چاپ مطلب چاپ مطلب

کار به جایی رسیده که مسئولین از پرداخت چندرغاز پول چایکاران به خود می بالند /به قلم مدیر مسئول

اختصاصی همای گیلان: استان گیلان قبل از هر چیزی به دلیل شرایط اقلیمی برای کشاورزی مناسب است . اقتصاد اصلی این استان در زمانی نه چندان دور بر پایه کشاورزی و عموما چای استوار بود و گفته می شد ۶۰هزار خانوار گیلانی از این راه ارتزاق می کردندکه اکنون به ده هزار هم نمی رسد. ابتدا بی توجهی به مظلومترین قشر جامعه و کم کم پرداخت نشدن بهای برگ سبز چای ،عدم توجه به بیمه چایکاران و چندین دلیل دیگر موجب شد تا روز به روز بر میزان بیکاران گیلان افزود شود و جوانان این مرز و بوم فرار از استان را برقرار ترجیح دهند و رفته رفته قامت اربابان دیروز خمیده تر شود تا جائیکه زمین های کشاورزی خود را به تاراج گذارند و حتی در برخی موارد سرایدار مرفهین بی درد شوند و هر روز شاهد افزایش فاصله فقیر با غنی شدیم و این استان به عنوان یک استان سرسبز اما فقیر و پر ازبیکار ٬اردوگاهی برای تفریح برخی ازسوداگران شد.
آری روزگار بر وفق مراد چایکار گیلانی نبود . زمین ها به دلیل بی توجهی دولتمردان رهاشد. دولت روحانی اندکی از چراغ کم نور اقتصاد را برای این قشر مظلوم روشن کرد و کشاورزان گیلانی در همان کورسو ٬ در شب تاریک اقتصادی اندکی از زمین های رها شده خود را آباد کردند انتظار می رفت مثل همه جای دنیا طبق قانون کار و کارگری و بر اساس فرموده پیامبراعظم حقوق چایکاران بلافاصله بعدازبرداشت، پرداخت شوداماگویا کشاورزان چایکارمامانندمادران شهیدگمنامی هستندکه روزگارحکم کرده است که حالا حالا ها باید منتظر باشند.درا دبیات مجازات فرد عاشق ٬ فراق است و دوری . مجازات این عاشقان به تولید نیز ٬ در چند سالی که شعار تولید داخلی سر داده می شود خواهش است و تمنا که اگر بهای چای ما پرداخت شود ما به حق خود رسیده ایم . گویا عدالت هم در بین اقشار مختلف، معنای متفاوتی دارد .حالا کار به جایی رسیده است که مسئولین و رئیس سازمان با افتخار در این فصل  می گویدپول کشاورزان چایکاران تا فلان قدر پرداخت شده است . اقا جان ، برادر تو وظیفه داری از تولید داخلی حمایت کنی .تو وظیفه داری پول بهای برگ سبز چایکاران را بلافاصله پرداخت نمایی.
با کدام آمار و تصمیمی می خواهی برای مردم اشتغال درست کنی؟
انهایی که شغلشان چایکاری بوده است باغات را رها کرده اند حالا تو می خواهی با این برنامه و تصمیم برای کشاورزان گیلانی شغل ایجاد کنی؟!
حکم عدم تغییر کاربری باغات چای حکم بسیار مستدلی است اما وقتی باغ چای رونق داشته باشد هیچ کس به دنبال تغییرکاربری نیست .اصل را رها کرده اید و به دنبال فرع هستید؟

علی علی پور نیاول مدیر مسئول سایت همای خبر و هفته نامه همای گیلان

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …