چاپ مطلب چاپ مطلب

چرا کشتی و تکواندو در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ موفق بودند؟

چرا کشتی و تکواندو در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ موفق بودند؟

✍️ یادداشت از سیدرضامیرحسینی

(مربی و داور ورزشی)

بدون شک حضور علیرضا دبیر در رأس فدراسیون  کشتی و حضور هادی ساعی در رأس فدراسیون تکواندو باعث موفقیت ورزشکاران این دو رشته ورزشی در سطح المپیک شد. یقینا این موفقیت بزرگ در بالاترین سطح ورزشی دنیا حاصل نگرش صحیح و تجربه زیاد این دو رئیس فدراسیون می باشد. علیرضا دبیر و هادی ساعی در اوج دوران ورزشی خود از قهرمانان خوب جهان و المپیک بودند و همین امر سبب شد تا تجربیات فراوانی در عرصه های بزرگ ورزشی کسب نمایند.

به جرأت می توانیم بگوئیم عملکرد خوب فدراسیون کشتی و تکواندو در المپیک ۲۰۲۴نتیجه مدیریت درست و دلسوزانه آنها در این دو رشته پرطرفدار ورزشی می باشد. اگر می‌خواهیم در رشته های مختلف ورزشی به نتایج خوبی دست پیدا کنیم باید ریاست فدراسیون و همچنین ریاست هیات های ورزشی در سطح استان و شهرستان  را به اهلش بسپاریم ، همه ما می‌دانیم کارکردن در عرصه های بزرگ ورزشی تخصص و علاقه زیادی می‌خواهد. نتیجه نگرفتن در بسیاری از رشته های ورزشی در سطح آسیایی،جهانی و المپیک در سال های اخیر مشخص کرد که حضور افراد ناکارآمد هیچ کمکی به ورزش قهرمانی نمی کند ، این افراد با بی تدبیری خود عامل بروز بخش قابل توجهی از مشکلات ورزشی در سطح کشور هستند. اگر بخواهیم نگاه علمی و تخصصی به این موضوع داشته باشیم ؛ یکی از مهمترین ویژگی هایی که انسان ها میتوانند در درون خود داشته باشند شایستگی است ، اگر شخصی شایسته باشد می تواند به راحتی مسئولیتی که به او سپرده شده است را ارتقاء ببخشد و تغییرات مثبتی ایجاد نمایید.شایستگی ترکیبی از علم ، مهارت ها ، توانایی ها و برنامه ریزی درست می باشد. به عبارتی می توان اینگونه تصور کرد که دایره شایستگی یعنی یافتن حوزه‌هایی که در آن بهترین هستیم و یا صلاحیت و توانایی های فراوانی در آن حوزه داریم‌. 

 درون این دایره توانایی‌هایی وجود دارند که در آن‌ها مهارت زیادی داریم و بیرون آن مسائلی هستند که یا فقط بخشی از آن را میدانیم یا هیچگونه اطلاعاتی از آنها نداریم. اگر انسان ها دایره شایستگی خود را بشناسند دیگر نیاز نیست هربار درباره پذیرفتن یا نپذیرفتن یک مسئولیت جدید تصمیم گیری نمایند،اگر در زندگی همه ما چنین دایره ای به وضوح ترسیم شده باشد در برابر درخواست های وسوسه کننده به راحتی می‌توانیم مقاومت کنیم . بارها دیده شد افراد با وجود آنکه هیچ گونه تخصص ، مهارت و حتی فرصت کافی ندارند ولی به راحتی مسئولیت هیات های ورزشی را در سطح شهرستان و استان قبول می‌کنند که همین موضوع سبب می شود تا ضربات سنگینی به ورزش وارد گردد. طبق تحقیق در اداره ورزش و جوانان یکی از شهرهای گیلان متوجه شدیم از ۵۰ هیات ورزشی فقط ۳ الی ۴ هیات ورزشی توان کار کردن و تخصص لازم را دارند که همین موضوع سبب شد با توجه به پتانسیل بالای آن شهرستان ، ورزشکاران آن شهر هیچ موفقیتی در سطح کشور یا ملی نداشته باشند کمی بیشتر تحقیق کردیم متوجه شدیم بیشتر  افراد به دلیل رسیدن به اهداف شخصی و حتی گاهی مقاصد سیاسی خود ریاست هیات های ورزشی را برعهده گرفتند و عملا هیچ تمایلی به گسترش رشته ورزشی ندارد به طور مثال شخصی که قبلا به تأتر علاقه‌مند بود ریاست هیات فوتبال را بر عهده گرفته بود یا شخص دیگری که هیچ تخصصی در ورزش نداشت مسئولیت هیات انجمن های ورزشی را عهده دار بود، در همان اداره، ورزشکاری برای گرفتن نامه ای با رئیس هیات کاراته شهرستان تماس گرفت ایشان گفتند فرصت ندارد در اداره حاضر شود و به درخواست ورزشکار رسیدگی کند ، در ادامه متوجه شدیم تقربیا بیشتر هیأت های ورزشی دچار همین بحران هستند و رؤسای آن به دلیل نداشتن وقت کافی و تخصص لازم قادر نیستند کار مثبتی انجام دهند ، وقتی به مسئولین اداره ورزش مراجعه نمودیم آنها نیز گله زیادی از این موضوع داشتند و اعتقاد داشتند بسیاری از افراد فقط اسم ریاست هیات را یدک می‌کشند،آنها به هیچ عنوان قادرنیستند برای گسترش رشته ورزشی خود کاری انجام دهند و از طرفی تمایل دارند به هر قیمتی در رأس هیأت ورزشی باقی بمانند و مربیان و قهرمانان از آنها اطاعت نمایند که همین موضوع باعث نارضایتی های زیادی در بین مربیان صاحب نام و ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی شد. اگر مسئولین نگاه درستی به نتایج المپیک داشته باشند به راحتی متوجه می شوند موفقیت علیرضا دبیر و هادی ساعی در المپیک فقط به دلیل داشتن تجربه و تخصص های لازم بود که در بالاترین سطح ورزشی دنیا درخشیدند. امیداست وزیر محترم ورزش و جوانان در سراسر کشور علی الخصوص استان گیلان به این موضوع حساس نگاه ویژه ای داشته باشد و افرادی که عملا هیچ تخصص و تعهدی نسبت به ورزش ندارند و در بیشتراوقات عملکرد ضعیفشان باعث بروز بسیاری از مشکلات می باشد رسیدگی فرمایند.

About نسرین عشقی

Check Also

پیام رئیس شورای اسلامی شهر رشت به مناسبت فرا رسیدن هفتم مهر مصادف با روز آتش‌نشانی و ایمنی

پیام رئیس شورای اسلامی شهر رشت به مناسبت فرا رسیدن هفتم مهر مصادف با روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *