چاپ مطلب چاپ مطلب

کارخانه برنجکوبی شاهد خرارود با بیش ازنیم قرن تجربه سهم بسزایی در فراوری مناسب این محصول دارد/ بسیاری از زمین های خرارود توسط اصفهانی ها خریداری شده است


اختصاصی همای گیلان، بی شک استان گیلان استعداد فراوانی در امر کشاورزی دارد و یکی از مهمترین محصولات کشاورزی آن برنج است که بسیاری از مردم از این طریق امرار معاش می کنند.قطعا وجود صنایع تبدیلی در کنارمحصولات کشاورزی می تواند بر میزان سهم اشتغال بیفزاید. وجود ۱۴۲۵کارخانه ی برنج کوبی در استان گیلان نشان از ارزش بالای این محصول دارد. بسیاری از مردم گیلان از این طریق امرار معاش می نمایند به طوریکه ۳۵درصد تولید برنج (۷۵۰هزار تن)مربوط به این استان می باشد.
شاید اگر منزلت اجتماعی وآینده کشاورزان با راه اندازی صندوق بازنشستگی رعایت میشد و برنج به قیمت ارزان از آنان خریداری نمیشد در بحث تولید و اشتغال حرف زیادتری برای گفتگو داشتیم و شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا می شدیم اما متاسفانه همواره در زمان برداشت این محصول با واردات برنج روبرو می شویم واین محصول با قیمت بسیار ارزان توسط دلالان خریداری می گردد ودر زمان مناسب ، دوبرابر فروخته می شود ودقیقا به همین دلیل بسیاری از زمین های کشاورزی تغییر کاربری گردیده، تبدیل به مسکونی شد.
کارخانه برنجکوبی شاهد خرارود که دربخش مرکزی شهرستان سیاهکل واقع شده است با قدمت ۶۰ سال با مدیریت مرحوم حسن غم انگیز که بعد از فوت وی فرزندش حسین(ابوذر) غم انگیز عهده دار این مسئولیت شدند، یکی از کارخانجات خوب برنجکوبی است که تجربه ارزنده ای در این قسمت دارد. خبرنگار همای گیلان گفتگویی را با مدیر کارخانه حسین(ابوذر) غم انگیز ترتیب داده است که باهم آن را میخوانیم:
ابوذر غم انگیز صاحب کارخانه برنجکوبی در روستای خرارود سیاهکل، دو دوره است که در جایگاه شورای روستا نیز فعالیت می کند .

وی ضمن توضیحاتی درخصوص کارخانه گفت: این کارخانه با قدمت ۶۰ ساله یکی از با سابقه ترین کارخانه های برنجکوبی استان گیلان می باشد که با ۸ خشک کن ( هر خشک کن ۳تن جو و ۱۲ تن شلتوک در روز) فعالیت می کند .
غم انگیزدر خصوص شکست برنج اظهار داشت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان برنج، شکست برنج است که به عواملی چون نحوه کاشت ،داشت(سم پاشی،آبیاری،عدم خوابیدگی برنج،..) ،برداشت و خرمن زدن مربوط می باشد و جهاد کشاورزی باید این آموزش ها را به کشاورزان بدهد که متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نداده است.
وی یادآورشد: تجهیزات کارخانه نیز می تواند در امر شکست برنج تاثیرگذار باشد و ۲۰ درصد شکست برنج به برنجکوبی نیز مربوط می باشد و در روش سنتی نسبت به مدرن درصد شکست برنج بیشتر است.
ابوذر غم انگیز انگاه با اشاره به قیمت برنج اظهارداشت : باتوجه به نرخ بالای تورم که حدود بالای ۴۰ درصد بوده است برنج نسبت به سایر محصولات ،درصد خیلی کمتری افزایش داشته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال های اخیر کشاورزان رغبت بیشتری به کاشت داشته اند یا خیر تصریح کرد: با واردات بی رویه برنج توسط افراد سود جو و وجود مافیا ،کشاورزان سودی از محصولشان نمی برند و سود به جیب افراد دیگری می رود و فساد بسیار گسترده شده است طوری که جهاد کشاورزی و دادگستری نیز نمیتوانند جلوی تغییر کاربری را بگیرند.لذا تا این عوامل وجود دارد رغبتی در کشاورزی دیده نمی شود.
وی در خصوص فروش زمین توسط کشاورزان عنوان کرد: اگرکشاورزی زمین کشاورزی خود را بفروشد وپول آن را در بانک بخواباند سودش بیشتر از سود تولید این محصول می باشد . درواقع مهمترین مشکل کشاورزان عدم حمایت دولت از این محصول می باشد . زمانیکه فصل فروش برنج و برداشت آن است دولت واردات برنج را آزاد میکند و این خود یک ضربه بزرگ به کشاورزان است ،مافیفای قدرت و ثروت اجازه ی خودکفایی در محصولاتی مثل چای، برنج و.. را نمی دهد.
غم انگیز ادامه داد: چرا هیچکدام از مسئولین همانطور که خواستار خودکفا شدن گندم هستند ،حرفی ازخودکفایی محصولاتی چون چای و برنج و.. به میان نمی آورند ؟
اینها نشان می دهد که دولتمردان عزمی برای رونق این محصول ندارند.
وی درمورد میزان شلتوک کارخانه نسبت به سال های گذشته گفت: امسال سال خوبی برای کشاورزی بود و رقم شلتوک کارخانه ما ثابت بوده و خدارا شکر کاهش نداشته ایم و امسال به دلیل بارندگی فراوان، کشاورزی خیلی خوب بود.
وی در ادامه در مورد اینکه کدام برنج تولید بیشتر و هزینه کمتری دارد گفت: برنج گوهر در گیلان جوابگو نمیباشد و سفیدک میزند اما برج گیلانه که تازه شروع کشت کرده در گیلان جواب داده است و در یک هکتار محصول بیشتری میدهد .

وی در زمینه چگونگی شناخت برنج بیان داشت: تنها راه شناخت برنج از طریق شلتوک و پختن می باشد و برنج های کاظمی ،هاشمی، زرددم و سیاه دم برنج های باکیفیتی هستند.
وی افزود:بابیان اینکه در کارخانه ما ۷ نفر بصورت فصلی مشغول بکارهستند در خصوص مهاجرت به استان گیلان عنوان داشت:جمعیت اکثر روستاهای استان گیلان رشد منفی داشته است و خالی از سکنه شده اند اما از طرفی مهاجرت افراد غیر بومی در این استان زیادتر شده است و در روستای خرارود نیز شاید بیشتر از تمام استان گیلان این اتفاق افتاده باشد و بسیاری اززمین های این منطقه توسط اصفهانی ها خریداری شده است.غم انگیز اذعان داشت: اگر بخواهیم در بخش کشاورزی خودکفا شویم ،دولت باید حامی کشاورزان باشد،واردات محصول به موقع انجام بگیرد_ نه زمان برداشت محصول- ،منزلت و جایگاه کشاورزان حفظ شود ،جهاد کشاورزی سختگیری بیشتری در تغییر کاربری داشته باشد تا بتوانیم محصول بیشتری تولید کرده واشتغال نیز افزایش یابد و شاهد انقراض محصولات نباشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به کشاورزی اهمیت داده نشود خیلی از محصولات همچون برنج و چای و پیله ابریشم و… از بین می روند و نسل های بعد فقط باید خاطره انها رابشنوند. کوتاه سخن اینکه در هیچ کجای دنیا زمین کشاورزی را برای احداث جاده نابود نمیکنند اما این امر در استان گیلان شهرستان سیاهکل اتفاق افتاده و این یک فاجعه است.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …