چاپ مطلب چاپ مطلب

یادی از معلم شهید: دکتر شریعتی /زینب حسین نیای سلیمی

اختصاصی همای گیلان:در روز دوم آذر ۱۳۱۲ ش در مزینان از توابع سبزوار به دنیا آمد، از کودکی با دو دسته از دوستان پدرش مأنوس بود، دسته اول: کتاب هایی که در قفسه ی کتابخانه پدر قرار داشتند و دسته دوم: دوستان اندیشمند و صاحب نظری که به منزل پدر آمد و شد داشتند.

photo_2016-06-17_03-12-59
در حین تحصیل در مقطع دبیرستان ” کانون نشر حقایق اسلامی” _ تأسیس شده توسط پدرش _آشنا شد و نوشتن مقالات فلسفی و علمی را درکانون آغاز کرد.
بعد از اخذ دیپلم در مدارس یکی از روستاهای مشهد مشغول تدریس شد. در ۱۳۳۶ ش به همراه پدر در مبارزه علیه حکومت پهلوی دستگیر شد و مورد شکنجه قرار گرفت، با امتیاز شاگرد ممتاز بودن در مدرسه به رغم کارشکنی های ساواک بالاخره با هزینه دولت برای تحصیل به فرانسه اعزام شد، در فرانسه نیز به گروه “جوانان نهضت ملی ایران_ اروپا پیوست و در ۱۹۶۲ م در پاریس اولین شماره ماهنامه ایران آزاد را منتشر کرد، او در فرانسه با استادان بزرگی چون لویی ماسینون و سارتر گورویچ آشنا شد که بر اندیشه او تأثیری ژرف گذاشتند.
با بازگشت به ایران و به دلیل فعالیت های سیاسی به رغم داشتن مدرک دکترای جامعه شناسی در روستای طرق مشهد مشغول تدریس شد بالاخره به واسطه کمبود استاد درس تاریخ در ۱۳۴۵ تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد را شروع کرد و بعدها برای ایراد سخنرانی وارد حسینیه ارشاد شد و سخنرانی های گوناگونی در زمینه های: تاریخ اسلام و اسلام شناسی انجام داده است که آن موضوعات را با عناوین ومضامین و رویدادهای سیاسی پیوند می داد.
به دلیل نقش روشنگرانه شهید مطهری، شریعتی و…در حسینیه ارشاد، آن حسینیه توسط ساواک تعطیل شد و شریعتی ۱۸ ماه رادر زندان گذراند و بالاخره در ۲۶ /۲/ ۱۳۵۶ مخفیانه از ایران خارج شد و در روز یکشنبه ۲۹خرداد ۱۳۵۶ به طور نامعلومی در لندن به شهادت رسید.

14380610577

About سردبیر ارشد

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …