حق بیمه شخص ثالث امسال چقدر است؟!

همای خبـر نقل از اخبار پول   پیرو افزایش ۳۳.۳درصدی نرخ دیه توسط قوه قضائیه، شورای عالی بیمه، نرخ رشد حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ را ۳۵.۵ درصد اعلام کرد.

با اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۴۰۳ از سوی قوه قضائیه، شرکت‌های بیمه موظف شدند بیمه­ نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها ۱۴۰۳.۰۱.۰۱ و پس از آن است، با تعهدات بدنی ۱۶میلیارد ریال معادل دیه ماه‌های حرام (ذی­ القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) و تعهدات مالی حداقل ۴۰۰ میلیون ریال صادر کنند.

شایان ذکر است نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۲میلیارد ریال اعلام شده که این رقم در ماه ­های حرام به ۱۶میلیارد ریال افزایش می یابد.

بر اساس اعلام جدید، تعرفه حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی در سال ۱۴۰۳ بسته به نوع وسیله نقلیه ریلی از دو میلیون تا ۱۷ میلیون تومان متفاوت است. حق بیمه پایه سالیانه وسیله نقلیه ریلی برای بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادت ناشی از وسیله نقلیه در سال ۱۴۰۳ برای تعهدات بدنی دیه در ماه‌های حرام یک میلیارد و ششصد میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام و تعهدات مالی ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

گفتنی است، رئیس کل بیمه مرکزی در بخشنامه­ ای تعرفه­ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ را به شرح جدول زیر ابلاغ کرد.

 

بیمه شخص ثالث چیست و قیمت آن چگونه محاسبه می‌شود؟
«بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در قبال شخص ثالث» به طور خلاصه بیمه شخص ثالث نامیده می‌شود. اما شخص ثالث چه کسی است؟ در یک صحنه تصادف با وسایل نقلیه، هر فرد آسیب دیده‌ای به غیر از راننده شخص ثالث نامیده می‌شود. شخص ثالث می‌تواند یک شخصیت حقیقی یا حقوقی باشد. بنابراین یک قرارداد بیمه شخص ثالث، متشکل از سه شخص است:
شخص اول : راننده که وسیله نقلیه خود را بیمه کرده است.
شخص ثانی : شرکت بیمه کننده که در ازای دریافت حق بیمه، تعهداتی در قبال خسارات وارده به شخص ثالث بر عهده می‌گیرد.
شخص ثالث : هر کسی به غیر از راننده که در یک سانحه رانندگی آسیب می‌بیند و می‌تواند خسارت دریافت کند. طبق این تعریف، سایر سرنشینان خودرو به جز راننده نیز شخص ثالث محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/