چاپ مطلب چاپ مطلب

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

به گزارش همای خبر، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در این مراسم، صنایع سنتی و دستی را یکی از راهبردهای اشتغالزایی در دولت سیزدهم دانست.

 

ولی جهانی در آئین تجلیل از پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه صنایع دستی، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم کشور است، گفت: چهره صنایع دستی و هنرهای سنتی استان بعد از ثبت جهانی قاسم آباد رودسر به عنوان روستای جهانی صنایع دستی با محوریت چادرشب بافی دگرگون شد و صادرات صنایع دستی استان در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به پنج برابر رسید.

 

وی ادامه داد: دولت سیزدهم توجه جدی به حوزه صنایع دستی داشته و آمار و عملکرد سه سال گذشته نشان می‌دهد این حوزه از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. دستور رئیس جمهور شهید برای برپایی بازارچه صنایع دستی در ورودی تمامی شهرها، بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی و تاکید بر تحقق شعار «هر خانه یک کارگاه» مهمترین محورهای نگاه حمایتی رئیس جمهور شهید به این حوزه بود.

 

جهانی تصریح کرد: بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.

 

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز در این آئین از تلاش برای برقراری ارتباط بین هنرمندان صنایع دستی استان و کشورهای عربی خبر داد و اظهار کرد: اتاق بازرگانی آماده همکاری همه جانبه در صنایع دستی است و برای ایجاد ارتباط بین بانکها، تولیدکنندگان و صاحبان حرف صنایع دستی تلاش‌های لازم را خواهد داشت تا بتوانند تسهیلات مورد نیاز در اختیار این هنرمندان برای گسترش هنرشان قرار گیرد.

 

قاسم رضائیان اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند مردمی سازی اقتصاد را از صنایع دستی آغاز کند چون فعالیت در این حوزه هیچ محدودیتی ندارد.

 

وی با بیان اینکه صنایع دستی می‌تواند در اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار باشد، خواستار تشکیل انجمن صنایع دستی و انجمن فرش شد و افزود: با ثبت این انجمن ها، هنرمندان این حوزه استقلال لازم را پیدا کرده و بصورت مستقیم می توانند در جلسات رسمی احقاق حق کنند.

 

جلسه تجلیل از پیشکسوتان، هنرمندان و کارآفرینان برتر و فعالان صنایع دستی گیلان با مشارکت اتاق بازرگانی استان و اداره کل میراث فرهنگی استان در اتاق بازرگانی گیلان برگزار شد

About مدیر خبر1

Check Also

برگزاری جشن غدیر در ۳۸۳ بقعه متبرکه گیلان/ بهره گیری از برنامه های غدیر برای افزایش مشارکت در انتخابات

برگزاری جشن غدیر در ۳۸۳ بقعه متبرکه گیلان/ بهره گیری از برنامه های غدیر برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *