چاپ مطلب چاپ مطلب

جشنواره ملی تالاب دوخان برای نجات تالاب بین المللی انزلی ، اسفند ماه امسال در منطقه آزاد انزلی برگزار می گردد

جشنواره ملی تالاب دوخان ، با هدف استفاده از ابزار فرهنگ و هنر جهت ایجاد عزم ملی برای نجات تالاب بین المللی انزلی ، اسفند ماه امسال در منطقه آزاد انزلی برگزار می گردد.

همای گیلان، در راستای برگزاری این جشنواره ، چالش ملی تالاب دوخان با هدف هم نوایی اقشار مختلف و به خصوص هنرمندان ، فرهنگیان، ورزشکاران، سیاسیون و … به صورت زنجیره ای در هم تنیده روز به روز گسترش می یابد و این پیام روشن و شفاف یعنی کمک و عزم و اراده همگان برای احیای تالاب زیبای انزلی در حال انتشار است.
در این راستا افراد تریبون داری هستند که در جهت منافع حزب و جناح متبوع خود گام بر می دارند و هر حرکت و تلاشی بدون هماهنگی با آنها یقینا محکوم به برچسب خوردن است.
نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس جمهوریت آن هم از نوع اسلامی بنا شده و بارها و بارها شرکت در راهپیمایی ها و حضور در پای صندوق های رای را دلیل محکمی بر مشروعیت خود عنوان می دارد ، اظهر من الشمس است که این نظام بر مبنای حرکات مدنی از سوی مردم وفادار ایران شکل گرفته و بر آن افتخار می کند. حال هر نوع حرکت مدنی از آسیب های گوناگون مبرا نیست و نهادهای بسیاری برای نظارت بر این گونه حرکت ها وجود دارند و سبب ایجاد آرامش و اطمینان برای فعالین مدنی کشور می گردند. اندکی درنگ و تحقیق در مورد چهار دهه فعالیت نظام ، خود گواه این هشیاری نهادهای امنیتی است.
حال چرا باید به نهادهای امنیتی با استفاده از تریبون هفتگی نماز جمعه تذکر داد؟ آیا این گونه تذکرات خواسته یا ناخواسته در جهت تضعیف نهادهای امنیتی نیست؟ آیا اینگونه تذکرات نمی بایست در خفا صورت گیرد؟ آیا هدف از این گونه تذکرات خودنمایی نیست؟ آیا نظارتی بر این تریبون ها صورت می گیرد ؟
در هر صورت حرکت غیر سیاسی و غیر جناحی و اجتماعی مردم ایران زمین در چارچوب ادب، فرهنگ و هنر، در جهت حفظ منابع خدادادی به عنوان یک طرح الهی آغاز شده و باید به خاطر داشته باشیم که بیشترین تاثیر در حفظ منابع طبیعی خود مردمی هستند که روزانه با طبیعت در ارتباط بوده و طبیعت برای آن ها خاستگاه و سرچشمه زندگی و زیبایی و تدبر در آیه های الهی است.
بر چه کسی پوشیده است که در سراپرده طبیعت، دستی تدبیر می‌کند و این نعمت‌ها درجهت آسایش و رفاه انسان خلق شده است؟ قرآن کریم در آیات بسیاری از تسخیر طبیعت برای انسان توسط خدا خبر می‌دهد مانند سوره ابراهیم /۳۲ و ۳۳، نحل /۱۲ و ۱۴، حج /۶۵ و لقمان / ۲۹، همچنین از رام کردن تمام آسمانها و زمین برای انسان خبر می‌دهد.
هدف جشنواره تالاب دوخان این بوده که بدانیم طبیعت چه اهمیتی دارد و چه زیبایی‌هایی می‌آفریند و چگونه می‌توان از آن به گونه‌ای نیکو استفاده کرد و مهم‌تر اینکه بدانیم همه این نعمت‌ها آیه های الهی هستند و هدفی برای آفرینش آنها وجود دارد و ما انسانها ناسپاسی نعمت نکنیم و به ستم از آن استفاده ننماییم .
به همین دلیل، جشنواره ملی تالاب دوخان با دعوت مردم به مشارکت عمومی در احیای تالاب و ایجاد عزم راسخ ملی این فرهنگ الهی را بیش از پیش در دل های مردم جای داد و تا امروز آنچه که انتظار می رفته به تحقق پیوسته است.

جای پویش های فرهنگی این چنین سالهاست که در کشور ما خالیست و امید است این چالش و جشنواره آغازگر راهی باشد برای حفظ سرمایه های ملی و طبیعی ایران بزرگ و سرآغازی برای ادبیات مطالبه گری صحیح و سالم./موج شکن

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …