مدیر خبر1 مهر 16, 1399مقالهدیدگاهها برای ✍? فرشاد حسینی فر دفاترخدمات مسافرتی، تسهیل کننده ی صنعت توریسم بسته هستند415 Views
اختصاصی همای گیلان،غالباً آنچه قبل از آغاز یک سفر به ذهن می رسد چند سؤال ساده است؛ چه زمانی به سفر برویم؟ به کجا برویم؟ چگونه سفر کنیم؟ اسکان، تغذیه و اوقات حضور ما در مقصد چگونه و با چه کیفیتی خواهد بود و….
مفهوم این سوالات این است که سفر پدیده ای نظم پذیر و قابل برنامه ریزی است و در واقع اقدام به سیر و سیاحت بدون داشتن اطلاعات و برنامه، نتیجه مطلوب در پی نخواهد داشت. در کشور های در حال توسعه که از مهمترین اصول مدیریتی آن ها برای دستیابی به پیشرفت و بالا بردن سطح خدمات رسانی به مردم، توجه به نظم و برنامه ریزی در همه ی امور است نقش مؤسسات و دفاترخدمات مسافرتی در صنعت توریسم به عنوان ناظم، هماهنگ کننده و رافع نیازمندی های متقاضیان سفر بسیار محسوس و حائز اهمیت است. بر اساس قوانین موجود در این کشورها مؤسسات مسافرتی موظفند که با ارائه سریع اطلاعات، تنظیم جداول و برنامه های متنوع مسافرتی پاسخگوی جامعه هدف باشند و می کوشند در یک فضای رقابتی با فروش بلیط (حمل و نقل هوایی-دریایی-زمینی) ، رزرو اقامتگاه های متنوع با قیمت های متفاوت ، اطلاع رسانی به هنگام روزهای تخفیف و در نهایت تعرفه ی بسته های سفر رضایت مشتریان را فراهم کنند.
از دیگر اقدامات مهم آژانس های توریستی ایجاد تقاضای مثبت نسبت به جاذبه های داخلی و خارجی و به نوعی تحریک انگیزه ها و ترغیب مردم برای مسافرت است که در این راستا ابزارهای سنتی همچون چاپ نقشه و بروشور راهنما و حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و بهره گیری از فن آوری های نوین مثل فعالیت در عرصه فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی همواره مورد توجه قرار می گیرد. در واقع دفاتر خدمات مسافرتی نقش تسهیل کننده را در مسیر توزیع خدمات صنعت توریسم و تدارک زمینه مناسب برای مواجه ی متقاضیان و عرضه کنندگان دارد و مجموعه ی اقدامات دفاتر به عنوان حلقه ی وصل متقاضیان و عرضه کنندگان به شکل گیری یک بازار گسترده ، پر درآمد و سودبخش خواهد انجامید. یعنی در یک جمله دفاتر خدمات مسافرتی پس از ارائه اطلاعات ، از هنگامی که فرد تصمیم به سفر میگیرد واسطه امین و حرفه ای بین مسافر و نیازمندی های وی (حمل نقل-اقامت-تغذیه-بازدید از جاذبه ها و ….) خواهد بود.
با عنایت به تأکیدات کارشناسان خبره بر اهمیت موضوع گردشگری به عنوان جایگزین صنعت نفت و الگو برداری از کشورهایی که اقتصادشان بعد از توجه به گردشگری متحول شد و با توجه به قوانین مکفی و برنامه های بالا دستی و باوری که علی الظاهر در مسؤولان ملی و محلی به وجود آمده به نظر می رسد در راستای اجرای سند توسعه گردشگری کشور، هنگامه ی آن است که دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان موتور محرک و تأثیرگذار این صنعت با ایجاد ارتباطات بیشتر، با همکاری جامعه ی هتلداران نقش محوری در رویش های جدید صنعت ایران گردی و جهانگردی ایفا کنند.