چاپ مطلب چاپ مطلب

۵۵درصد کوچ پاییزه دامداران سیاهکل انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل از کوچ پاییزه ییلاق به قشلاق ۵۵ درصد از دامداران این شهرستان خبر داد.

همای گیلان، بهزاد کوهستانی در گفت گو با ایرنا اظهار داشت : شهرستان سیاهکل در قسمت عشایر نشین دارای سه بخش آب و هوای متفاوت ییلاق ، کلهط و جلگه است که ۷۷ مرتع در منطقه ییلاق ، ۵۶ مرتع در کلهط و ۶۲ مرتع در قشلاق داراست .
وی یاداور شد: با شروع فصل سرما دامداران دام های خود را از مناطق ییلاق به مناطقی قشلاق مثل بالارود و توتکی در سیاهکل و سرچشمه در لاهیجان و اطاق ور در لنگرود کوچ می دهند.
کوهستانی ، تعداد خانوارهای کوچ نشین به مناطق ییلاقی را ۹۳۷ خانوار ذکر و خاطرنشان کرد: از این تعداد در ایام کوچ ۱۶۵ خانوار به قشلاق ، ۶۵۰ خانوار کوچ ییلاق به ییلاق و ۱۲۰ خانوار هم به کلهط یعنی حدفاصل ارتفاع ییلاق و پایین دست قشلاق کوچ می کنند.
وی در مورد کوچ ییلاق به ییلاق هم گفت دامداران ساکن در منطقه ییلاق برای استفاده از مرتع های سرسبزتر از این مرتع به مرتع دیگری کوچ می کنند و در کلبه های گالشی و چادر ساکن هستند.
وی افزود: ۶۲ هزار دام سبک در شهرستان سیاهکل وجود دارند که ۹۰ درصد آنها در منطقه دیلمان و پیرکوه وجود دارند و ۱۰ درصد باقی مانده هم اکثرا به آنجا کوچ داده می شوند.
وی تعداد دام سنگین موجود در شهرستان را حدود ۲۹هزار راس عنوان و اضافه کرد از این تعداد فقط ۶ هزار راس از ییلاق به قشلاق و برعکس کوچ داده می شوند.
وی با بیان اینکه در منطقه پیرکوه حدود ۱۲۰ دامدار با ۱۲ هزار راس دام سبک و یکهزار راس دام سنگین وجود دارد افزود: دامداران با تمام شدن مراتع به مرتع های سرسبز تر و بهتر می روند و با سرد شدن منطقه ای آن را عوض می کنند.
شهرستان سیاهکل دارای ۴۷ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۹۳۷ خانوار کوچ نشین هستند و تقریبا شهرستانی عشایری است ضمن اینکه دارای دو بخش مرکزی و دیلمان و پیرکوه می باشد که مقصد کوچ در منطقه دیلمان و پیرکوه این شهرستان است .
کوچ قشلاق به ییلاق از اردیبهشت ماه شروع و از ییلاق به قشلاق از شهریور شروع می شود.
با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فرماندار رودسر با تاکید بر لزوم رفع موانع اجرای پروژه ملی سد پلرود گفت: برای ادامه روند اجرای پروژه سد پلرود و سرعت بخشی به آن ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری به این پروژه اختصاص یافت

اختصاص ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار برای سرعت بخشی به اجرای پروژه سد پلرود فرماندار رودسر با …