چاپ مطلب چاپ مطلب

المان نصف النهار ۵۰ درجه شرقی لاهیجان جاذبه ای برای گردشگران

المان نصف النهار ۵۰ درجه شرقی لاهیجان جاذبه ای برای گردشگران

همای خبر- سیستم مختصات جغرافیایی جهانی و شاکله تمامی فعالیت‌های ناوبری و موقعیت‌یابی جهانی و هرگونه عملیات عمرانی و مهندسی همواره برپایه نقشه صورت می گیرد.
این سامانه مبتنی بر مدارات و نصف‌النهارات است. مبدأ نصف‌النهارهای شرقی غربی، خط گرینویچ و مبدا مدارات شمالی و جنوبی، مدار یا خط استوا است.
در بسیاری از نقاط جهان از تمامی این پتانسیل‌ها و فرصت‌ها به عنوان سازکاری برای کسب درآمد و برندسازی گردشگری استفاده می‌کنند. مثلا در بریتانیا (نقطه صفر درجه و صفر دقیقه و صفر ثانیه، یعنی همان نصف‌النهار گرینویچ) به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری است. یا در بسیاری از کشورهایی که در مسیر مدار صفر درجه (خط استوا) قرار گرفته‌اند، المان و نمادی در محل عبور این خط برپا می‌شود که مورد توجه گردشگران است.
کشور ایران میان عرض‌های جغرافیایی ۲۳ الی ۴۰ درجه شمالی و طول‌های جغرافیایی ۴۰ الی ۶۰ درجه شرقی گسترده شده است.
در این میان طول ۵۰ درجه شرقی، صفر دقیقه و صفر ثانیه (“۰۰ ‘ ۰۰ ° ۵۰) در میانه کشور ایران قرار گرفته و از میان شهر لاهیجان عبور کرده است. این نصف‌النهار از چند نظر از جمله رند بودن و شاخص بودن عدد ۵۰ ، اصلی بودن این نصف‌النهار به عنوان نصف‌النهار۵۰ پنجاه درجه، صفر دقیقه و صفر ثانیه (“۰۰ ‘ ۰۰ ° ۵۰)، نبودن کمتر شهر قابل توجه‌ای در راستای این طول جغرافیایی چه در ایران و چه در جهان و عبور آن از میانه جغرافیایی و مرکز تاریخی شهر لاهیجان دارای ویژگی‌های جالب توجه به جهت برندسازی و استفاده به عنوان گردشگری است.
با پیشنهاد و پیگیری انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان المان نصف النهار ۵۰ درجه شرقی لاهیجان توسط شهرداری لاهیجان به صورت نمادین در خیابان کاشف شرقی بین میادین وحدت و انقلاب(نبش ساختمان بانک ملی ) نصب شده است.
این مکان با توجه به ویژگی های خود می تواند یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان برای گردشگران باشد.

About نسرین عشقی

Check Also

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان خبر داد؛ ۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان خبر داد؛ ۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت …