چاپ مطلب چاپ مطلب

۲۰ واحد صنعتی راکد منطقه آزاد انزلی احیاء شد

۲۰ واحد صنعتی راکد منطقه آزاد انزلی احیاء شد

همای خبر_ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هم اکنون زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار داخلی و خارجی در منطقه نداریم، گفت: طبق تدابیر انجام شده امسال ۲۰ واحد صنعتی غیرفعال در این محدوده شناسایی و با تعاملات انجام شده به سرمایه گذار جدید واگذار و دوباره احیاء شده‌اند.

به گزارش همای خبر، به نقل از گیل نوین؛ محمد. سجاد سیاهکارزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: این منطقه در حوزه توسعه تجارت به نمایندگی از کل مناطق آزاد کشور تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه فناوری‌ها و لجستیک روسیه امضا کرد که بر این مبنا اتحادیه کریدورهای شمال – جنوب متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و هند شکل می گیرد و از جمهوری اسلامی ایران منطقه آزاد انزلی در این اتحادیه حضور دارد.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی وظیفه بازاریابی را برعهده گرفته است تا بتواند شرایط را برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از بنادر انزلی و کاسپین فراهم کند.

وی گفت: در این میان برای توسعه تجارت نیازمند توسعه و تقویت فعالیت‌های نرم افزاری و زیرساخت های سخت افزاری هستیم که با بهره برداری از راه آهن رشت – کاسپین این امر بزودی محقق خواهد شد.

سیاهکارزاده تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور در بندرکاسپین از ریل قاشقی استفاده شده که این امر با حمایت سرمایه گذاران منطقه آزاد انجام گرفت و با اتمام این پروژه، هشت کیلومتر مسیر ریلی دیگر هم در این بندر بین اسکله ها و انبارها اجرا و کامل می شود.

سیاهکارزاده درخصوص افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی با اشاره به مخالفت‌های صورت گرفته در این رابطه افزود: هم اینک منطقه آزاد مازندران با سه لکه (محدوده) مجزا با همراهی همه ارکان تصمیم‌ ساز آن استان تصویب شد، اگر در منطقه آزاد انزلی با همه ضرورت های منطقی، علمی و تخصصی که در این منطقه وجود دارد این الحاقات تاکنون محقق نشده دلیل آن اختلاف نظرهای درون استانی است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: فارغ از مسائل حاشیه ای، بنادر نسل سوم باید فضایی برای توسعه داشته باشند چنانکه اکنون بندر امیر آباد به علت برخورداری از هزار و ۹۰۰ هکتار پسکرانه بین بنادر شمالی، ۵۷ درصد سهم تجارت را به خود اختصاص داده است درحالی که منطقه آزاد انزلی با پنج روستای محدوده تنها ۲ هزار ۵۰ هکتار وسعت دارد وجایی برای توسعه ندارد.

وی عنوان کرد: این منطقه برای توسعه بیشتر و جذب سرمایه گذار به حمایت همه مسئولان استانی نیازمند است. وی تصریح کرد: اینجاست که باید بین المللی اندیشید و محلی عمل کرد؛ اگر این توسعه ایجاد شود نفع آن برای همه خواهد بود و ما برای اوج گرفتن به الزاماتی نیاز داریم این موارد در منطقه آزاد انزلی کامل نیست.

سیاهکار زاده اضافه کرد: امروزه در دنیاپنج هزار و ۸۰۰ منطقه آزاد وجود دارد که با نگاهی به اساسنامه آنها می توان گفت مناطق آزاد خاستگاه و نقطه تلاقی اقتصاد ملی با بین المللی است که در سیاست های بالادستی این موارد درج شده از اینرو یکی از سیاست هایی که دنبال می کنیم توسعه صادرات، واردات کالا، خدمات اساسی، جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل و توسعه تولید در راستای اقتصاد بین الملل است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه گفت: از ابتدای امسال تا پایان اسفندماه تعداد ورود گردشگران منطقه آزاد به ۱۲ میلیون خواهد رسید درحالی که سال گذشته این رقم ۹ میلیون نفر بوده است. رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه در زمینه ایجاد هشت هکتار پارکینگ در محدوده منطقه آزاد انزلی افزود: ایجاد پارکینگ به رفع مشکل ترافیکی منطقه کمک می کند و در کنار آن تمهیدات لازم برای حل ترافیک داخل منطقه نیز تدبیر شده است.

وی رتبه سهولت کسب و کار در منطقه آزاد انزلی را ۹۱ اعلام کرد و افزود: یکی از دلایلی که موجب کاهش سطح رتبه بندی این منطقه می شود، شاخص واگذاری زمین است اما منطقه آزاد انزلی در واگذاری انشعابات، برق و گاز توانسته در رتبه بالاتری قرار گیرد.

سیاهکار زاده درخصوص اشتغال ایجاد شده در این منطقه نیز گفت: یکی از معضلات واحدهای صنعتی این منطقه مشکل کمبود نیروی کار است؛ مهمترین وظایف ما در حوزه اشتغال پیگیری مطالبات توسعه ای اقتصادی و فعال شدن بندر این محدوده است

About مدیر خبر1

Check Also

تیم والیبال دانش‌آموزی ایران قهرمان جهان شد

تیم والیبال دانش‌آموزی ایران قهرمان جهان شد تیم والیبال دانش آموزی ایران با شکست آلمان …