چاپ مطلب چاپ مطلب

گره هدفمندی یارانه‌ها کورتر می‌شود: یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی فقط برای ۱۵ میلیون تن!

 

در حالی که پیش از این، تنها از حذف یک یا دو دهک در‌آمدی بالا برای دریافت یارانه نقدی خبر داده می‌شد و پیش از این نیز از افزایش یارانه نقدی دهک‌های پایین شنیده شده بود، اکنون رئیس کمیسیون اقتصادی، خبر از آن می‌دهد که نه تنها از افزایش یارانه نقدی هیچ گروهی خبری نیست، بلکه یارانه نقدی باید ‌به ۱۵ میلیون ‌تعلق ‌گیرد
یا دو دهک در‌آمدی بالا برای دریافت یارانه نقدی خبر داده می‌شد و پیش از این نیز از افزایش یارانه نقدی دهک‌های پایین شنیده شده بود، اکنون رئیس کمیسیون اقتصادی، خبر از آن می‌دهد که نه تنها از افزایش یارانه نقدی هیچ گروهی خبری نیست، بلکه یارانه نقدی باید ‌به ۱۵ میلیون ‌تعلق ‌گیرد

به گزارش «تابناک» امروز ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو‌ در رابطه با تصمیمات کمیسیون تلفیق در خصوص تبصره هدفمندی یارانه‌ها اذعان کرد: تصمیم کمیسیون تلفیق بر این است که پرداخت یارانه‌های نقدی به جامعه هدف شامل قشرهای آسیب‌پذیر، کارگران، بیکاران، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و به طور کل قشر فقیر جامعه اختصاص یابد.

وی گفته است: بررسی‌های ما این است که یارانه نقدی به ۱۵ میلیون ‌از جمعیت کشور پرداخت شود و کسانی که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند خود اظهاری کنند. نیاز نیست به همه آحاد مردم یارانه پرداخت شود‌ و مبلغ یارانه نقدی نیز از ۴۵ هزار تومان افزایش نمی‌یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قیمت سوخت نیز خاطرنشان کرد‌: قیمت حامل‌های انرژی باید بر پایه الگوی مصرف تعیین شود؛ به این معنا که افرادی که مصرف بیشتر دارند، قیمت بالا‌تر و کم مصرف‌ها قیمت کمتری بپردازند.

وی گفته: دولت اعلام کرده سه ماه طول می‌کشد تا آیین نامه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تدوین شود و تأکید کرده ‌که به زودی این تصمیمات نهایی می‌شود.

اظهارات فتحی‌پور در حالی است که پیش از این سخنانی در خصوص افزایش یارانه نقدی برای دهک‌های پایین درآمدی جامعه شنیده می‌شد و همچنین عنوان می‌شد که در سال آینده تنها یک یا دو دهک درآمدی بالا از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد.

‌غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی در‌باره جزئیات تبصره هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: پیش‌بینی من این است که دولت حداقل یارانه یک تا دو دهک بالا را حذف می‌کند، زیرا با این کار، فرصت برایش فراهم می‌آید که یارانه دو تا سه دهک پایین را اضافه کند و احتمالا به ۴۵۵۰۰‌ ۵۵ یا ۶۰ هزار تومان افزایش یابد.

همچنین بار‌ها پیش از این مسئولان اقتصادی دولت از جمله وزیر اقتصاد روحانی گفته بودند که روش پرداخت یارانه به شکلی فعلی که بر اساس مساوات است، به هیچ وجه عادلانه نیست و به شکل ضمنی و صریح اشاره کرده بودند که حمایت باید از قشرهای ضعیف جامعه افزایش یابد.

اما اکنون سخنان فتحی‌پور حاکی از آن است که گویا قرار است تنها به دو دهک درآمدی ‌یارانه تعلق بگیرد و حذف الباقی دهک‌ها نیز به معنای افزایش یارانه این دو دهک نیست!
اما نکته دیگر‌‌ در سخنان فتحی‌پور ، این است که نظر کمیسیون تلفیق این است که پرداخت یارانه نقدی باید به این ۱۵ میلیون ‌بنا بر خود اظهاری باشد.

فتحی‌پور گفته است: پرداخت یارانه نقدی از طریق خود اظهاری بوده و دولت فرم‌هایی را در بین مردم پخش کند و اگر خوداظهاری خلاف واقع باشد، جریمه‌ای برای افراد در نظر گرفته می‌شود.

اکنون پرسش اساسی‌ این است که چگونه مجلس یا دولت قصد دارند مشخص سازند که خود اظهاری افراد درست بوده‌ یا نه؟ به عبارتی اگر دولت و مجلس ابزارهایی را برای تعیین دقیق اینکه کدام یک از افراد در کدام دهک درآمدی هستند،‌ دارند، چه دلیلی بر خود‌اظهاری است و با وجود چنین ابزارهایی چرا هم‌اکنون دولت و مجلس اقدام به حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه نقدی به شکل مستقیم نمی‌کنند؟

البته فتحی‌پور اذعان کرده ‌که این تصمیمات در راستای حمایت از تولید صورت گرفته، ولی در حالی که تبصره هدفمندی دولت تنها نیمی از حق تولید را برای سال آینده در نظر آورده، ‌هنوز جای این پرسش ‌است که حذف بیش از ۵۰ میلیون تن از دریافت یارانه نقدی آنگونه که فتحی‌پور خبر داده است، چه تأثیری در حمایت از تولید خواهد داشت؟

این‌ها به این معناست که گره هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم و در سال آینده از هم‌اکنون به گره‌ای کور تبدیل شده ‌و سرگیجه‌های دولت و مجلس و اظهارات متناقض فراوان در این خصوص منجر به آن شده ‌که افکار عمومی به شدت در خصوص تکلیف خود در برابر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سردرگم و انگشت به دهان بماند.

About

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …