چاپ مطلب چاپ مطلب

✅ حاج سلیم محله در گذر زمان (بخش اول) ✍ رضا بژکول پژوهشگر اجتماعی

اختصاصی همای گیلان:روستای ما خانه ما بود و خانه ما شادی و سلامت بود و همیشه نیازمند رامش ، سلامتی ، شادی ، همدلی و هم زبانی که به وفور در ان دیده می شد.

روستای ما از گذشته دور مردمانی خوش نشین و در این حال همگرا و همراه و فعال در یاری‌ و مساعدت به همدیگر زبانزد خاص و عام بود . خراب کردن خانه گلی و یا چوبی و تبدیل ان به خانه موقر و نسبتا بزرگ با شیروانی های حلبی به جای کلوش های قدیمی ،این گونه کارها به تنهایی امکان پذیر نبود . بلکه تنها با کمک همدیگر و اهالی محل که اتفاقا جمعیت زیادی هم نداشتیم میسر می شد .

درگذشته های دور

محراب محله ما به مزارع برنج سر می زد و آب ها روان را کنترل و قسمت بندی می کرد ؛

خانه های چوبی و یا شیروانی و بلوکی با همکاری همه مردم ساخته می شد ؛

درگدشته قهوه خانه های ما پر از انسان های بزرگی بود که برای گذران استراحت پس از فراعت کار ، در قهوه خانه ها یا منازل دور همی داشته و با گفتگوها در موصوع کشاورزی و راه های رفع ان تبادل و تعامل می کردند ؛

جوانان محل با تمانینه و عقلانیت به قهوه خانه ها نمی رفتند . اول به دلیل پایین بودن سن ها که نمی گداشتند ، دوم احترام به بزرگترها که واجب عملی بود ؛

رودخانه های محل ما پر از آب زلال و محلی برای شنا ، شستشو و دورهمی اهالی برای شنا کردن همراه با طنز ها و شوخی ها بود ؛

جاده های ما اسفالت نبود ، انقدر هم ماشین نبود .دوچرخه بود ، درشکه ای که مردم با ان و یا با پای پیاده تا جاده اصلی و گاه تا شهر تردد می کردند ؛

گاهی بچه های محل برای رفتن به شهر از داخل مزرعه که مرزی داشت استفاده می کردند و چه زیبا بود مزارعی که در آن عطر برنج طبیعی مشام انسان را دلزده می کرد؛

وقتی برف سنگینی می آمد مزرعه ما یخ می زد و چه با صفا بود بازی در یخ های برفی و بازی ها کودکانه در آن سرما ؛

در آن دوران جوانان و بزرگسالان برای تغدیه گاوها و یا گوساله ها به صورت جمعی و یا فردی برای برداشت علوفه به مزرعه می رفتند .گاه به صورت جمعی در مزرعه دور هم می نشستند و از وضعیت روستا ، درس ، و سختی های آن دوره سخن می گفتند ؛

جوانان محل علاوه بر فوتبال در جاده بین دو قهوخانه محل ، به بازی ها چون گردو بازی یا بازی تهرانی(با گردو ) ،یا لفند بازی و …….می پرداختند ؛

جوانان و بزرگسالان در مسجد پوشان که زمین اصلی به یادگار مانده از دوران قدیم بوده استفاده می کردند و آن هم برای ورزش فوتبال و گاه والیبال برای سلامتی و شادی و دورهمی ! ؛

در آن دوره کداخدایی داشتیم که نظم محل را رصد میکرد ، و هر دعوایی و یا اختلافی را با فراخوان دوطرف با صلح و اشتی پایان می داد ؛

هر کسی در حیاط خانه خود درخت های از سیب ،ازگیل ، انجیر ،آنار ،سبزی و دیگر میوه های روستایی را می کاشت .هم خود استفاده می کرد و هم به همسایه ها تعارف کمک می کرد ؛

درگدشته های دور حیاط هر خانه ای بازی های برای کودکان و بزرگسالان بود. هیچکس دور حیاط خانه خود را حصار نمی کرد ، اگر بلته ای درست می کردند هدفشان این بود که حیوانات وارد حیاط نشوند. درهای ورودی آن چوب بود و داخل برای باز کردن و چه سنتی های زیبایی و چه زیبا طبیعتی در آن دوران بود ؛

درگدشته دور مادران صبح ها نان برنجی یا نان خرفه درست می کردند و با توجه به داشتن گاو های شیرده در بیشتر خانه ها ، صبحانه مفصلی از شیر طبیعی و نان محلی صرف می کردند که همه آن ها طبیعی و به نوعی خودکفایی خانوادگی بود ؛

چیدن چای سبک خاصی داشت و همه سعی میکردند با کمک همدیگر چای را بچینند و آقایان نیز موظف به تحویل آن به کارخانجات چای داخل شهر بودند . آن هم نه با ماشین که البته کم بود ، بلکه با دوچرخه یا موتور و یا درشکه ای که در محل بود .تولید برای مصرف و مازاد برای فروش ؛

مردم محل شب نشینی های خوبی داشتند . همسایه ها دور هم جمع می شدند و تنها تنقلات سنتی اشان ، تخمه افتابگردان تولید شده خود در باغات و یا تخم هندوانه و کدو همراه باچای محلی بود ؛

دور نهرهای ما پر از اب بود و حتی بعضی مقطع در نهرها نیز ماهی گرفته می شد و علتش این بود که آب نهرهای ما تمیز بود چون مردان محل قبل از آغاز نشا کاری و فصل کشاورزی ، به صورت جمعی و فراخوان توسط نماینده کدخدا دور هم جمع می شدند و نهرها را تمیز می کردند ؛

مدرسه محل آنقدر مدرن نبود اما زیبا بود .زودتر از ژاپن ها قانون شستن و تمیز کردن مدرسه با نظارت معلمین و کمک دانش اموزان در روزهای پنج شنبه انجام می شد و پس از پایان نظافت مدرسه و کلاس ها ، مسابقات فوتبال بین کلاسی جهت تفریج دانش آموزان برگزار و چه شادی های مفرحی در مدرسه ها بود ، برد و و باخت نبود همه اش شادی بود و خنده .

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت در عصر پلتفرم، جامعه ایران …