چاپ مطلب چاپ مطلب

مخالفت شورای اسلامی با اساس‌نامه پیوستن سازمان پسماند شهرداری به سازمان پسماند استان به دلیل مغایرت های قانونی و عدم تطابق با حقوق شهروندی

در کمیسیون مشترک سه‌گانه ‘ عمران، ترافیک و بودجه’ شورای شهر رشت با حضور ریاست شورا، رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری مطرح شد؛

مخالفت شورای اسلامی با اساس‌نامه پیوستن سازمان پسماند شهرداری به سازمان پسماند استان به دلیل مغایرت های قانونی و عدم تطابق با حقوق شهروندی

 موافقت با ایجاد کمیسیون ‘معماری و شهرسازی’ در شورای شهر رشت و تلفیق دو کمیسیون ‘ ترافیک و عمران’ /
لایحه به صحن علنی شورا ارسال می‌شود

درکمیسیون مشترک سه گانه ‘ عمران، ترافیک و بودجه ‘ شورای اسلامی شهر رشت که به ریاست محسن سماک‌چی، رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری رشت و با حضور ریاست شورا، اعضای سه کمیسیون و رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری برگزار شد، با کلیات اسا‌س‌نامه ارسالی استانداری گیلان مبنی بر پیوستن دو سازمان پسماند استانداری و پسماند شهرداری رشت مخالفت شد.

به گزارش،همای خبـر( همای گیلان)- ، در این جلسه مشترک  علی مقصودی، رئیس سازمان پسماند شهرداری نیز در آن حضور داشت صراحتا اعلام کرد: شهرداری رشت با نامه ارسالی سازمان پسماند استانداری گیلان مبنی بر پیوستن مراکز مدیریت پسماند شهرداری و استانداری به دلیل مغایرتی که با آیین نامه مالی و دستورالعمل دولتی دارد و همچنین مبتنی نبودن امـر با رعایت حقوق شهروندی مخالف است.

محسن سماک‌چی در این جلسه ضمن تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: انشالله توفیق گام برداشتن در مسیر آزادگی و جوانمردی را بیابیم و الگوگیری از آرمانهای امام حسین علیه السلام را در اجراییات شغلی و زندگی بکار بندیم.

 

– بررسی اساس‌نامه ارسالی استانداری در خصوص پسماند،

– ارائه گزارش جامع با موضوع خریداری املاک و زمین هایی واقع در مسیر پستک با کاربری تجاری و پارکینگ عمومی

– بررسی طرح پیشنهادی ایجاد کمیسیون جدیدی با نام ‘ معماری و شهرسازی’ و تلفیق دو کمیسیون عمران و ترافیک

– تاسیس مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر رشت، مواردی بود که در این جلسه مشترک با حضور اعضاء کمیسیون و مسئولانی از شهرداری رشت بررسی شد.

محسن سماکچی در این جلسه گفت: با توجه به رویکردهای چندجانبه لوایح رسیده به شورا، جلسه‌ی حاضر بصورت مشترک با حضور اعضای سـه کمیسیون عمران، ترافیک و بودجه و رئیس شورای اسلامی برگزار میشود.

وی در بحث تغییر اساسنامه مربوط به پسماندها اظهار داشت: سیاستهای شهروند محوری با الحاق این دو سازمان تطابق نداشته و علاوه بر آن مغایرت در آیین نامه های مالی و مسئولیتهای خاص شهرداری در این حیطه از دیگر دلایل مخالفت مجموعه مدیریت شهری با موضوع است.

طرح تاسیس مرکز پژوهش‌ شورای اسلامی شهر رشت

در جلسه تلفیق سه کمیسیون  شورای اسلامی، در روز چهارم مردادماه ۱۴۰۲ و با حضور ریاست شورا طرح تاسیس مرکز پژوهش و مطالعات شورای شهر رشت مطرح شد.

محمد حسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی در این جلسه ضمن تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام کرد: در پی وصول ابلاغیه شورای عالی کشور به رؤسای شوراها، تمامی شهرهای کشور با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر ملزم به ایجاد مرکز  تحقیقات و پژوهش می‌باشند.

وی توضیح داد: پژوهشکده های شورا و شهرداری در شرح وظایف تفکیک شده عمل خواهند کرد، به این شکل که محوریت پژوهش و مطالعات شورا، در قانونگذاری و تصمیم سازی هاست و وظایف مرکز پژوهش شهرداری در بخش های اجرایی خلاصه میشود.

وی گفت دو دسته پژوهش در شورای شهر قابل طرح خواهد بود که شامل بررسی لوایح رسیده از شهرداری و پژوهش و مطالعات همه جانبه برای سیاست‌گذاری هاست.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز ضمن تسلیت ایام در این موضوع  اذعان داشت: وجود یک مرکز پژوهش و تحقیقات در شورای شهر از این منظر حائز اهمیت است که لوایح پیشنهادی پیش از طرح در کمیسیونها و صحن علنی مورد بررسی های مطالعاتی قرار می‌گیرد و نقاط قوت، نقص و پیش‌بینی نتایج آن در دراز مدت با مشورت متخصصان بررسی میشود و این امر ریسک آزمون و خطا در اجراها را پایین آورده و بُـعد نظارتی شورای شهر را قوت می‌بخشد.


  
لایحه ایجاد کمیسیون ‘ معماری و شهرسازی’ و ادغام دو کمیسیون عمران و ترافیک به صحن علنی شورای شهر رشت ارسال می‌شود

در جلسه سه گانه عمرانی، ترافیکی و بودجه شورای اسلامی ، در حضور رییس  شورای اسلامی با کلیات طرح ایجاد یک کمیسیون جدید با محوریت معماری و شهرسازی در شورای شهر رشت و ادغام دو کمیسیون ‘عمران و توسعه شهری’ و ‘حمل و نقل و ترافیک’  موافقت شد.

سماکچی در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه مقوله معماری و شهرسازی از بنیادی ترین اصول مدیریت شهری و در ارتباط مستقیم با شرح وظایف شهرداری رشت است، در پی پیشنهاد سید حسین رضویان و برخی مشاوران و با تایید اعضای کمیسیونهای مختلف، تصمیم بر آن شد تا دو کمیسیون عمران و ترافیک ادغام و کمیسیون جدیدی با محوریت معماری و شهرسازی در شورای شهر رشت تشکیل شود.

حسن علیزاده دبیر کمیسیون نیز در این جلسه با ذکر اینکه پرحاشیه ترین واحد شهرداری رشت، واحد فنی است و هیچگونه نظارتی بر واحدهای فنی شهرداری رشت وجود ندارد خاطر نشان کرد: بیشترین مشکلات و مراجعات شهروندان در شهرداریها مربوط به مباحث فنی است و ایجاد کمیسیونی با رویکرد مستقیم معماری و شهرسازی در بدنه شهرداری رشت ضروری است.
علیزاده در ادامه گفت: شهر در درجه اول تحت پوشش شهرداری است و حال آنکه افزایش تعرفه ها در دیگر ادارات، بدون اعمال نظر شهرداری انجام شده و شهروندان مجبور به این  پرداختهای مصوب نشده از سوی شهرداری هستند و لذا شورای شهر به نمایندگی از شهروندان باید به موضوع ورود کند.

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …