چاپ مطلب چاپ مطلب

کارگاه آموزشی مدیریت ریسک در رشت برگزار شد

همای گیلان:به همت اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان،کارگاه آموزشی مدیریت ریسک با حضور رییس تالار بورس اوراق بهادار منطقه ای گیلان و مدیران بخش صنعتی و تولیدکنندگان در رشت برگزار شد.

40640t

رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: با توجه به اعلام اولویت های آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت دوره های آموزشی مختلفی با هدف آشنایی بیشتر مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار می شود.

سکینه زنج تصریح کرد: مدیریت مقدماتی، مدیریت پیشرفته، مدیریت بر اعتبار پروژه، مدیریت مالی و مدیریت ریسک از جمله محورهای ۵ گانه مورد نظر در این راستا می باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر امور اقتصادی در انجام هر پروژه ی صنعتی، مدیریت عوامل تنش زا در انجام پروژه و کاهش مخاطرات از جمله مسایلی است که می بایست به طور ریشه ای و علمی به آن پرداخته شود.

زنج با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی آموزشی آشنایی با مقررات صادرات و واردات، راهنمای سرمایه گذاری صنعتی، آشنایی با فناوری نانو که پیش از این توسط اداره آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان برگزار شده بود، ابراز امیدواری کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی بتواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در حوزه تولید و صنعت باشد.

رییس تالار بورس اوراق بهادار منطقه ای گیلان در این کارگاه آموزشی ارزیابی کمی و کیفی ریسک در انجام پروژه های صنعتی را از جمله مهم ترین عوامل در مدیریت ریسک عنوان کرد.

محمدرضا مهرانفر افزود: تخمین احتمال وقوع و میزان ریسک، راه های اجتناب، کاهش ، انتقال و یا پذیرش ریسک و بهره گیری از فرصت ها و بررسی راه های برون رفت از ریسک و مقابله با تهدیدها می بایست همواره در انجام پروژه مدنظر مدیران قرار گیرد.

وی کاهش دادن احتمال وقوع خسارت و یا در صورت بروز جلوگیری از توسعه آن، انتقال خسارت بالقوه به طرف دیگر مانند شرکت‌های بیمه را از جمله فرآیندهای مدیریت ریسک عنوان کرد.

مهرانفر با اشاره به لزوم برنامه ریزی در پاسخ گویی به تهدیدها و مخاطرات احتمالی در اجرای پروژه گفت: مدیران می توانند از روش های مختلفی برای کاهش اثرات ریسک و انتقال آن به شخص ثالث به عنوان مثال بیمه نمودن پروژه استفاده کنند تا شرکت بیمه گر بتواند در هنگام بروز خطر از پروژه حمایت کند.

وی اساسی ترین انواع ریسک ها را ریسک در نوسانات نرخ ارز، ریسک در نرخ سود، ریسک های اعتباری و تعهد محور، ریسک نقدینگی، ریسک تورم و ریسک مدیریتی عنوان کرد و افزود: در صورت عدم توجه به هر یک از انواع ریسک ها، تداوم حیات پروژه، ادامه ی تولید و …. در یک بنگاه تولیدی یا اقتصادی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی مهم ترین اهداف مدیریت ریسک را بقاء، صرفه‌جویی، عدم توقف عملیات و تداوم فعالیت‌ها، رشد مداوم  مجموعه و محدود نمودن خسارات به کارکنان، عرضه‌کنندگان، مشتریان و اعضای جامعه عنوان کرد.
رییس تالار بورس اوراق بهادار منطقه ای گیلان با اشاره به مراحل متعدد در انجام یک پروژه صنعتی خاطر نشان کرد: یکی از پرمخاطره ترین مراحل اجرای پروژه، مرحله ی آزمایش است و در صورت بروز هرگونه خطا و عدم توجه در آزمایش های اولیه، قطعاً پروژه را با شکست مواجه خواهد نمود.

 

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …