چاپ مطلب چاپ مطلب

“نگاه اجمالی به رویکرد کشورهای در حال توسعه نسبت به صنعت گردشگری”/فرشاد حسینی فر

اختصاصی همای گیلان:در بیشتر کشورهای در حال توسعه خبری از بودجه نفتی نیست و دولت برای کسب درآمد و تأمین بودجه متکی به اخذ مالیات از فعالان بزرگ و کوچک اقتصادی است.در این راستا برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت کشور بر مبنای تقویت صنایع و توجه به پتانسیل مردم نوشته می شود تا با توانمندسازی و درآمدزایی جامعه،دولت نیز با مکانیزم های گوناگون به هدف خود در تأمین منابع و منافعش برسد. نقش صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال پایداربه عنوان دومین و بزرگترین صنعت استخدام کننده دنیا موجب نگاه همه جانبه و بیش از پیش به گردشگری شده است از این رو توجه به موضوع گردشگری در برنامه ریزی های کلان بسیار مشهود و ملموس است.


کشورهایی مثل یونان،ترکیه،تونس،عمان،هندوستان،اندونزی،سریلانکا و…. همه ی ظرفیت های داخلی و خارجی کشورشان را برای حمایت از بخش خصوصی و رونق کسب و کار در حوزه گردشگری به کار میگیرند و بر اساس تلاشهای صورت گرفته مواضع سران کشور،رویکردسیاست خارجی و تعامل با کشورهای همسایه و جوامع بین المللی، توجه به آموزش-فرهنگ-هنر-موسیقی-معماری-صنایعی دستی-سوغات و صنعت غذا و خوراک در کنار ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و انرژی،فرایندثبت شرکت و بنگاههای اقتصادی،اعطای تسهیلات بانکی و ارائه بسته های گوناگون حمایتی به اقشار مردم همه با هدف توسعه،تقویت و رشد صنعت گردشگری و بر محوریت آن پایه ریزی می گردد.
در واقع قانون گذاران و مدیران کشور به این نتیجه رسیده اند که صنعت گردشگری می تواند به مانند پیشران و لوکوموتیو عمل کند و با حرکتش همزمان صدها صنعت خرد و کلان و هزاران فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد نماید.
از سوی دیگر همزمان با این سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها،توجه دولت در سطوح مختلف به بخش خصوصی بسیار برجسته و پررنگ است.رقابتی بین شرکت های وابسته به دولت و بخش خصوصی دیده نمی شود و غالب کارهای اجرایی همچون هتلینگ(اقامت و پذیرایی)ترانسفرمسافر(دفاترخدمات مسافرتی)و حتی ناوگان حمل و نقل بر عهده سرمایه گذاران بخش خصوصی است و دولت تنها وضع قوانین،آئین نامه ها و نظارت بر اجرای صحیح آن و حمایت از بنگاه های اقتصادی مردمی را بر عهده دارد.
واگذاری متولی گری و اجرای امور به بخش خصوصی و تلاش برای نقش پذیری بیشتر تشکل های تخصصی حوزه توریسم در کنار اهمیت دادن به اندیشکده ها و تولیدات فکری و ایده های نوین پژوهشگاهها و تأثیر این نظریه ها و تجارب بخش خصوصی بر قوانین و برنامه های دولت از دیگر اقدامات مثبت و موفق کشورهایی است که نگاه جامع و هدفمند به صنعت گردشگری دارند.
ایران با داشتن آثارباستانی ،فرهنگ و تمدن کهن،مناظر و جاذبه های فراوان و تنوع بی نظیر جغرافیایی و اقلیمی شایسته سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح است تا در قرن پیش رو شاهد ایجاد رونق اقتصادی و درآمدپایدار، آبادانی بیشتر و تبلور پیوست های فرهنگی صنعت توریسم همچون صلح و دوستی استوار بین المللی باشیم.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند

نقش روابط عمومی در دوران پرشتاب امروز، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند دکتر …