چاپ مطلب چاپ مطلب

کاهش ۸۰ درصدی غرق شدگان در سواحل گیلان + تصاویر

همای گیلان:یونس رنجکش در ابتدای نشست کمیته ساماندهی سواحل گیلان که با حضور رییس ستاد ساماندهی سواحل وزارت کشور و معاونین استاندار گیلان شب گذشته در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد گفت: امسال جلسات ساماندهی سواحل را از اردیبهشت ماه برگزار کردیم و همین امر باعث شد  شاهد خیزش مناسبی در ایجاد حرکت اولیه باشیم تا خدمات مناسب تری برای گردشگران داشته باشیم.

وی افزود: امسال یک ماه زودتر در سواحل حضور پیدا کردیم و با اقدامات پیشگیرانه، تعداد غرقی ها را در دو ماه گذشته تنها به شش نفر رساندیم در حالیکه این تعداد در مدت مشابه سال قبل، ۳۰ نفر بوده است.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ساماندهی ۱۴ گروه بازرسی سواحل از نظر استقرار نیروها و امکانات اولیه را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش شمار غرق شدگان در دریا ذکر کرد.

اجرای ۵۰ طرح سالم‌سازی دریا در گیلان نیازمند مشارکت بخش‌خصوصی

سپس معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان در این نشست گفت: اجرای ۵۰ طرح سالم‌سازی دریا در گیلان نیازمند مشارکت بخش‌خصوصی است زیرا با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان هم نمی توان بیش از ۳ طرح الگویی ایجاد کرد.

محمد احمدی‌پور اظهار کرد: وزارت کشور تلاش دارد در استان گیلان کار جدیدی اتفاق بیافتد و ارائه طرح الگویی جدید سواحل از مهمترین برنامه‌های وزارت کشور است.

وی افزود: سواحل گیلان به صورت طبیعی، مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند و تنها باید موانع را از سر راه برای سرمایه گذاری برداریم تا شاهد اتفاقات خوبی در سواحل باشیم .

 احمدی پور ادامه داد: خوشبختانه امسال جلسات و هماهنگی ها برای طرحهای ساحلی قبل از آغاز سال صورت گرفت و مسایل و مشکلات به هیات دولت انتقال داده شد و هیات دولت اهتمام ویژه ای نسبت به سواحل دارد .

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوانیم طرح های سالمسازی را کیفیت ببخشیم باید از منابع استانی و ملی و حتی بخش خصوصی کمک بگیریم .

احمدی پور با اشاره به اینکه هر طرح الگویی بالغ بر ۷ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد گفت: اجرای ۵۰ طرح سالم‌سازی دریا در گیلان نیازمند مشارکت بخش‌خصوصی است زیرا با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان هم نمی توان بیش از ۳ طرح الگویی ایجاد کرد .

معاون سیاسی ‌امنیتی استاندار گیلان تهیه اساسنامه سازمان عمران و سواحل، مشارکت بخش‌های خصوصی، طرح الگویی استاندارد دریا، شناسایی مناطق ممنوعه و اجرای برنامه متنوع فرهنگی را ۵ برنامه حوزه اجتماعی عنوان کرد و افزود: قطعا توسعه سواحل نقش بسزایی در گردشگری و اشتغال در این استان دارد .

اختصاص ۲۶۰میلیارد ریال برای ساماندهی طرح های ساحلی شمال کشور

در خاتمه نیز رییس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور از اختصاص اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال برای ساماندهی طرح های سالم سازی دریا در سواحل استان های شمالی خبر داد.

علی ملازاده در نشست ستاد ساماندهی سواحل و مناطق گردشگری گیلان گفت: اختصاص اعتبار برای هر استان، منوط به هزینه کردن بهینه و اصولی برای طرح های سالم سازی دریا است.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت بموقع حق الزحمه ناجیان غریق تصریح کرد: در این طرح ها برخی از دستگاه ها شبانه روزی فعالیت می کنند که باید در این اعتبارات به طور ویژه دیده شوند.

رییس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور با اشاره به ارزیابی ساماندهی سواحل کشور در سال گذشته اظهار کرد: در این ارزیابی ها با استفاده از نظرات کارشناسی، دیدگاه های دستگاه های اجرایی استان ها و افراد بومی، دغدغه هایی مشخص شد که طی یک ماه تلاش بی وقفه، آیین نامه ای جامع تدوین شد.

وی یکی از مهمترین اهداف ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور را کاهش تلفات انسانی عنوان کرد و با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد غرق شدگان در سواحل شمالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته به این مهم توجه کافی نشد و تلفات انسانی غیر طبیعی بوده است.

ملازاده استان گیلان را در بحث ساماندهی سواحل دارای مدیریت یکپارچه و هماهنگی دانست و افزود: بخش های مختلف از جمله استانداری ، نیروی انتظامی ، هلال احمر و سپاه حضوری فعال در بحث ساماندهی سواحل استان دارند.

وی درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: امسال کمیته ای تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر با همکاری ائمه جمعه و سپاه در هر شهرستان تشکیل شده که با اقدامات ایجابی، مکمل کارها و برنامه های فرهنگی باشند.

رییس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور خدمات رسانی مناسب و رعایت بهداشت در طرح های سالم سازی، بحث های عمرانی و افزایش این طرح ها را از دیگر اولویت های ستاد ساماندهی سواحل ذکر کرد.

ملازاده کاهش تلفات انسانی را در گرو افزایش طرح های سالم سازی خواند و گفت: برای افزایش طرح های سالم سازی دریا، بودجه های دولتی کافی نیست و باید از بخش خصوصی برای این مهم نیز بهره گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: باید بخشی از طرح های سالم سازی دریا را دولت با ایجاد زیر ساخت های مناسب، فراهم کند و بخش دیگر مربوط به افزایش طرح ها و خدمات، نیازمند ورود بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه متولی ساماندهی سواحل در استان استاندار و در شهرستان ها فرمانداران هستند، اظهار کرد: در شهرستان ها باید کمیته های تخصصی تشکیل شود و مسوولان شهرستان ها با توجه به مسوولیتشان امور را مدیریت کنند.

ملازاده نقش منجیان غریق ، نیروی انتظامی و هلال احمر را در کاهش تلفات انسانی موثر خواند و تصریح کرد: باید گشت های چرخشی و نظارتی برای جلوگیری از غرق شدن انسان ها در سواحل استان فعال باشند./خزرآنلاین

About

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان: تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز …