چاپ مطلب چاپ مطلب

چند نکته درباره تعرفه خدمات پزشکی

📌همای خبر/دکتر مهران قسمتی‌زاده، رییس نظام پزشکی لاهیجان-سیاهکل، عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران

📌شاه‌بیت اصلاحات در مورد تعرفه خدمات پزشکی: دولت و بیمه‌ها به وظیفه‌ای که سال‌هاست فراموش کرده‌اند، عمل کنند!

▫️اصل ۴۳ قانون اساسی مصوب ۱۳۵۸:
برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:
۱. تامین نیازهای اساسی، مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و…

▫️ماده ۹۰ قانون توسعه چهارم، مصوب ۱۳۸۵:
– به منظور ارتقاء عدالت توزیعی در دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و در جهت کاهش سهم خانوارهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر از هزینه‌های بهداشتی و درمانی آنها، توزیع منابع و امکانات بهداشتی و درمانی باید به نحوی صورت گیرد که «شاخص مشارکت عادلانه مالی مردم» به ۹۰ درصد ارتقاء یابد و سهم مردم از هزینه‌های سلامت حداکثر از ۳۰ درصد افزایش نیابد و میزان خانوارهای آسیب‌پذیر از هزینه‌های غیرقابل تحمل سلامت به ۱ درصد کاهش یابد.

▫️سال‌هاست دولت و بیمه‌ها توپ #تعرفه پزشکی را به زمین پزشکان انداخته‌اند و هرگاه جامعه پزشکی مطالبه حق قانونی خود یعنی دریافت بهای واقعی خدمات را کرده‌اند، پشت حق مردم در دریافت خدمات سلامت با کمترین ریسک اقتصادی پنهان شده‌اند و همین سبب شده قیمت‌گذاری خدمات پزشکی به کلافی سردرگم تبدیل شود.
به همین دلیل در پایان سال و با نزدیک شدن به موسم تعیین تعرفه لازم است چند نکته اساسی را به تصمیم‌گیران نظام سلامت یادآوری کرد:

۱- دولت از طریق بیمه‌ها بر اساس قوانین این کشور موظف به پرداخت بخش اعظم هزینه تامین سلامت مردم است به‌گونه‌ای که مردم کمترین آسیب اقتصادی را متحمل شوند.

این شاه‌بیت بحث تعرفه است:
📍📌 لطفا پس از ۴۳ سال این حق مردم را بدهید!

۲- برای این‌که دولت بتواند به وظیفه قانونی خود عمل کند، باید توان اقتصادی لازم را داشته باشد، در نتیجه باید #سرانه سلامت در بودجه به میزانی افزایش یابد که بیمه‌های پایه بتوانند به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
شایان یادآوری است بسیاری از مواردی که در بودجه سهم کلانی به خود اختصاص می‌دهند، اهمیت بسیار کمتری از تامین سلامت دارند.

📍📌 تصمیم‌گیران کشور!
لطفا تامین سلامت مردم را در اولویت‌های اصلی خود قرار دهید.

۳- سال‌ها پیش در برنامه توسعه کشور نهادی به نام شورای‌عالی سلامت بنیان گذاشته شد تا با حضور نمایندگان تمامی ذی‌نفعان به همه مسایل مهم این نظام از جمله تعرفه با دیدی همه‌جانبه بپردازد.
اما متاسفانه در چرخشی عجیب این وظیفه به شورای‌عالی بیمه (نهادی با حضور حداقل ذی‌نفعان) و تحت سیطره بیمه‌ها تبدیل شد؛ و این سبب شد با توسل به آن از وظیفه اصلی خود سر باز زنند!

📌📍حاکمین محترم!
فراموش نکنید کلان‌نگری و اعمال‌نظر تمام ذی‌نفعان شامل مردم، جامعه پزشکی، دولت و بیمه‌ها تنها راه نجات نظام سلامت است و فرصت برای سروسامان دادن به نظام سلامت کشور بسیار کم است.

۴- جامعه پزشکی سال‌هاست از این‌که دولت و بیمه‌ها حق قانونی دریافت ارزش واقعی خدمات پزشکی را نادیده می‌گیرند ناراحت است و وقتی قیمت تعرفه‌های پزشکی کشور را با کشورهای همسایه مقایسه می‌کند یا می‌بیند دولت نرخ تورم را در کالاهایی که خود عرضه می‌کند، لحاظ می‌کند اما در مقابل از جامعه پزشکی انتظار گذشتن از حق خود را دارد، اینجاست که با همه علاقه به میهن و مردم به فکر مهاجرت می‌افتد!

📍📌 متولیان سلامت کشور!
این‌ها فرزندان این ملت و سرمایه‌های این کشورند؛ این‌ سرمایه‌ها را به‌راحتی از دست ندهید!

۵- دولت در برنامه‌های توسعه موظف به استقرار #نظام_ارجاع شده است؛ امری که در صورت استقرار صحیح باعث ذخیره شدن منابع و ارایه بهتر خدمات به مردم می‌شود؛ اما سال‌هاست استقرار نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات از حلقه‌های فراموش شده این زنجیر است.

۶- ارزش‌گذاری نامطلوب و دوگانه خدمات در بخش دولتی و خصوص یکی از معظلات اصلی نظام و سبب کاهش کیفیت خدمات در بخش دولتی است. واقعا بی‌معنی است که یک خدمت در جامعه دو نرخ داشته‌باشد.

📍📌 متولیان نظام سیاسی کشور!
این بار برای نجات کشور از ورشکستگی نظام عرضه خدمات پزشکی و حفظ نیروی انسانی آن و تحقق وظیفه ۴۳ ساله، لطفا:

الف. سرانه سلامت را افزایش دهید. انسان ناسالم حتی به‌درد جنگ هم نمی‌خورد!
ب. بیمه‌ها با اختصاص اعتبارات لازم و نشان‌دار کردن این اعتبارات در بودجه کشور تقویت کنید.
پ. ارزش واقعی خدمات را محاسبه کنید.

زمانه موجود را درک کنید؛ مطالبات مردم رو به فزونی است.
از تصویب قانون اساسی ۴۳ سال و از تصویب قانون چهارم توسعه ۲۶ سال، فرصت‌های بسیار از دست رفته و زمان زیادی برای اصلاح نداریم. کمی به خود آیید!

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …