چاپ مطلب چاپ مطلب

ادارات و ارگانها طبق قانون مکلف به بسترسازی ساختمان و تجهیزات برای افراد دارای معلولیت هستند و عدم اجرا، سرپیچی از قانون و ترک فعل محسوب میشود

در جلسه مشترک کمیسیون های حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای شهر رشت مطرح شد؛

تمامی ادارات و ارگانها طبق قانون مکلف به بسترسازی ساختمان و تجهیزات برای افراد دارای معلولیت هستند و عدم اجرا، سرپیچی از قانون و ترک فعل محسوب میشود/

با مشارکت شهرداری و اداره کل بهزیستی متکدیان شناسایی و تعیین تکلیف میشوند/

گزارش از همای گیلان- مسعود عباس‌نژاد در پنجاهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک که به شکل مشترک با کمیسیون عمران تشکیل شد اعلام کرد: مناسب سازی ادارات و ناوگان عمومی حمل و نقل برای شهروندان جانباز، معلولان حرکتی و کم‌توانان جسمی مصوبه قانونی است و لازم است در تمامی ادارت و در سطح شهر اجرایی شود.
عباس نژاد در این جلسه که با حضور  سید مهدی خدمت بین دانا، مدیر کل اداره بهزیستی گیلان برگزار شد، ضمن تاکید بر این که حتی ساختمانهای شورای شهر و شهرداری نیز در این زمینه دارای نقص است از مناسب سازی برای مراجعات شهروندان دارای معلولیت برخوردار نیست گفت باید این نقایص حل شود و تجهیزات مناسب و استاندارد برای کم توانان جسمی در ساختمانهای مجموعه شورا و شهرداری مانند رمپ (سطوح شیب دار برای اتصال دو سطح غیر هم‌ تراز) و قابلیت دسترسی به سایر امکانات ساختمان برای این قشر از جامعه تعبیه شود.

عباس نژاد به دبیر کمیته مناسب سازی شهرداری توصیه کرد ضمن تعامل با اداره بهزیستی گیلان عملیات مناسب سازی معابر و ادارات را نیز با دادن اخطار به ادارات و پیگیری های جدی  دنبال کند و در صورت بروز مشکل مراتب را به شورای اسلامی ارجاع دهد و عدم اجرا یا کم کاری ها در این زمینه را به اطلاع شهرداران مناطق برساند.
عباس نژاد همچنین بر این نکته تاکید داشت شهرداری ها در دادن پایان کار به ساختمانهای اداری و تجاری به دارا بودن این آیتم ها توجه نمایند. وی گفت: شهرداری ها ، ساخت و سازها را به شکلی هدایت کنند که زیرساختهای لازم برای استفاده معلولان و کم توانان جسمی از ساختمان در هنگام نقشه کشی و ساخت و ساز لحاظ گردد.

عباس نژاد همچنین در دستور دیگر جلسه با موضوع بررسی راهکار برای ساماندهی کودکان کار و تعیین تکلیف متکدیان شهر رشت توضیح داد: بزودی و با هماهنگی شورا جلسه ای مشترک با حضور شهردار، مدیرکل دستگاه قضا، مقامات نیروی انتظامی و مدیر کل بهزیستی با موضوع حل معضل متکدیان رشت و ساماندهی کودکان کار در رشت تشکیل میدهیم.
عباس نژاد گفت: با الگوگیری از نتایج به دست آمده در شهر تبریز که امروزه در کشور به شهر بدون متکدی معروف است، در آستانه آسیب شناسی در این بخش هستیم به این شکل که با هماهنگی نیروی انتظامی و دادستانی متکدیان و کودکان کار شناسایی شده و بر حسب وضعیت، یا وارد چرخه کار شده  یا تحویل بهزیستی خواهند شد و یا به اماکنی که با مشارکت شهرداری، کمیته امداد و دیگر ارگانهای مرتبط تهیه میشود منتقل میشوند.
عباس نژاد گفت: برای اینکه متکدیان نتوانند از حس نوع دوستی شهروندان سوء استفاده  و تکدی گری را به یک شغل پردرآمد تبدیل کنند، خواستار تعامل و توجه رسانه ها هستیم و باید فرهنگ حمایت سیستمی و ارگانی از اقشار آسیب پذیر به شکلی انجام شود که چهره زشت تکدی گری از شهر رشت پاک شود و دیگر عملا برای این اشخاص تردد در خیابان و تکدی‌گری صرفه ای نداشته باشد.

لزوم زمان بندی مشخص و تعیین سقف زمانی برای پروژه های اجرایی شهرداری

محسن سماک‌چی،  نایب رییس کمیسیون ترافیک و رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن اظهار این مطلب که اجراهای شهرداری در بحث مناسب سازی معابر یا هر پروژه دیگر باید زمان بندی شده باشد تا  پیشرفت در کار حاصل شود، گفت: معضل بزرگ و اساسی در به تعویق افتادن اجراها ، عدم تعیین سقف زمانی است و توفیق یافتن در اجراها منوط به زمان بندی مشخص است و لذا در اجرای پایلوت برای تکمیل و مناسب سازی معابر ویژه همشهریان کم توان جسمی و حرکتی باید در بازه‌ی  زمانی مشخص، تعریف شود.
وی در بحث متکدیان نیز گفت: بسیاری از متکدیان در سطح شهر، غیر بومی و غیر ساکن در رشت هستند و حتی برخی از آنها  نیازمند هم نیستند اما به دلیل درآمد قابل توجهی که از این محل بدست می آید در خیابان ها و تقاطع ها به تکدی گری و اسپند دود کنی و این قبیل کارها مشغولند.
سماک چی گفت: انتقال این افراد به مکانی در حاشیه شهر و شناسایی وضعیت و هویت آنان مشخص میکند چه تعداد شهروند نیازمند واقعی در شهر داریم و برای اشتغال سالم کودکان کار و متکدیان دارای قوای جسمی و حمایت از اقشار نیازمند چه تمهیداتی باید بیندیشیم.

انتهای پیام

About نسرین عشقی

Check Also

حسن پورقربان، شهردار اسبق انزلی: عدم ثبات مدیریتی از دغدغه های اساسی شهرداران است

حسن پورقربان، شهردار اسبق انزلی: عدم ثبات مدیریتی از دغدغه های اساسی شهرداران است همای …