چاپ مطلب چاپ مطلب

پژوهشگر برگزیده گیلانی در همایش ملی زیست محیطی اراک حائز رتبه سوم شد

پژوهشگر برگزیده گیلانی در همایش ملی زیست محیطی اراک حائز رتبه سوم شد

طرح پژوهشی دکتر عماد مطالبی در همایش کشوری بحران های زیست محیطی تالاب میقان اراک، سومین طرح برگزیده کشور شد

همای خبـر نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، همایش ملی بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان اراک روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۲ در کانون امام خمینی‌(ره) این شهر برگزار شد و طرح دکتر عماد مطالبی ، کارشناس وپژوهشگر حفاظت محیط گیلان به عنوان یکی از طرح های برتر برای تالاب میقان و مقاله راهبردی زیست پذیری شهر اراک با‌ رویکرد تنوع زیستی و گردشگری پایدار با نگرش و ارایه راهکارها برای احیای تالاب میقان حائز رتبه سوم در این همایش شد.

 

در این همایش کشوری، دکتر مطالبـی طراح ایده بوگپ تالاب میقان که ایده ای استارت‌اپی و دانش بنیان است به عنوان یکی از طرح های برتر در این رویداد که با مشارکت دفتر حفاظت و احیاء تالابهای کشور، دانشگاه اراک و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برگزار شد برگزیده شد.

در این همایش ملی با حضور پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه از استانهای مختلف کشور ، مقاله دکتر عماد مطالبی با عنوان ‘ راهبردهای زیست پذیری با تاکید بر تنوع زیستی و بوم گردی در محدوده تالاب میقان’ توانست رتبه سوم را به خود اختصاص دهد و طرح بوگپ میقان که از دل این پژوهش استخراج گردید به عنوان یکی از طرح های برتر حائز رتبه شد.

مطالبی بیان داشت : با توجه به نزدیکی شهر اراک و محدوده تالاب میقان اثرات سوء زیست محیطی می تواند آسایش و آرامش شهروندان محترم اراکی را بر هم زند و زیست این عزیزان را به مخاطره بیاندازد؛ ما باید در مسائل و رفع مشکلات برای تالاب میقان نگاهی راهبردی و اقتضایی و زیست پذیر داشته باشیم و در حال حاضر با برنامه هایی با بهره گیری از فناوری های نوین و تکنیک های آبخیز داری و توجه به جزییات بتوانیم با تمرکز بر حوضه آبریز حقابه این تالاب را تقویت کنیم و با مشارکت تمام بخش ها و همکاری سازمان ها کارگروه زیست پذیری را برای تالاب میقان فراهم سازیم.

این کارشناس حفاظت محیط زیست گیلان گفت : باید با ایجاد کمربند سبز با نگاهی بومی و استفاده از پوشش گیاهی متناسب با منطقه و شور پسند استراکچر و ساختار خاک را بهبود بخشیم تا بتوانیم با توجه بر  پروفیل خاک  و بهره گیری از کشاورزی دقیق با برنامه ریزی اصولی الگوی کاشت را تغییر داده و در اراضی پیرامونی و از تخریب و فرسایش خاک جلوگیری و روند آن را کاهش دهیم .

مطالبـی توضیح داد : باید اقداماتمان در حوزه اجرا با رعایت کلیه ملاحظات زیست محیطی و با الزام جدی در تمام سطوح برای رعایت مقررات و استاندارهای محیط زیست باشد؛ ازتغییر کاربری ها وسیع و حتی موردی پرهیز کنیم.

وی تاکید داشت: دیگر وقت آن رسیده که توسعه را بدون حفظ محیط زیست متوقف سازیم؛ همه ما وظیفه داریم امانت دار درستی برای نسل آینده باشیم و نباید به بهانه اشتغال توسعه در بخشهای مختلف بویژه صنعت خدمات حمل ونقل و غیره موجبات ورشکستگی محیط زیستی پهنه های سرزمینمان را شاهد باشیم هشدار میدهم توسعه بدون پایداری محیطی و در اولویت قرارندادن محیط زیست خودکشی دسته جمعی‌ است. باید با اتکا به قانون و نظارت دقیق و همراهی همه دستگاهها و همدلی همگان باهم و با کمک هم پهنه های زیستی خود را حفظ کنیم و زیست پذیری را برای همه مردم فراهم سازیم.

مطالبی در پایان توصیه کرد : از همه ظرفیت ها بخصوص جوامع محلی برای تالاب میقان استفاده کنیم؛  مادام که ما در بهره برداری از منابع آبی بدون در نظر گرفتن حق‌آبه و تخصیص درست آن اقدام کنیم و الگوهای کشت منطقی با واقعیات موجود را ارایه ندهیم نمی توانیم یک طرح کاربردی را که بتواند پاسخگو باشد برقرار سازیم.  زیست مناسب یک حق همگانیست و ما موظفیـم محیط زیست پاک و مناسبی را برای مردم برقرار سازیم.

وی گفت: تالاب کویری میقان اراک یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد قرار گرفته است و در سال‌هایی که میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می‌شود اما در سال‌های کم بارش، دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشک شده و با تبدیل شدن به چشمه غبارهای نمکی، سلامت هوای شهر اراک را در معرض مخاطره جدی قرار می‌دهد.

وی در توضیحات بیشتر گفت: ارتفاع این تالاب از سطح دریاهای آزاد یک‌هزار و ۷۰۰ متر است و منابع تامین آب آن از بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره‌کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تامین می‌شود.

وسعت تالاب میقان اراک حدود ۲۵ هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف است.

این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در فصل کوچ پذیرا است و در میان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی که اقامت موقت در این زیستگاه دارند، بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده نظیر درناهای خاکستری دیده می‌شوند.
جمعیت بالای درناهای خاکستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه‌های دیگر کشور، این زیستگاه آبی را به یکی از کانون‌های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل کرده و در فصل کوچ جلوه‌های زیبایی را فرا رو می‌نهد.

همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود.

علاوه بر پرندگان، گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می‌شوند که هر یک در نوع خود دارای اهمیت است.

به علت شوری آب، لایه‌های نمکی در منطقه دیده می‌شود، علاوه بر این گنبدهای نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تاثیر گسل‌های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می شوند.

این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده‌ است.

گفتنی است دو طرح پژوهشی عماد مطالبی با نامهای بوگپ و  پاحر ، مبتنی بر بومگردی و معیشت پایدار و احیاسازی رودخانه های گیلان در آذرماه گذشته و همزمان با روز پژوهش از سوی مقامات کشوری و استاندار گیلان، بعنوان طرح برتر انتخاب شد.

انتهای پیام / همای خبـر
( همای گیلان)

About نسرین عشقی

Check Also

کارشناس برنامه ریزی و امایش شهری، در رشت عنوان کرد:  سیما و منظر شهری باید حس تعلق پذیری را به شهروندان القاء کند

کارشناس برنامه ریزی و امایش شهری، در رشت عنوان کرد: سیما و منظر شهری باید …