چاپ مطلب چاپ مطلب

کاندیداهای ریاست جمهوری را بهتر بشناسیم/ دکتر رحیم پور ، دکترای اقتصاد

اختصاصی همای گیلان: آقایان: روحانی، قالیباف و رئیسی،‌ بازیگران اصلی انتخابات آینده هستند [جهانگیری،هاشمی طبا و میرسلیم؛
کنار رفته یا شانس بالایی ندارند ].

روحانی ، قالیباف و رئیسی نشان دادند که در پرداخت پول به مدیران و کارمندان خود بسیار دست و دلبازند .
اما روحانی در زیر ذره بین مجلس و رسانه های مخالف است .کمتر پول پرداخته و بیشتر زیر سوال است!
اما شهرداری ها و آستان قدس از تحقیق،تفحص و مالیات معاف هستند !

“روحانی”؛امنیتی کهنه کار و از جامعه ی روحانیت مبارز است اما در دهه ی ۱۳۷۰ به سمت هاشمی رفسنجانی و کارگزاران چرخید . طرفدار اقتصاد سرمایه داری،عملگرا، پیگیر پرونده هسته ای ایران،از پدیدآورندگان” برجام” و به دنبال کاستن تحریم های بین المللی است .
دولت روحانی در رواج ازادی های سیاسی رویه ای میانه دارد.دنبال حل مشکلات کشور با ابرقدرت هاست.بعد از پایان جنگ؛ قاچاق کالا؛ شدت گرفته است.دست دولت های بعد از انقلاب در قاچاق کوتاه است و این حجم عظیم و ویرانگر قاچاق بیشتر در اختیار کسانی است که روز و شب مرگ بر آمریکا و انگلیس سر می دهند و خواهان بستن تنگه ی هرمز هستند . از مناطق آزاد هم واردات قاچاق می شود چون هنوز توانایی بررسی همه ی کانتینر ها را نداریم ! چرا ؟!
البته درآمد نفتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری دولت احمدی نژاد ؛ نیز سبب تشدید واردات [قاچاق و قانونی]و کاهش تولید ملی شده است .
در یک کلام ؛ دولت روحانی به “عدالت ارزشی” اعتقاد ندارد بلکه به توسعه ای اعتقاد دارد که عدالت آفرین باشد که در حال حاضر در اقتصاد ایران نشدنی است.اما دولت روحانی اصلا علاقه ای به جنگ و افزایش هزینه های نظامی هم ندارد و این برجسته ترین نقطه ی قوت این دولت نسبت به دیگر نامزد هاست . جهانگیری و هاشمی طبا مانند روحانی می اندیشند.


شهرداری تهران با شهر فروشی [تراکم] و نابودی محیط زیست شهر تهران،کارنامه قابل قبولی ندارد .استفاده قالیباف از نظامیان بازنشسته در مدیر یت خرد و کلان شهرداری ها و مترو و همچنین ساخت واحد های مسکونی و تجاری غیر قانونی در منطقه ۲۲ تهران ؛سبب جلوگیری از وزش باد از کرج به سوی دماوند که پیامد ان پخش آلودگی در شهر تهران شد. مجوز ساخت برج های بلندمرتبه [ مال = Mall] و گرفتن پول های کلان؛سبب انبوه جمعیت در شهر ّتهران شد .
وعده انتخاباتی قالیباف مانند:
[اشتغال ۵ میلیون نفری و افزایش درآمد ملی دوبرابری در یک دوره ۴ ساله] ”
یک عوامفریبی انتخاباتی است و شدنی نیست !پیشینه ی فرماندهی نیروی انتظامی در دهه ی ۱۳۸۰ و موضع گیری او در وقایع ۱۳۷۸ ؛همچنان مطلوب بخشی از نظامیان و نیروهای راستگرا است . دشمنی کور با قدرت های جهانی دارد و مشتاق جنگ و جهاد است .
افزایش سرمایه گذاری در بخش نظامی سبب کاهش بودجه ی عمرانی می شود و بیکاری و فقر به دنبال دارد مثلا تولید لواش و لواشک را تبدیل به فشنگ و موشک می کند !
” ابراهیم رئیسی”پیشینه قضایی در امور سیاسی دارد که می دانید.امادر پیشینه چهل ساله اش در قوه ی قضائیه ؛ هیچ نشانی از مبارزه با مفاسد اقتصادی دیده نمی شود . اینک تولیت ” استان قدس ” را در اختیار را دارد که همچون چهل سال گذشته از پرداخت مالیات به دولت و حسابگری معاف هست.امروزه بیشترین حاشیه نشینی در مشهد هست و دو استان گرسنه و تشنه ی خراسان های شمالی و جنوبی موید این ادعاست که “استان قدس”با سرمایه و شرکت های فراوان هیچ قدمی در راه اشتغال برنداشته است .رئیسی نیز همچون قالیباف تکیه فراوان به نظامیان دارد و مشتاق جنگ و جهاد با همسایگان ایران و ابرقدرت ها هست و برای اداره کشور برنامه ای ندارد. ضد فرهنگ غرب هست و نه رهایی از وابستگی به غرب.
میرسلیم که یک دوره وزیر ارشاد بود و عضو ” موتلفه ” هست.موتلفه یک سازمان سیاسی ، نظامی و اقتصادی است که پیشینه ای ۶۰ ساله دارد.” نواب صفوی ” از رهبران اولیه شان است . در ترور مقامات رژیم شاه نقش داشته اند و کمک های مالی فراوان به آخوند های مبارز در رژیم شاه می کردند. موتلفه چهل سال است که در [واردات و صادرات] میوه چینی می کند. هیچیک ازاین سه نفر[قالیباف،رئیسی و میرسلیم ]به آزادی سیاسی اعتقادی ندارندو میانه خوبی هم با ” برجام ” ندارند و اگر شرایط بین المللی اجازه دهد و تحریم بین المللی؛گریبانشان را نگیرد؛ درچشم برهم زدنی” برجام” را زیر پا خواهند گذاشت.
رابطه مستحکمی با نظامیان دارند و با عینک امنیتی ،کشور و جامعه را نگاه می کنند و دائما تکرار می کنند : امنیت اجتماعی راس همه ی امنیت هاست. درصورتی که بیکاری،فقر،بیماری،کوچ و قاچاق؛
تولید کنندگان ناامنی اند.
اگر دنبال عدالت و آزادی متوسط هستیم‌ ر‌وحانی،جهانگیری و هاشمی طبا را انتخاب کنیم.
اگر به دنبال بی قانونی،جنگ، استبداد،اقتصاد خیراتی و گداپروری هستیم‌،قالیباف،رئیسی و میرسلیم‌ را انتخاب کنیم.

/دکتر رحیم پور دکترای اقتصاد

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …