چاپ مطلب چاپ مطلب

گزارشی از روستای حاج سلیم محله / تقوای سلیمی: گسترش حریم شهرها نه تنها باعث کوچک شدن روستاها بلکه موجب ازبین رفتن آن میشود + عکس

اختصاصی همای گیلان:  روستای حاج سلیم محله در مرز بخش مرکزی و بخش رودبنه قرار دارد.
این روستا با ۱۰۰۰ نفر جمعیت در قالب ۳۰۰ خانواریکی از روستاهای پر جمعیت بخش رودبنه به حساب می آید. مهندس امین تقوای سلیمی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دهیار این روستا طی گفتگویی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در طرح جامع شهرداری لاهیجان در سال گذشته قسمتی از این محل جزء شهر گردید که این عامل موجب کاهش درآمد دهیاری گشته است( این قسمت ۱۰۰ خانوار جمعیت داشت)
وی افزود: این روستا دارای امکاناتی همچون آب ،برق ، گاز ، تلفن، دفتر خدمات ارتباطی ، مسجد جامع حاج سلیم محله، بقعه دو برادران و زمین ورزشی میباشد.

DSCN7961
دهیار این روستا در خصوص فضای آموزشی خاطرنشان کرد: این محل در گذشته دارای دو واحد آموزشی ابتدایی و دبیرستان بود که سال قبل مدرسه ابتدایی آن به دلیل کمبود دانش آموز تعطیل گردید و مدرسه دبیرستان آن جزء قلمرو شهر لاهیجان محسوب گردید.
مهندس تقوای سلیمی اضافه کرد: راه اصلی این روستا آسفالت و راه ارتباطی چندین روستای بخش مرکزی میباشد، ضمن آنکه راه دسترسی دوم به محله در شرف انجام آسفالت می باشد و هم اکنون زیر سازی آن انجام شده است.
وی یادآور شد: این روستا از سال ۸۳ دارای طرح هادی می باشد که نیاز مبرم به بازنگری دارد.
دهیار روستای حاج سلیم محله در خصوص وضعیت اقتصاد روستا گفت: اقتصاد مردم محل بر پایه کشاورزی و عمدتا برنجکاری( ۸۰ هکتار زمین زیر کشت ) و تعداد اندکی دامداری( ۶۰ راس گاو) استوار است.
تقوای سلیمی عنوان کرد: جهت شکوفایی اقتصاد محل باید هم مردم و هم مسئولین کشت دوم یا راتون ،پرورش ماهی و پرورش اردک را ترویج دهند تا زمین های کشاورزی از کشت فصلی خارج شوند همچنین رودبنه با توجه به اینکه شاهراه تلقی میشود و راه ارتباطی چندین شهرستان همچون آستانه،لنگرود و کیاشهر میباشد نیاز به احداث یک شهرک صنعتی دارد که وجود این شهرک موجب میشود بسیاری از مردم و جوانان منطقه مشغول به کار شوند و از مهاجرت جلوگیری شود و همچنین امنیت را به جهت ایجاد اشتغال و عدم گرایش جوانان به ناهنجاری را به همراه داشته باشد.
وی با بیان این مطلب که حدود ۲۱ماه به عنوان دهیار این روستا به امر خدمتگزاری به مردم مشغول به کار هستم افزود:شناخت مسائل و مشکلات محل،تعامل با مردم و مسئولین،ارتباط نزدیک با مردم و حل مشکلات در حد توان از جمله برنامه های این جانب طی این مدت بوده است.
دهیار روستا در خصوص دلایل انتخاب خود به عنوان دهیار این روستا اظهار داشت :هرکسی دینی نسبت به محل و زادگاه خود دارد،این جانب خواستم به عنوان کارشناس ارشد از اموخته هایم و نوع ارتباطی که دارم خدمتی برای زادگاهم کرده باشم.
مهندس تقوای سلیمی در خصوص رویکرد دولت نسبت به دهیاران در روستاها یادآور شد :دولت تدبیر و امید با برگزاری کلاس آموزشی خوب،مناسب و کارا و اتنخاب افراد تحصیل کرده به عنوان دهیار در روستاها توانسته است خدمات مناسبی در روستاها از خود برجا بگذارد،ضمن آنکه در بخش رودبنه با انتخاب مهندس رضا مهدوی که هم دارای ارتباط خوبی با مردم و مسئولین میباشد و هم تحصیلات مرتبط دارد توانسته خدمات بسیار مناسب و در خور شان مردم از جمله گازرسانی به تمام روستاهای این بخش،آسفالت راههای روستایی،آب رسانی که یکی از مهمترین مشکلات این بخش بود را انجام داد.
وی ادامه داد: طی مدت ۲۱ ماه توانستیم با کمک مردم و مسئولین خدماتی از جمله: بازسازی قبور شهدا، تهیه تابلوی یادمان شهدا که بزودی نصب میگردد، شن ریزی کوچه ها، مرمت و بازسازی پمپاژ آب زراعی ، مرمت و تجهیز زمین ورزشی مسجدپوشان، اهدا دستگاه تست قند خون به بهداشت روستایی حاج سلیم محله، خرید لامپ های روشنایی معابر،  لوله گذاری نهرها جهت اجرای پروژه آسفالت، عقب نشینی دیوارها جهت بازگشایی معابر، همکاری با جهاد کشاورزی جهت مکانیز کردن ۳۰ هکتار از زمین های کشاورزی و زراعی ، جمع آوری زباله و مرمت دیوار دهیاری را انجام دهیم.
دهیار حاج سلیم محله با اشاره به این مطلب که جمع آوری زباله این محل هفته ایی یک بار توسط تعاونی دهیاران انجام میگیرد گفت : یکی از مشکلات در روستا رهاسازی زباله است و این دهیاری تصمیم دارد با اهدای کیسه زباله نسبت به زیباسازی روستا اقدام نماید.
وی در خصوص برنامه های آتی در محل خاطر نشان کرد : بازگشایی و شن ریزی حاشیه خیابان اصلی که هم اکنون مکاتبات اداری آن انجام شده است ، اتمام پروژه آسفالت که هم اکنون در حال انجام است، پیگیری مشکلات مربوط به سند و حل آن به کمک اداره بنیاد مسکن و ثبت اسناد از جمله برنامه های این دهیاری می باشد.
وی در زمینه مشکلات صدور سند در این روستا افزود : در سال های ماضی حدود ۷۰۰ فقره ثبت نام صدور سند در انجام گرفت و نیمی از آن تبدیل به سند گردید و بقیه در حال انجام می باشد که از مسئولین مربوطه ، تسریع در انجام امور را خواستاریم که یکی از دغدغه های اصلی مردم روستا می باشد.

تقوای سلیمی همچنین در خصوص طغیان رودخانه زاکله بر رود یادآور شد:همواره در فصول بارندگی این رودخانه طغیان نموده و موجب از بین بردن راه اصلی محل می شود که یکی از معضل با سنگ چین تا حد زیادی قابل حل می باشد.
دهیار روستای حاح سلیم محله از دیگر مشکلات روستا را جمع آوری آب های سطحی عنوان کرد و اظهار داشت: در قسمتی از محل در زمان بارندگی با مشکل آب گرفتگی مواجه هستیم که امیدواریم مسئولین در این خصوص اقدام عاجل مبذول دارند.
وی در ادامه به پل چوبی فرسوده ی محل اشاره کرد و افزود : طی بازدیدی که فرماندار قبل، از این پل داشت قول مساعدت در زمینه بازسازی این پل را داده بود که امیدواریم مهندس احمدی فرماندار جدید نسبت به حل این مشکل اقدام نمایند.
تقوای سلیمی در ادامه به بارندگی در سال جدید اشاره نمود و افزود: همه ساله با مشکل کم آبی مزارع کشاورزی مواجه بودیم که امسال به برکت بارندگی این مشکل به حداقل رسید.
دهیار روستای حاج سلیم محله عنوان کرد : از آنجایی که کشاورزان و مردم روستا هر ساله دچار بلایای طبیعی می شوند ، در همین راستا درنظر داریم با همکاری شرکت بیمه روستاییان از خدمات بیمه ای بهره مند گردند و منازل محل را بیمه کنند.
وی در پایان با بیان اینکه تمام خواسته های مردم در حد توان دهیاری و دولت در حال به کار گیری می باشد ، لذا از مردم همکاری با دهیاری را خواستار شد و همچنین از مسئولین هم درخواست نمود تا نسبت به حل مشکلات مردم روستا مساعدت بیشتری انجام دهند.

photo_2016-07-14_10-36-18

photo_2016-07-14_10-36-35

DSCN7971

photo_2016-07-14_10-36-20 photo_2016-07-14_10-36-23 photo_2016-07-14_10-36-40

DSCN7973

DSCN7970 DSCN7976 photo_2016-07-14_10-36-01 photo_2016-07-14_10-36-08 photo_2016-07-14_10-36-12 photo_2016-07-14_10-36-15 photo_2016-07-14_10-36-25 photo_2016-07-14_10-36-28 photo_2016-07-14_10-36-30 photo_2016-07-14_10-36-32 photo_2016-07-14_10-36-38

 

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران اختصاصی همای خبر– هرچند …