چاپ مطلب چاپ مطلب

گام اول شورای ششم در ایجاد نظم ترافیک شهری؛ هوشمندسازی پارک اتومبیل‌ها در حاشیه معابر اصلی رشت جریمه نمی‌کنیم؛ جای پارک میدهیم بسته‌های تخفیفی و تشویقی پارکینگی برای شهروندان و سازمانها/فرهنگ‌سازی نظم ترافیکی با مشارکت شهروندان

اختصاصی همای گیلان_
در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر رشت لایحه هوشمندسازی پارک اتومبیل‌ها در حاشیه معابر شهر بررسی شد.
در این جلسه که بصورت تلفیقی با کمیسیون بودجه و حقوقی انجام گرفت، مطرح شد: پارکهای طولانی مدت برخی شهروندان در ساعتهای متمادی در حاشیه خیابانها از علل اصلی ایجاد گره‌های ترافیکی در معابر رشت است؛ لذا لازم است در این راستا اقداماتی اساسی صورت گرفته و این مشکل به شکلی پایدار و فرهنگ‌سازی شده حل شود.

در این خصوص سعی بر آن است ضمن ایجاد فضاسازی هوشمند پارک‌حاشیه‌ای، به مکانهای محدودی که برای پارک اتومبیل در کنار خیابانها موجود است، کاربری معنادارتری داده و گره‌های ترافیکی شهر را روان گردد.

همچنین در این جلسه مطرح شد: طرح مدیریت و هوشمندسازی پارک‌های حاشیه‌ای شهر، مصوب شورای پنجم بوده؛ فاز استقرار آن از فروردین ۱۴۰۰ به مدت ۹ ماه آغاز شده و قرارداد آن در اردیبهشت ماه گذشته با شرکت مجری طرح منعقد گردیده است.

نادر حسینی_ عضو کمیسیون گفت: از آنجا که مفاد قرارداد مربوط به شورای قبل بوده و نیاز است موضوع بیشتر بررسی شده با مطالعه بیشتری زوایای موضوع بررسی گردد.

سید شمس شفیعی نیز اظهار کرد: در این راستا نیاز به تامل و تعامل بیشتری داریم. باید وقت و زمان کافی قبل از اجرای پروژه صرف گردد و با مطالعه و تسلط کامل هم بر مفاد قرارداد و هم اطمینان از نتیجه بخش بودن موضوع شروع به اجرا نماییم.

عباس نژاد نیز تاکید کرد: اقدام سنجیده و شروع فاز به فاز و مرحله بندی شده این طرح و بررسی حقوقی و مهندسی این طرح، مهمترین اقدامی است که فی‌الحال باید روی آن تمرکز شود رفاه شهروندی و رضایت آنان در اجرای هر پروژه شهری مهمترین اولویتی است که باید لحاظ شود لذا در این امر نیز پس از مطالعه کافی در اصل قرارداد و بررسی تمامی جوانب کار شروع به هوشمندسازی پارکهای حاشیه‌ای معابر خواهیم نمود.

الهی_ معاون سازمان سرمایه
گذاری شهرداری نیز در این رابطه گفت: دغدغه های موجود و جزییات موضوع با سرمایه‌گذار پروژه مطرح شده و هدف اصلی از هوشمندسازی فضاهای پارک شهری عدالت در توزیع فضای پارک اتوموبیل است.
وی گفت: همزمان با درخواست شورای پنجم در این خصوص، با استانداری گیلان نیز مکاتباتی صورت گرفته است. وی اشاره کرد: شرکتی که با آن قرارداد بسته ایم، پروژه هایی مشابه در شهرهای تبریز، ارومیه، کرمانشاه، بندرعباس و چند شهر دیگر داشته و ما بااطمینان به موفق بودن پروژه شروع به اجرا خواهیم کرد.
وی گفت در حال حاضر ۲۶ معبر در سطح شهر شناسایی کرده‌ایم که بر اساس پرترافیک، ترافیک متوسط و کم ترافیک بودن با نامهای معابر الف. ب. ج مشخص میگردند و در فاز اول فقط در معابر الف با قرار دادن پارکبان، اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای را آغاز خواهیم نمود.
وی گفت در حال حاضر ۴هزار جای پارک در ۲۰ خیابان شهر شناسایی شده و موجود است.

مدیر شرکت طرف قرارداد این طرح نیز ضمن سخنان مبسوطی اظهار داشت: این شرکت با بیست سال تجربه مفید کاری در صنعت IT تا کنون پروژه‌های زیادی را در چند شهر بزرگ کشور اجرایی نموده است.
وی تاکید کرد شرکت ما به شهرداری و شورای شهر رشت اطمینان میدهد که ظرف مدت ۲۴ الی سی ماه از اجرای پروژه نظم ترافیکی کاملی را در شهر رشت شاهد خواهید بود و این بزرگترین ره‌آورد اجرای این قرارداد در سطح شهر است.

وی طی توضیحاتی تکمیلی گفت: در گام اول پیامکهایی از (یک دیتا بیس خاص) برای شهروندان ارسال میگردد که از این پس به ازای پارک اتومبیل در خیابانهایی مشخص تا نیم ساعت اول رایگان و پس از آن مشمول پرداخت هزینه خواهید بود تا در این راستا بتوانیم فضاهای پارک را به شکلی عادلانه بین شهروندان توزیع کنیم.
وی گفت طی ماه اول هیچ جریمه‌ای در کار نبوده و کار ما صرفا جنبه آموزشی و آزمایشی خواهد داشت و پس از این دوره یک ماهه، نسبت به الف. ب یا ج بودن معبر، هزینه هایی بالغ بر هزارو۶۰۰ تا دو هزار و دویست تومان در هر ساعت برای صاحبان خودرو در نظر گرفته خواهد شد.

معابر الف نیم ساعت رایگان، پس از آن “دو هزار ۲۰۰ تومان” در هر ساعت.

معابر ج تا نیم ساعت رایگان و پس از آن “هزارو ۶۰۰ تومان” در هر ساعت.
به همین منوال رقمی میان این دو برای پارک خودرو در معابر ب منظور خواهد گردید.

در این جلسه تاکید شد دو بسته تشویقی مخصوص برای شهروندانی که به شکل متناوب از پارکینگ‌های حاشیه ای استفاده میکنند و برای ادارات و سازمانها در نظر گرفته شده است. به این شکل که هر متقاضی با ارسال پیامکی حاوی شماره همراه و شماره پلاک ماشین از تخفیفات ویژه سازمانی و شهروندی برخوردار خواهند شد.

همچنین در این جلسه مطرح شد: سه دستگاه سمند دوربین دار، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم افزاری، ایجاد سرور، اجرای ۴۲۰۰خط کشی مخصوص پارک و نیروهای کف خیابان، تجهیزاتی است که شرکت سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه به کار خواهد گرفت.
سرمایه ثابت این پروژه نیز دو میلیارد تومان برآورد و پایه قرارداد برای شهرداری رشت در این میان در حال حاضر ۳۵ درصد ذکر گردیده است.

همچنین مقرر گردید مفاد قرارداد به طور مجزا به رویت اعضای کمیسیون برسد و سرمایه‌گذار پروژه نیز برای شفاف‌سازی اجرایی و حقوقی طرح برای اعضای کمیسیون در هر زمان اعلام آمادگی نمود.

این جلسه در ادامه با حضور اعضای کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی با بررسی چند دستور بودجه‌ای دیگر به کار خود پایان داد.

اعضای کمیسیون ترافیک شورای ششم مسعود عباس نژاد، واثق کارگرنیا، هادی رمضانی، نادر حسینی و مهدی نوری
و اعضای کمیسیون برنامه بودجه شورا نیز آقایان سیدشمس شفیعی، رضا عاشری، سید حسین رضویان و علیرضا تاج شهرستانی هستند.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فرماندار لنگرود خبر داد: “برنامه‌های توسعه‌ای و حل مشکلات بخش اطاقور در دستور کار قرار دارد” “بررسی ظرفیت‌های توسعه، پروژه‌های عمرانی و چالش‌های آب و بهداشت در نشست میز خدمت با مردم اطاقور

فرماندار لنگرود خبر داد: “برنامه‌های توسعه‌ای و حل مشکلات بخش اطاقور در دستور کار قرار …