چاپ مطلب چاپ مطلب

چالش های مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش رو/به قلم مدیر مسئول همای گیلان

اختصاصی همای گیلان، هر چند انتخاب بهترین ها، در رسیدن به مطلوبها موثر است ، اما گاه متاسفانه شاهد عکس این موضوع نیز بوده‌ایم.
وقایعی چون مهندسی در انتخابات، تمرکزهای مغرضانه بر ضعف‌های رقیبان و القای تفکرات منفی به احاد جامعه و… از جمله اقداماتی است که همواره در زمان انتخابات شاهد آن بوده و هستیم .
اینجانب عقیده دارد که در چند دور انتخابات گذشته، پول یا محبوبیت و مقبولیت سیاسی نبود که تعیین کننده نهایی واقع شد ، بلکه معضلی به نام “مهندسی انتخابات” بود که طراحی ان از از ماهها و یا سالها قبل با هدفهای مشخص صورت گرفته بود.

و آنچه که امروز پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی مشاهده می شود این است که عملا جریانات سیاسی ، امروز سست تر از گذشته به استقبال انتخابات مجلس در حرکت است و از آنجا که جریان اصلاح طلب با مقبولیت همیشگی حداکثری بین احاد مردم ، امروز به دلیل عدم توفیق دولت در زمینه شعارهای انتخاباتی، نابسامانی اقتصاد کشور و معیشت مردم ، کوچک شدن سفره مردم و چالش در روابط خارجی در جایگاه ضعیفی است،
بعید به نظر می رسد که بتواند مردم را در دور آینده با خود همراه کند.

شاید بدشانسی این گروه سیاسی انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بود که همه رشته‌ها را پنبه کرده و دلیلی مضاعف بر بد اقبالی انها را سبب شده است چرا که اصلاح طلبان و اعتدالیون ایجاد و بهبود ارتباطات خارجی و رفع تحریم ها را از مهمترین دلایل عدم توسعه کشور قلمداد می کردند.
همه ما شاهد بودیم که در دور اول ریاست جمهوری روحانی توفیقاتی در این زمینه کسب شد؛ اما با روی کار آمدن ترامپ تمام آمال و پیش بینی‌ها بر باد رفت. ضمن آنکه عاملی با عنوان عدم صلاحیت اصلاح طلبان ازسالها پیش بخصوص از سال ۸۸ همواره بر سر زبان‌ها بوده است و این موضوع نیز می‌تواند از دیگرچالش های پیش روی اصلاح طلبان قلمداد شود.

از سوی دیگر جناح اصول‌گرا که در این برهه کمتر نگران صلاحیت خود هستند ، می‌توانند از این پس بهترمی توانند انرژی خود را صرف جذب آرای بیشتر کنند. آنها که تاکنون همیشه نسبت به رقیب سیاسی خود با استقبال کمتری ازسوی مردم روبه رو بوده‌اند حال برای جذب مخاطب و پیشی گرفتن از رقیب موقعیت را فراهم‌تر و امیدوارکننده‌تر از هر زمان دیگری می‌بینند.
شاید وضعیت معیشت مردم و چرخش منفی اقتصادی جامعه و چالش های خارجی، از مهمترین موضوعاتی باشد که جناح اصول‌گرا درانتخابات آتی به دامن زدن به آن خواهد پرداخت. البته این عدم استقبال در کلانشهرها بیشتر به چشم می خورد و از سوی دیگر هم به نظر می رسد با انتخاب برخی از نمایندگان دسته چندمی و راهیابی آنها به مجلس،امروز عرصه بر آنها هم تنگ ترشده است..‌.

ضمن انکه چالش مهم در انتخابات پیش رو تغییر ذائقه مردم درانتخاب اصلح می باشد.
چرا که در گذشته ملاک مردم در تعیین نماینده ایجاز و اعجاز در سخنوری ، ارتباط قوی در سطوح کلان و داشتن تجربه مدیریتی در سطح کشور بود اما امروز ظاهرا خواسته های شخصی بر خواسته های عمومی ترجیح داده می شود. بی شک یکی از دلایل این معضل نیز شکافهای طبقاتی وحشتناک در کشور است و در شرایطی که بیکاری و اقتصاد ضعیف بیداد می‌کند و جایی برای ایجاد اشتغال نیست؛ توجه به ایجاد اشتغال قشر بیکار و عنایت به خواسته های شخصی مردم ازسوی کاندیداها می تواندیکی ازملاک های انتخاب نماینده باشد و شاید به همین دلیل برخی از کاندیداها حضور در مراسم تدفین و تشییع و نشست در قهوه خانه ها را ترجیح می دهند به پرداختن به مسائل اساسی و کلیدی کشور .

متاسفانه واقعیت این است که با توجه به وضعیت کنونی کشور و شرایط جهانی، باید خواهان نمایندگان تحلیل‌گر، واقع بین ،ابرقدرت و در حد و قواره‌های مجلس شورای اسلامی باشیم تا در آینده به جای آتش زدن برجام ، عقل و فکر خود را بیشتر بکار ببرند و راهکارهای موثرتری در زمینه چالش های جهانی کشور عزیزمان در چنته داشته باشند.وازشورای نگهبان هم انتظارمی رود.

علی علی پور نیاول مدیر مسئول پایگاه خبری همای خبر و هفته نامه همای گیلان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …