به اب وهوا بارانی دارد.این نتیجه سینوسی موجب بی علاقگی کشاورز به کار کشاورزی می شود .
برای تفهیم این موضوع با ذکر مثالی به اهمیت متن بالا پی می بریم. کشور هلند از حیث اب وهوایی شباهت زیادی با دو استان گیلان ومازنداران دارد.اما از حیث تولید محصول فاصله بسیار زیادی با این دو استان دارد
هلند، الگوی توسعه کشاورزی
کشور هلند و مدیریت خیرکننده آن را می توان از عجایب دنیای مدرن نامید. کشور کوچک هلند ۴۱ هزار کیلومتر مربع که فقط یک چهلم وسعت ایران است با بهره گیری از تکنولوژی فوق پیشرفته کشاورزی و صنعتی اش دومین صادرکننده مواد غذایی دنیا بعد از آمریکاست.
هلند سالانه ۷۹ میلیارد دلار—تقریبا ۲ برابر صادرات نفتی ایران— محصولات غذایی و کشاورزی صادر می کند و علی رغم وسعت بسیار کوچکش از آلمان و فرانسه و چین و ژاپن بسیار جلوتر است.
کافی است راندمان تولید گوجه فرنکی در هلند را با چین مقایسه کنیم. هلند در هر مایل مربع ۱۴۴۰۰۰ تن گوجه فرنگی تولید می کند درحالیکه این رقم برای چین ۳۸۶۰ تن در هر مایل مربع است که ۳۸ برابر بیشتر است.

بنابراین برای نجات ایران از خشکسالی حتی نیاز به توقف کشاورزی نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

به قلم علی علیپور

صدا:میلاد علیپور

About مدیر خبر1

Check Also

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود  مهندس ابراهیمی شهردار چاف وچمخاله به همراه ریاست کلانتری ۱۳چاف وچمخاله از رودخانه چمخاله جهت پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی

بازدید دکتر محمد کرمی دادستان شهرستان لنگرود دکتر جلالی فرماندار شهرستان لنگرود مهندس ابراهیمی شهردار …