چاپ مطلب چاپ مطلب

کشتی گیر پبشکسوت و عضو ادواری شورای شهر املش:   کشتی گیله مردی  نباید زیر مجموعه ورزشهای رزمی قرار داده می‌شد

کشتی گیر پبشکسوت و عضو ادواری شورای شهر املش:

  کشتی گیله مردی  نباید زیر مجموعه ورزشهای رزمی قرار داده می‌شد/
کشتی گیله مردی، نمادی از  مرام پهلوانی مردانِ گیـلان است/

  هر چه دارم از نامِ نیـکِ پـدر است

۰

اصغر جانعلی پور ، عضو ادواری شورای شهر املش و پرتکرار ترین عضو شوراهای شهر و استان گیلان، با شش دوره انتخاب در املش، گفت : بعنوان یک پیشکسوت کشتی گیله مردی معتقدم کشتی گیله مردی نماد جوانمردی و پهلوانی مردان گیلان است و باید به این ورزش بومی  به شکل مستقل پرداخته شود.

همای خبـر – جانعلی پور گفت: زیر مجموعه ورزشهای رزمی بودن، به هویت پهلوانی کشتی گیله مردی خدشه وارد می‌کند !

اصغر جانعلی پور، استانهای گیلان و مازندران را خاستگاه مهمی در توسعه ورزش کشتی در کشور دانست و گفت: انجام مسابقات دوره ای و تخصیص اعتبارات مالی ، برای پرداختن به این رشته بومی سبب پرورش استعدادهای جدید میشود  و رونق اقتصادی در پی خواهد داشت.
وی گفت:  بنده از جایگاه شغلی خود در شورای اسلامی املش  در حد توان در ارتقآء سطح این ورزش بومی گیلان همراه بوده ام و  از همکاریهای شهردار املش و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر املش، نیز در این موضوع قدردانی میکنم.

این پیشکسوت ورزشی در ادامه با ذکر اینکه کشتی گیله مردی را از پدر و عموی خود، پهلوان یوسف و علیجان جانعلی پور آموخته و از کودکی به اتفاق برادران خود با انگیزه و علاقه دنبال کرده است ، پدر و برادران را از چهره های صاحب نام کشتی  در املش دانست و گفت: اعتبار و آبروی خود را از نام نیک پدر دارم که علاوه بر ورزشکار بودن در جوانمردی و مرام پهلوانی از خوبان روزگار بود.و هنوزهم به نیک نامی یاد میکنند.

(تصویر دو برادر پهلوان یوسف و علیجان جانعلی پور)

 

این عضو شورای شهر املش در ادامه  از پیشکسوتانی چون علیجان جانعلی پور،ابراهیم چلارسی،و پهلوان عیسی  فرمانبر، اکبر و باقر جانعلی پور، برادران رسولی،  و چند پهلوان دیگر از شهرستان املش، آنها را از بهترینهای این رشته نام برد.

جانعلی پور  گفت:  اولین کشتی خویش در دوران نوجوانی را در روستای حاجی آباد با حریفی به نام صفر خستوان را به خوبی به خاطر دارم.

وی ضمن یادکردن از برخی کشتی های خاطره انگیز دوران فعالیت خود در این رشته گفت: اخیرا و با همراهی آقای مرتضی و مصطفی رسولی و باقر جانعلی پور،بهرام محمدی،حسن رمضانی، محمد فهیم و اهالی املش یک سری مسابقات گیله مردی با عنوان یادواره پهلوان یوسف جانعلی پور در شهرستان املش در دو رده سنگین وزن ( بالای ۷۰ کلیوگرم و زیر ۷۰ کیلوگرم ) به مدت ۱۵ شب برگزار شد که برنده نفر اول سنگین وزن آن پهلوان رسولی از  بین کلای لاهیجان و برنده سبک وزن آن  پهلوان فاضل قرباندوست بودند.

اصغر جانعلی پور با ذکر اینکه در سالیان پیش مدتی نیز تحت نظارت استاد مرحوم محمد زادپرور در رشته پرورش اندام فعال بوده گفت: هم اکنون داور کشتی گیله مردی هستم و این توصیه را به فعالان این رشته دارم که کشتی گیله مردی یک ورزش پهلوانی و هدف از آن چالاکـی جسم و ذهن است نه مبارزه و آسیب رساندن به دیگران و امیدواریم با همیاری مسئولان و هیات کشتی استان گیلان به ارتقاء سطح کیفـی این ورزش توجه شود و  رسم پرشور و خاطره انگیز کشتی گیله مردی در مراسم عروسی های روستایی گیلان دوباره احیاء و پررونق شود.

وی در پایان از حمایتها و تلاشهای اهالی فهیم شهرستان املش، فرمانداری املش، شورای تامین استان ، مدیران شهری املش، پهلوانان املشی از جمله برادران رسولی املشی، حسن رمضانی، باقرجانعلی پور،عیسی فرمانبر،محمدفهیم تقدیر کرد.

انتهای پیام/ همای خبـر

 

About نسرین عشقی

Check Also

با اتهام تضییع اموال دولتی تائید حکم قضایی یکی از نمایندگان گیلان در مجلس؛ کار به رد اعتبارنامه می رسد؟

با اتهام تضییع اموال دولتی تائید حکم قضایی یکی از نمایندگان گیلان در مجلس؛ کار …