چاپ مطلب چاپ مطلب

“چرا سلبریتی ها جای روشنفکران را گرفته اند ؟”

اختصاصی همای گیلان:اگر نگاهی عمیق به عمق لایه ها و پایه های زیرین و بنیادین جامعه داشته باشیم ،شاهد بیماری بسیار عمیقی خواهیم بود که فقط مختص ما ایرانیان می باشد .


ما در تاریخ فرهنگمان بندرت با آدمهای عمیق و صبور و متفکر و صاحب خرد ِ تعامل داشته ایم و اگر هم ظهور وبروزی داشتند ،به تیر حاسدان و تیغ حاکمان ،از میان برداشته شدند .
بستر فرهنگی ما ،آغشته به خون کاتبان و نویسندگان و شاعران و مهملی برای حاسدان و کنّاسان و خنّاسان بود و حاصل این تضاد، رویش ابن الوقت هایی بود که شیر و شیرابه و شیرازه را با هم به یغما بردند و عرصه های هنر و فرهنگ و سیاست و اقتصاد را به تاراج بردند .

سالهاست که وارثان راستین در شکل دهی روح و روان جامعه به دخمه ها و بیغوله ها و کنج های تاریک جامعه رانده شده اند و جامعه در یک آسیمیلاسیون(شبیه سازی) منحط فرهنگی بسر می برد تا جایی که علایق و سلیقه و ذائقه و انتخاب هایش ،با صراط المستقیم ِ فرهنگ پویا و تکامل انسانی ،فاصله ها دارد .
وقتی عرصه از شیران تهی باش ،شغالان زوزه کشان ،جایگزین میشوند .به جرات می توان گفت که ما ایرانیان در یک جاهایی نقصان فکری و فرهنگی داریم و دلایل آن هم بعد از حوزه قدرت، نهاد های رسمی مانند مدرسه و دانشگاه و نهاد های غیر رسمی مانند خانواده ،کوتاهی کردند و اگر هم کوششی صورت گرفته ،بصورت تلقینی بود و نه در یک فرایند تعلیم روح و روان .

سیاستمداران و حتی نمایندگان ما، دارای فرهنگ راستین وظیفه شناسی خود نیستند و پزشکان اخلاق حرفه ای نداشته و انحراف بسوی پول و مال و مکنت و اتوپیای خویشند و دانشجو و استاد هم بسوی کسب عناوین و اعتبار و القاب اجتمایی.
شهروندان ما حقوق مدنی و شهر وندی خویش را رعایت نمی کنند و حقوق مدنی زنان و کودکان و گروههای اخلاقی و اقلیت ها بماند که زیر پاهای ما لگد مال شده اند .رفتار کارمندان با ارباب رجوع و تاجر و بازاری با مشتریان وووو.

ما در استاندارد های فرهنگی و تربیتی سقوط کرده ایم چون صاحبان خرد و اندیشه را از میدان راندند و عرصه برای سلبریتی ها (بچه زرنگ ها) آماده شد که براحتی و با چند چهره گی ،به کلاه گذاری مشغول و بجای شیران،عرصه را به تصاحب بردند .
نبود الگوهای علمی و معرفتی در حوزه هنجار های فرهنگی وجمود و خمود و انحطاط موسسات دانشگاهی و آموزشی و انحلال چارجوب های اعتقادی و هنری و اضمحلال روح تحقیق و پژوهش و کتابخوانی ،شغالان را ترغیب که تسخیر میدان کنند که کردند و تمایل و رضایت عموم به مسائل سطحی و نمایشی و گول زننده و سقوط فرهنگ عمیق به فرهنگ سطحی و ظاهری و رواج تملق و ریا و تزویر و سالوس و چرب زبانی و نمّامی که همه راز و اسرار سلبریتی ها برای نفوذ در عامه و عوام ،تیر زهر آگینی هستند که روشنفکران را به مسلخ و عزلت راندند .
و این جمله تاریخی جوردانو برونو :
ای جهل مقدس که عقل و خرد و اندیشه را سوزاندی و …..

جلال میرزااقایی/باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …